2015-03-17, 23:16
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Väldigt svävande; det kan ju vara vemsonhelst av ett antal olika kandidater. Som du kanske förstår efterlyser jag specifikation.

Jo, jag vet det. Räcker det med förnamnet? Hur precist ska det vara? Kan någon i världshistorien ge det exakta svaret?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För finns det en gud-bakom-gud kan det också finnas en gud-bakom-gud-bakom-gud etc.

Ja, det kan det kanske.
Men måste det vara så?
Citera
2015-03-17, 23:20
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Roger Rabbit|52682601]
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Alla ord och begrepp är givetvis "bara ett påhitt". Att bevisbördan ligger på den som påstår något är logiskt.

Och vad är det vi påstår?

Jag påstår att jag tror att Gud finns, men att vi inte kan veta det säkert.
Du påstår att du tror att Gud inte finns, men att vi inte kan veta det säkert.

Vad är det då som ska bevisas?
Citera
2015-03-17, 23:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=RoaldDahl|52687062]
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit

För att blanda mig i förvirringen.

Så tror jag att gusbegreppet för det första är menat att just vilseföra, i något led av himlabyggandet och all den möblering som dessa himlaarkitekter ägnar sig åt, i att så promt tro sig veta värdet av att DYRKA denne förbannade figur.

För det ska vissa faktorer, konkreta sådana till att få så många på knä och slänga sig till marken, kyssa jordskorpan tio ggr om dagen livet ut och därpå valla alla småttingar att maniskt förbistrat och slaviskt med straffpåföljder just dyrka detta helvetiskt konvulsiva ständiga rådet om att det är bra att dyrka litegrand, för man kan inte vara säker på att den onde jövlen annars komemr plåga en till förbannelse : du har alltså exakt! samma underkastelsetendens i dina svar om detta enkla lilla simpla ord : gud.... som betyder just ingenting.

Allt är människans egenhändigt uppdämda fantasier ska du se. För den här dyrkan, den är genuint kontradiktorisk och de mer fundamentala, mer fastlåsta i religionerna, vet också om detta, eftersom deras tvivel och samvetskval ibland inte känner några gränser, då är det inte snyggt att vända sådan ångest att lämpas över på dem som just känner på sig eller kanske begrundat gudshypotesen lite närmare, men kommit fram till att det är ett enda ordande, som benämns som bön, när du ber då ber du rätt ut till atmosfären.

Längre än så sträcker sig icke gudshypotesen, allt bortom de sfärer människan kan någorlunda beskåda med alla sinnen till buds, är helt främmande! det är oärligt och förljuget att mynta teser om sådant man vet precis inget om.

Som att saluföra sina känslor och sedan påstå att det är att bedja för, förstår du inte skenheleriet i det hela? Utifrån dessa svulstiga myter, kommer ju t.o.m anklagelser, begär om större respekt, sådär rakt upp o ner, på befallningar,, helt oetiskt! att styra så. det rimmar inte, dem som sätter sig i celler, dvs drar det ännu längre, de lider, ingen lycka där, utan evigt självömkande ömsom självpiskande.

Den ena dagen rosövertygelse, blir andra dagen tvivel och kval... ändå förorsakar det ; skatter, plötsliga avgifter, mord, gräl, hysteriska utbrott, narcissism och bipolära märkliga klyvningar.......... utan slut.

Det är nästintill oetiskt, att fylla och proppa en liten undermålig tes, till att behöva sådan vördnad, vördnaden kom att bli lag, lagar kommer inte av sig självt, och gud finns inte i sikte att själv föra talan, eller tycker du verkligen det?!

Till råga på detta oändliga helvete, ser man gudsvördnaden, dyrkan, att mynna ut i också snobberi och självförhärligande, kostsamt snobberi och översitteri. Allt utfrån "gud" och "ära vare dig, gud".

Andra person, med katedralbyggande som boning åt denne frånvarande skapare alltså, (hmm vad kostade allt det i blod svett och gulden?) men osynlig, men ska djupt vördas, för det kan tänka sig..... det blir ju ytterst tragikomiskt.

Jag tror att du inte ens vet om varför du tror, antagligen för att det känns duktigt och välartat?
Citera
2015-03-18, 00:21
Medlem
Roger Rabbits avatar
[quote=RoaldDahl|52687062]
Citat:

Du pratar om gud som om att han fanns. Du erkänner åtminstone att du inte kan veta säkert, jag förväntar mig inte att du kan bevisa detta.

Vad jag säger är att det inte finns några som helst anledningar att leva som om att gud fanns, det finns inga som helst anledningar att tacka någon du inte har någon anledning tro existerar för att du finns. Hela grejen med att prata om gud som om att du antar att hen existerar är totalt onödigt och slöseri på tid för att inte tala om intellekt, så länge ingen kan visa att gud existerar.

Du antar att gud finns. Jag antar att gud inte finns. Jag kan inte bevisa detta för det är omöjligt att bevisa något som inte finns. Du utgår för att gud finns. Bevisa detta, eller sluta prata som att gud finns då detta är en helt irrationellt utgångspunkt.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-18 kl. 00:25.
Citera
2015-03-18, 00:32
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Roger Rabbit|52687935]
Citat:

att leva som om

Intressant.

På vilket sätt skulle jag leva annorlunda om jag inte trodde att Gud fanns?
Citera
2015-03-18, 00:37
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Honey.B.Blue|52687438]
Citat:
För att blanda mig i förvirringen.

Så tror jag att gusbegreppet för det första är menat att just vilseföra, i något led av himlabyggandet och all den möblering som dessa himlaarkitekter ägnar sig åt, i att så promt tro sig veta värdet av att DYRKA denne förbannade figur.

För det ska vissa faktorer, konkreta sådana till att få så många på knä och slänga sig till marken, kyssa jordskorpan tio ggr om dagen livet ut och därpå valla alla småttingar att maniskt förbistrat och slaviskt med straffpåföljder just dyrka detta helvetiskt konvulsiva ständiga rådet om att det är bra att dyrka litegrand, för man kan inte vara säker på att den onde jövlen annars komemr plåga en till förbannelse : du har alltså exakt! samma underkastelsetendens i dina svar om detta enkla lilla simpla ord : gud.... som betyder just ingenting.

Allt är människans egenhändigt uppdämda fantasier ska du se. För den här dyrkan, den är genuint kontradiktorisk och de mer fundamentala, mer fastlåsta i religionerna, vet också om detta, eftersom deras tvivel och samvetskval ibland inte känner några gränser, då är det inte snyggt att vända sådan ångest att lämpas över på dem som just känner på sig eller kanske begrundat gudshypotesen lite närmare, men kommit fram till att det är ett enda ordande, som benämns som bön, när du ber då ber du rätt ut till atmosfären.

Längre än så sträcker sig icke gudshypotesen, allt bortom de sfärer människan kan någorlunda beskåda med alla sinnen till buds, är helt främmande! det är oärligt och förljuget att mynta teser om sådant man vet precis inget om.

Som att saluföra sina känslor och sedan påstå att det är att bedja för, förstår du inte skenheleriet i det hela? Utifrån dessa svulstiga myter, kommer ju t.o.m anklagelser, begär om större respekt, sådär rakt upp o ner, på befallningar,, helt oetiskt! att styra så. det rimmar inte, dem som sätter sig i celler, dvs drar det ännu längre, de lider, ingen lycka där, utan evigt självömkande ömsom självpiskande.

Den ena dagen rosövertygelse, blir andra dagen tvivel och kval... ändå förorsakar det ; skatter, plötsliga avgifter, mord, gräl, hysteriska utbrott, narcissism och bipolära märkliga klyvningar.......... utan slut.

Det är nästintill oetiskt, att fylla och proppa en liten undermålig tes, till att behöva sådan vördnad, vördnaden kom att bli lag, lagar kommer inte av sig självt, och gud finns inte i sikte att själv föra talan, eller tycker du verkligen det?!

Till råga på detta oändliga helvete, ser man gudsvördnaden, dyrkan, att mynna ut i också snobberi och självförhärligande, kostsamt snobberi och översitteri. Allt utfrån "gud" och "ära vare dig, gud".

Andra person, med katedralbyggande som boning åt denne frånvarande skapare alltså, (hmm vad kostade allt det i blod svett och gulden?) men osynlig, men ska djupt vördas, för det kan tänka sig..... det blir ju ytterst tragikomiskt.

Jag tror att du inte ens vet om varför du tror, antagligen för att det känns duktigt och välartat?

Men se till formen! Denna transparenta och från början gröna. Den som vandrar nedåt. Den som efter inmundigandet stadigt vandrar och den som utan att intas förgås så sakteliga. Bubblandet som berör och smeksamt talar till ens läppar. Med tiden avtar detta. Självfaller, självläker. När det som etsat samman material med material förlorar sin lyster, sin bärkraft, sin ton. Då alla vet om vad som komma skall.
Citera
2015-03-18, 01:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=RoaldDahl|52688039]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Men se till formen! Denna transparenta och från början gröna. Den som vandrar nedåt. Den som efter inmundigandet stadigt vandrar och den som utan att intas förgås så sakteliga. Bubblandet som berör och smeksamt talar till ens läppar. Med tiden avtar detta. Självfaller, självläker. När det som etsat samman material med material förlorar sin lyster, sin bärkraft, sin ton. Då alla vet om vad som komma skall.
Ja men här omformar du deet till poesi, som lindrande... som inre dialog i läkande utvecklande och förståelsens utveckling om vandringen på jorden, med den icke konvulsivt maniska determinismen, det är något annat att förhålla sig till våra sällsammare vandringar att finna nya stigar, att möta vägkorsningarna och undra varför vinden smeker medan havet stormar där på andra sidan, alltså du relaterar fortfarande till dig själv i din relation i existensen HÄR, med vetskap, via vetenskapen ytterligare givandes detaljer, att faktiskt spinna på undermålig tes, med förstärkande sömmar, som författare kan du med detta konstgrepp visserligen ingjuta hopp i den livströtte, men baske mig att håva in grövre penningar via tvivelaktiga kanaler att springa ärenden åt förtryckare prelater som i sig redan förlorat sig i människoföraktande SYSTEM vilka lyder över religionens oc därmed guds allrätt och anspelar på människan att förminskas till en skamflöck på jorden under den store gud, jag tycker du smiter ifrån själva den fråga som tråden väl hade som fråga - vad legitimerar den prissatta dyrkan, av gud.

För att människan älskar att skriva? ja men bibelförfattarna är författare, de är inga gudskännare alls! lika lite som du, för om jag skriver och flikar in Olle lite då och då, betyder det inte att jag känner olle och vet honom, det är fiktiv s.k litterär figur, lika mycket som Adam. Bestående av mänskligt sökande ord, inte att propagandisera upp som skrämseltaktisk faktor, det är det som skett och ur härskarteknikens njutning, se andra kuvas att börja lyssna, jag vet att gudstesen sjösattes medan människan ännu inte visste ens vad ett plus ett är och skrämdes av sina egen skugga.

Men du vill bortse faktum? Du vill omvandla och fortsätta utnyttja, gör du det för din egen ro, inget med det, men den massiva beordringen, är helt sjuk i huvudet, går rakt emot sans o vett.

Frågan var, varför dyrkan. VArför behöver du andra att känna och tänka som du? om något som ännu är ett något, liksom jag pekar upp mot himlen och börjar orda om något men döper till Bid, istället för Gud. om 12 miljoner år, kan det ha genererat och halva jordklotet står kuvade under Bid och har att skatta för enbart "existensen av Bid", klokt? dem som opponerar sig, har inte förstått Bids värde, för han måste ju finnas, det står i flashbaksboken, urkunden. (där jag skulle förstås se till att det blev en tegelstensbok, inte enbart några blad, och andra medlemmar skulle skriva ihop lite "haditaktiga" tillägg. klokt?
Citera
2015-03-18, 04:23
Medlem
Citat:

Du utgår för att gud finns. Bevisa detta, eller sluta prata som att gud finns då detta är en helt irrationellt utgångspunkt.

trams bevisa hit och dit, man kan inte bevisa sin tro, tro är något man gör och det visar sig i handlingar. Om du har barn så bevisar du din kärlek genom att älska dina barn och du säger det till de. Ska du bevisa att du älskar dina barn ? och HUR ska du göra det ? ge ditt liv för de eller sluta prata om det ?
Ingen och då menar jag INGEN kan får dig att sluta tro, vad du än tror på.
Citera
2015-03-18, 10:00
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
trams bevisa hit och dit, man kan inte bevisa sin tro,
Jo det kan man.
Citat:
tro är något man gör och det visar sig i handlingar. Om du har barn så bevisar du din kärlek genom att älska dina barn och du säger det till de. Ska du bevisa att du älskar dina barn ? och HUR ska du göra det ? ge ditt liv för de eller sluta prata om det ?
Där ser du, du har ju redan insett att man kan bevisa sin tro. Synd bara att det inte var alls det jag sa eller pratade om, jag sa bevisa GUD, inte din tro.

Citat:

Tala för dig själv din dogmatiska svamlande kristen. Min tro har förändrats flertalet gånger och jag förväntar mig att den kommer göra så i framtiden också.

Prata om jesus å gusse hittan och dittan som att dessa finns är fruktlöst då du absolut inte vet. det finns ingen rationell anledning att tro att dessa filurer fanns eller finns.
Citera
2015-03-18, 10:27
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Honey.B.Blue|52688358]
Citat:

Frågan var, varför dyrkan. Varför behöver du andra att känna och tänka som du?

Det frågar jag mig också, HBB. Och jag behöver inte alls andra att känna och tänka så som jag gör. Folk gör som de vill. Det är mest aktivt resande missionerande kristna som tagit på sig den uppgiften.

Citat:
Hur vet du/man att Gud vill att man ska dyrka Honom?
Det är bara något som står i vissa böcker skrivna av människor.
Anledningen till att det uppkommit i vissa fall är nog för att de ledande
inom olika religioner ska kunna roffa åt sig av folkets skänkta gåvor.

Här ser du en av orsakerna som jag tror kan ligga bakom i historien varför dyrkan ansetts så viktigt. Kyrkans makt har varit stor. Folk vågade inte annat än att tro. På Gud.
Citera
2015-03-18, 11:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
trams bevisa hit och dit, man kan inte bevisa sin tro, tro är något man gör och det visar sig i handlingar. Om du har barn så bevisar du din kärlek genom att älska dina barn och du säger det till de. Ska du bevisa att du älskar dina barn ? och HUR ska du göra det ? ge ditt liv för de eller sluta prata om det ?
M.a.o saknar du matematiskt sinne, kan vara att du lider av förnekelsesyndrom en masse eller att du hämtar ur de svagsintas lata mot den mer dementa livspremissens bästa. Oavsett lyckades du helt ta bort den lilla svaga (egentligen obefintliga) samband som står som absolut konstant, =-tecknet, i den annars ständiga hänvisningen mot Gud. Vad du säger helt självmant -- att gud inte finns.

Tacksamt, yes.
Citera
2015-03-18, 11:21
Medlem
Roger Rabbits avatar
[quote=RoaldDahl|52687997]
Citat:

Intressant.

På vilket sätt skulle jag leva annorlunda om jag inte trodde att Gud fanns?

Det är du högst sannolikt mer kvalificerad att svara på än vad jag är, men jag kan gissa att du åtminstone inte skulle slösa tid att prata om gud som att denne fanns etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in