2015-03-17, 00:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Varför vill Gud att man dyrkar honom?

Jag kan av uppenbara skäl enbart spekulera utifrån mitt perspektiv som människa. Jag ställer mig tveksam till en människa som säger sig vilja bli dyrkad av andra, därför har jag svårigheter att begripa att en allsmäktig Gud skulle vara i behov av detta.

Syftet? Med dyrkan kommer allmosor, sexuella inviter, pengar och mängder med andra fördelar för den som blir dyrkad. Gud är ju inte i behov av något av det här, så varför?

Det räcker med att se på den dyrkan som sker idag, mänskliga idoler som höjs upp till skyarna och dyrkas likt gudar. Är det ett sätt för Gud att skydda oss från idoldyrkan, att vi kanske kan råka illa ut och bli vilseledda om vi dyrkar demoner och andra gudar?

Då är det en bättre lösning för oss enfaldiga människor att Gud säger att vi enbart ska dyrka honom? Det kanske inte behövs för Gud men det är ett smidigt sätt att rikta blickarna från falska gudar och undvika problem?

I den gamla mesopotamiska religionen - där judendom och kristendom ytterst har många av sina rötter - så var dyrkan av gudarna något mycket påtagligt. Man trodde att gudarna bodde i eller besjälade de gudabilder som fanns i templen, och att de hade samma behov som människor. Gudarna kläddes därför på varje morgon och matades på bestämda tider. Mat och dryck ställdes fram, och när gudarna fått sitt åt och drack prästerna upp det som blev över.

Assyriologen Leo Oppenheimer har skrivit utförligt om dessa offerriter i sin bok Ancient Mesopotamia. Kapitlet heter: The Care and Feeding of the Gods.

Dyrkandet av gudarna var alltså en ömsesidig pakt. Man tog hand om gudarna och matade dem i utbyte mot vissa tjänster, som krigslycka eller goda skördar.

På samma sätt gick det till i Egypten och andra tidiga kulturer.

När sedan Moses - eller möjligen Akhenaton - introducerade en osynlig Gud, så fortsatte man att offra till denne, först i Tabernaklet och sedan i det Första Templet i Jerusalem. Visserligen fanns det ingen gudabild längre, men man ansåg att Gud trots det var närvarande under offret och satt på Nådastolen, dvs. locket på Förbundsarken.

Dessa offer fortsatte man med i det Andra Templet, trots att Förbundsarken då förlorats. Efter det att det Andra Templet förstörts år 70 e.Kr. upphörde man med offren inom judendomen. Samarierna, som praktiserar en mer ålderdomlig version av samma religion, offrar dock än idag till Gud på toppen av sitt heliga berg Gerizim.

Dyrkan har ju sedan fått en mer abstrakt tolkning inom de abrahamitiska religionerna, som en mer eller mindre villkorslös underkastelse, men ursprunget var alltså en ömsesidig pakt med Gud, där offret var människans bidrag.
Citera
2015-03-17, 13:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Varför vill Gud att man dyrkar honom?

Jag kan av uppenbara skäl enbart spekulera utifrån mitt perspektiv som människa.
Jag ställer mig tveksam till en människa som säger sig vilja bli dyrkad av andra, därför har jag svårigheter att begripa att en allsmäktig Gud skulle vara i behov av detta.

Syftet? Med dyrkan kommer allmosor, sexuella inviter, pengar och mängder med andra fördelar för den som blir dyrkad.
Gud är ju inte i behov av något av det här, så varför?

Det räcker med att se på den dyrkan som sker idag, mänskliga idoler som höjs upp till skyarna och dyrkas likt gudar.
Är det ett sätt för Gud att skydda oss från idoldyrkan, att vi kanske kan råka illa ut och bli vilseledda om vi dyrkar demoner och andra gudar?

Då är det en bättre lösning för oss enfaldiga människor att Gud säger att vi enbart ska dyrka honom?
Det kanske inte behövs för Gud men det är ett smidigt sätt att rikta blickarna från falska gudar och undvika problem?

Hur vet du/man att Gud vill att man ska dyrka Honom?
Det är bara något som står i vissa böcker skrivna av människor.
Anledningen till att det uppkommit i vissa fall är nog för att de ledande
inom olika religioner ska kunna roffa åt sig av folkets skänkta gåvor.

Sedan är det en annan sak att visa tacksamhet gentemot sin Skapare.
Det kan man göra med ord.
Citera
2015-03-17, 14:20
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Anledningen till att det uppkommit i vissa fall är nog för att de ledande
inom olika religioner ska kunna roffa åt sig av folkets skänkta gåvor.

Japp, plus att vi vet inte ens om det existerar en "Honom", "Hen", "Det" eller "Henne" som ens är medveten att de blir dyrkade.

Citat:
Det kan man göra med ord.

Vår skapare är i huvudsak vår mor, med hjälp av vår far och sedan i viss mån oss själva. Finns ingen som helst anledning till att säga tack gud för att jag finns då denne inte är direkt ansvarig att just DU finns. Detta är en slump, även om gusse skulle ha satt igång livet för miljarders år sedan.
Citera
2015-03-17, 14:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Precis. Men vilken typ av 'gud' rör det sig alternativt om och hur skaffar man sig information om denna? Med MattiasBeming-metoden * (~navelskådande)?

Citat:

Det beror på denna ponerade skapares motiver. En demiurg t.ex. finns det ingen anledning till att tacka för något.

* Nya forumdeltagare som är nyfikna: Fråga och jag skall presentera hänvisninger.
Citera
2015-03-17, 14:49
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Japp, plus att vi vet inte ens om det existerar en "Honom", "Hen", "Det" eller "Henne" som ens är medveten att de blir dyrkade.

Vår skapare är i huvudsak vår mor, med hjälp av vår far och sedan i viss mån oss själva. Finns ingen som helst anledning till att säga tack gud för att jag finns då denne inte är direkt ansvarig att just DU finns. Detta är en slump, även om gusse skulle ha satt igång livet för miljarders år sedan.

"Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag", som hon sjöng.
Därmed kan du inte heller säga att Gud inte är direkt ansvarig för att just du finns.
Du ger däremot uttryck för din tro(?) på slutet.
Eller menar du att du försöker ge uttryck för hur min tro ska vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis. Men vilken typ av 'gud' rör det sig alternativt om och hur skaffar man sig information om denna? Med MattiasBeming-metoden * (~navelskådande)?

Det beror på denna ponerade skapares motiver. En demiurg t.ex. finns det ingen anledning till att tacka för något.

* Nya forumdeltagare som är nyfikna: Fråga och jag skall presentera hänvisninger.

Vi kan säga att det handlar om en Gud som skapat universum med dess innehåll.

Jag letade upp termen demiurg och fann följande stycke:
"Gnostisk-kristen teologi lånade via judisk mysticism in namnet demiurg för att beskriva den grymme och svartsjuke Jahve som figurerar i stora delar av Gamla testamentet. Gnostikerna ansåg att det finns ett mycket högre, transcendent och för människan oförståeligt väsen, Gud, bl.a. benämnd som "Den utan slut, eller "Den högste". Demiurgen Jahve kan nästan liknas vid en trickster som påstår sig vara skaparguden, men som snarare är orsaken till att skapelsen inte blev perfekt."

Undrar just om denna svindlande tanke kommer från något slags belägg från Gnostikernas sida.
Det som gnostikerna där benämner Gud är ju så jag normalt uppfattar Gud.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-03-17 kl. 15:01.
Citera
2015-03-17, 15:02
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
"Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag", som hon sjöng.
Därmed kan du inte heller säga att Gud inte är direkt ansvarig för att just du finns.

Jo det kan jag säga, däremot kan jag inte säga med 100% säkerhet att så är fallet. Det finns dock absolut ingenting som tyder på detta, och många saker som bestrider det. Om så var fallet skulle mannen inte behöva mer än en spermie per laddning, inte hundratals miljoner som det är i verkligheten

Citat:
Du ger däremot uttryck för din tro(?) på slutet.

Nej, att mor och far samt mig själv är direkt ansvariga för den person jag är idag är fakta. Givetvis kan det vara så också att gusse skapade universum för 3 sekunder sedan och implanterade alla de minnen jag har i min hjärna, det är inget jag kan motbevisa. Men det är knappast rimligt att utgå från detta.
[quote]

Jag argumenterar och framför möjligheter utifrån min egen erfarenhet och resonerande. Hur ska jag kunna ge uttryck för hur din tro ska vara? Finns inget vettigt i den frågan. Givetvis försöker jag påverka människor som i mitt tycke verkar ha en skev verklighetsuppfattning, men det är inte samma sak som att uttrycka hur din tro ska vara.
Citera
2015-03-17, 15:17
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Roger Rabbit|52680396]Jo det kan jag säga, däremot kan jag inte säga med 100% säkerhet att så är fallet. Det finns dock absolut ingenting som tyder på detta, och många saker som bestrider det. Om så var fallet skulle mannen inte behöva mer än en spermie per laddning, inte hundratals miljoner som det är i verkligheten

Nej, att mor och far samt mig själv är direkt ansvariga för den person jag är idag är fakta. Givetvis kan det vara så också att gusse skapade universum för 3 sekunder sedan och implanterade alla de minnen jag har i min hjärna, det är inget jag kan motbevisa. Men det är knappast rimligt att utgå från detta.
Citat:

Jag argumenterar och framför möjligheter utifrån min egen erfarenhet och resonerande. Hur ska jag kunna ge uttryck för hur din tro ska vara? Finns inget vettigt i den frågan. Givetvis försöker jag påverka människor som i mitt tycke verkar ha en skev verklighetsuppfattning, men det är inte samma sak som att uttrycka hur din tro ska vara.

Nej, jag skrev att vi inte vet, medan du började med att skriva hur det är:"Finns ingen som helst anledning till att säga tack gud för att jag finns då denne inte är direkt ansvarig att just DU finns."

Varför skulle Gud ha skapat universum för 3 sekunder sedan?
Citera
2015-03-17, 15:23
Medlem
Roger Rabbits avatar
[quote=RoaldDahl|52680533]
Citat:
Jo det kan jag säga, däremot kan jag inte säga med 100% säkerhet att så är fallet. Det finns dock absolut ingenting som tyder på detta, och många saker som bestrider det. Om så var fallet skulle mannen inte behöva mer än en spermie per laddning, inte hundratals miljoner som det är i verkligheten

Nej, jag skrev att vi inte vet, medan du började med att skriva hur det är:"Finns ingen som helst anledning till att säga tack gud för att jag finns då denne inte är direkt ansvarig att just DU finns."

Varför skulle Gud ha skapat universum för 3 sekunder sedan?

Fair enough, jag kanske uttryckte mig oprecist i just den meningen, jag tror dock att jag uttryckte vad man kan och inte kan veta, och vad bevisen som finns tillgängliga tyder på senare.

Poängen är i alla fall att det finns ABSOLUT INGEN ANLEDNING till att tacka gud, eftersom gud, så vitt vi vet, inte existerar. Och även OM gud existerar, så tyder alla bevis på att gud inte är DIREKT ANSVARIG för att just DU existerar. Så är fallet även om det skulle vara så att det var just gud som satte igång livets utveckling för miljarders år sedan, vilket det inte finns något som tyder på att så är fallet.

Om gud var direkt ansvarig för att just DU finns, så skulle mannen inte behöva skjuta ut miljontals spermier in i kvinnan, utan det skulle räcka med en. Kort och gott, allting tyder på att just din existens är en slump, inte guds verk. Därför finns det ingen anledning att tacka gud för att du finns, även om gud skulle existera.

Edit: jag uttryckte inte alls att så var fakta, nu när jag läser igen. Således är det du som missförstod. Vad jag sa, som redan upprepats, är att det finns ingenting som tyder på att gud är inblandad, således finns det inge anledning att tacka gud.

Jag vet heller inte varför gud skulle ha skapat universum för 3 sekunder sedan, men det är ingen omöjlighet. Ingen kan motbevisa detta med 100% säkerhet lika lite som någon kan motbevisa att gud existerar. Bevisbördan ligger dock på dem som påstår något. Påstår du att gud existerar så är bevisbördan din, inte min.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-17 kl. 15:27.
Citera
2015-03-17, 16:21
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=Roger Rabbit|52680597]
Citat:

Fair enough, jag kanske uttryckte mig oprecist i just den meningen, jag tror dock att jag uttryckte vad man kan och inte kan veta, och vad bevisen som finns tillgängliga tyder på senare.

Poängen är i alla fall att det finns ABSOLUT INGEN ANLEDNING till att tacka gud, eftersom gud, så vitt vi vet, inte existerar. Och även OM gud existerar, så tyder alla bevis på att gud inte är DIREKT ANSVARIG för att just DU existerar. Så är fallet även om det skulle vara så att det var just gud som satte igång livets utveckling för miljarders år sedan, vilket det inte finns något som tyder på att så är fallet.

Om gud var direkt ansvarig för att just DU finns, så skulle mannen inte behöva skjuta ut miljontals spermier in i kvinnan, utan det skulle räcka med en. Kort och gott, allting tyder på att just din existens är en slump, inte guds verk. Därför finns det ingen anledning att tacka gud för att du finns, även om gud skulle existera.

Edit: jag uttryckte inte alls att så var fakta, nu när jag läser igen. Således är det du som missförstod. Vad jag sa, som redan upprepats, är att det finns ingenting som tyder på att gud är inblandad, således finns det inge anledning att tacka gud.

Jag vet heller inte varför gud skulle ha skapat universum för 3 sekunder sedan, men det är ingen omöjlighet. Ingen kan motbevisa detta med 100% säkerhet lika lite som någon kan motbevisa att gud existerar. Bevisbördan ligger dock på dem som påstår något. Påstår du att gud existerar så är bevisbördan din, inte min.

Fast... bevisbörda är ju bara ett påhitt.
Och det vet vi med säkerhet.
I övrigt har du naturligtvis fel.
Citera
2015-03-17, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vilken typ av 'gud' rör det sig alternativt om och hur skaffar man sig information om denna? Med MattiasBeming-metoden * (~navelskådande)?

Citat:
Vi kan säga att det handlar om en Gud som skapat universum med dess innehåll.

Väldigt svävande; det kan ju vara vemsonhelst av ett antal olika kandidater. Som du kanske förstår efterlyser jag specifikation.

Citat:

Citat:
Jag letade upp termen demiurg och fann följande stycke:
"Gnostisk-kristen teologi lånade via judisk mysticism in namnet demiurg för att beskriva den grymme och svartsjuke Jahve som figurerar i stora delar av Gamla testamentet. Gnostikerna ansåg att det finns ett mycket högre, transcendent och för människan oförståeligt väsen, Gud, bl.a. benämnd som "Den utan slut, eller "Den högste". Demiurgen Jahve kan nästan liknas vid en trickster som påstår sig vara skaparguden, men som snarare är orsaken till att skapelsen inte blev perfekt."

Undrar just om denna svindlande tanke kommer från något slags belägg från Gnostikernas sida.
Det som gnostikerna där benämner Gud är ju så jag normalt uppfattar Gud.

Jag förstår den subjektiva motivation för och sympatiserar med den gnostiska gud-bakom-gud (dock utan att vara teist av den anledning), men denna 'gud' har ... vad jag minns ... inte manifesterat något önska om att bli dyrkat. Så h*n är inte direkt relevant för trådfrågan.

Desutom förtydligar referensen till en sån gud-bakom-gud den irriterande ateistiska/religionskritiska fråga: "Vem skapade 'gud'?", som blir till en ändlös regression.

För finns det en gud-bakom-gud kan det också finnas en gud-bakom-gud-bakom-gud etc.
Citera
2015-03-17, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jaså.

Din verklighets-relation börjar visst bli tämligen instabil. Skall postulat nu anses vara legitima tills dom är motbevisade?
Citera
2015-03-17, 18:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
[quote=RoaldDahl|52681161]
Citat:

Alla ord och begrepp är givetvis "bara ett påhitt". Att bevisbördan ligger på den som påstår något är logiskt.
Citat:
Och det vet vi med säkerhet.
Nej det vet vi inte med säkerhet. Cogito ergo sum är det enda jag vet med säkerhet, du är en groda hoppandes på ett tangentbord så vitt jag vet.
Citat:
I övrigt har du naturligtvis fel.

Kanske det, men du lyckas inte visa att så är fallet genom att bara konstatera att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in