[quote=RoaldDahl|52687062]
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Och vad är det vi påstår?
Jag påstår att jag tror att Gud finns, men att vi inte kan veta det säkert.
Du påstår att du tror att Gud inte finns, men att vi inte kan veta det säkert.
Vad är det då som ska bevisas?
För att blanda mig i förvirringen.
Så tror jag att gusbegreppet för det första är menat att just vilseföra, i något led av himlabyggandet och all den möblering som dessa himlaarkitekter ägnar sig åt, i att så promt tro sig veta värdet av att DYRKA denne förbannade figur.
För det ska vissa faktorer, konkreta sådana till att få så många på knä och slänga sig till marken, kyssa jordskorpan tio ggr om dagen livet ut och därpå valla alla småttingar att maniskt förbistrat och slaviskt med straffpåföljder just dyrka detta helvetiskt konvulsiva ständiga rådet om att det är bra att dyrka litegrand, för man kan inte vara säker på att den onde jövlen annars komemr plåga en till förbannelse : du har alltså exakt! samma underkastelsetendens i dina svar om detta enkla lilla simpla ord : gud.... som betyder just ingenting.
Allt är människans egenhändigt uppdämda fantasier ska du se. För den här dyrkan, den är genuint kontradiktorisk och de mer fundamentala, mer fastlåsta i religionerna, vet också om detta, eftersom deras tvivel och samvetskval ibland inte känner några gränser, då är det inte snyggt att vända sådan ångest att lämpas över på dem som just känner på sig eller kanske begrundat gudshypotesen lite närmare, men kommit fram till att det är ett enda ordande, som benämns som bön, när du ber då ber du rätt ut till atmosfären.
Längre än så sträcker sig icke gudshypotesen, allt bortom de sfärer människan kan någorlunda beskåda med alla sinnen till buds, är helt främmande! det är oärligt och förljuget att mynta teser om sådant man vet precis inget om.
Som att saluföra sina känslor och sedan påstå att det är att bedja för, förstår du inte skenheleriet i det hela? Utifrån dessa svulstiga myter, kommer ju t.o.m anklagelser, begär om större respekt, sådär rakt upp o ner, på befallningar,, helt oetiskt! att styra så. det rimmar inte, dem som sätter sig i celler, dvs drar det ännu längre, de lider, ingen lycka där, utan evigt självömkande ömsom självpiskande.
Den ena dagen rosövertygelse, blir andra dagen tvivel och kval... ändå förorsakar det ; skatter, plötsliga avgifter, mord, gräl, hysteriska utbrott, narcissism och bipolära märkliga klyvningar.......... utan slut.
Det är nästintill oetiskt, att fylla och proppa en liten undermålig tes, till att behöva sådan vördnad, vördnaden kom att bli lag, lagar kommer inte av sig självt, och gud finns inte i sikte att själv föra talan, eller tycker du verkligen det?!
Till råga på detta oändliga helvete, ser man gudsvördnaden, dyrkan, att mynna ut i också snobberi och självförhärligande, kostsamt snobberi och översitteri. Allt utfrån "gud" och "ära vare dig, gud".
Andra person, med katedralbyggande som boning åt denne frånvarande skapare alltså, (hmm vad kostade allt det i blod svett och gulden?) men osynlig, men ska djupt vördas, för det kan tänka sig..... det blir ju ytterst tragikomiskt.
Jag tror att du inte ens vet om varför du tror, antagligen för att det känns duktigt och välartat?