2015-03-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Länge? Han blev omhäktad en enda gång, vilket inte får sägas vara särskilt lång häktningstid i ett mordfall.
Vad det handlar om är en statistisk bedömning, snarare än något baserat på detta specifika fall.

Att US betedde sig inte som vanligt efter skilsmässan säger absolut ingenting. Han är knappast den förste, eller siste, som inte precis är i toppform efter en skilsmässa, som beter sig annorlunda och inte är sig riktigt lik. Det betyder självfallet inte per automatik att han skulle ha dräpt sitt ex.

Om TS nu överhuvudtaget dog av annans handaverkan, det verkar ju onekligen högst oklart.
Du har rätt, en mordutredning tar ju normalt rätt lång tid och häktningstiderna brukar nog normalt vara i ytterligare någon månad (minst) jämfört med detta.
Sverige är ju i och för sig känt för sina långa häktningstider, det finns ju människor som suttit häktade i flera år, så allt är ju relativt.
Citera
2015-03-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Du har rätt, en mordutredning tar ju normalt rätt lång tid och häktningstiderna brukar nog normalt vara i ytterligare någon månad (minst) jämfört med detta.
Sverige är ju i och för sig känt för sina långa häktningstider, det finns ju människor som suttit häktade i flera år, så allt är ju relativt.

Om nu åklagaren är lite ledsen så är Ulfs familj desto tryggare. De vet att pappa är oskyldig och det räcker för alla som vill de levande väl.
Citera
2015-03-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Följt tråden men har missat att dödsorsaken inte går att fastställa, är det en publik uppgift?
De flesta härinne tror att den enda sanningen är det de vet. Dödsorsaken är inte känd, kanske för att polisen har valt att inte gå ut med den? Många här inne är som... Hittar inte ord. Den enda sanningen är deras sanning och skriver man emot vad de tror är sant ska det bevisas i minsta detalj fast de kan spåna och hitta på teorier som är hur idiotiska som helst.
Citera
2015-03-17, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joppex
De flesta härinne tror att den enda sanningen är det de vet. Dödsorsaken är inte känd, kanske för att polisen har valt att inte gå ut med den? Många här inne är som... Hittar inte ord. Den enda sanningen är deras sanning och skriver man emot vad de tror är sant ska det bevisas i minsta detalj fast de kan spåna och hitta på teorier som är hur idiotiska som helst.

vad får US diskutera och säga till utomstående?
han lär blivit presenterad massa bevis hur får dessa diskuteras av honom?
Citera
2015-03-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen

Syftar inte på vad han får diskutera och inte. Det är ovidkommande i min åsikt om de flesta här inne.
Citera
2015-03-17, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joppex
Syftar inte på vad han får diskutera och inte. Det är ovidkommande i min åsikt om de flesta här inne.

ovidkommande är det inte för det kanske finns uppgifter i tråden som kommer från US på avvägar?

låt oss äga att man har en trolig dödsorsak men inte fastställd, får US diskutera det nu när han är fri?
Citera
2015-03-17, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Likheterna med Mats fall är: 1)Mannen var den sista kända personen som sett BO. 2) BO är fru/sambo med mannen. 3)Ekonomiska problem, som jag läst mannen inte hade kända inkomster. 4)Dödsorsak är inte fastställd. 5)Man kan inte binda den misstänkte till platsen.
Om jag tog exemplet fyra kineser, ville jag säga att det skulle inte spela nån roll om vad han sagt. Han kunde säga att: jag och min fru satt i bilen och pratade. Plötsligt landade ett Ufo och fyra utomjordingar kom och kidnappade min fru. Det är samma trovärdigt som Mats sa att fyra kineser kidnappade honom samtidigt som polisen hade bevis att han varit i Stockholm! De kan inte häkta honom ändå. Men mannen sannolikt sagt att de åkte ut och pratade, därefter kom han hem och hon åkte sin väg.

Min teori är hon dog i brist på syre. Han kanske tryckte hennes huvud i snö eller nåt väldigt mjukt tills hon dog.
Väldigt ytliga likheter mao. En gigantisk skillnad är att Mats Alm är dömd för brott mot griftefriden, dvs han har hanterat kroppen efter döden. TR konstaterade att det innebär att han också bör veta mer om Chens död än han berättar, men att bevis saknas. Det är alltså två helt olika fall och dina befängda paralleller är kränkande mot UA.
Citera
2015-03-17, 14:43
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen

Personer som hörs/deltar eller är ombud i en mordutredning brukar ganska ofta beläggas med yppandeförbud under tiden förundersökningen pågår. Jag vet inte om så är fallet här.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/
Citera
2015-03-17, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Personer som hörs/deltar eller är ombud i en mordutredning brukar ganska ofta beläggas med yppandeförbud under tiden förundersökningen pågår. Jag vet inte om så är fallet här.

Bra tack. Återstår att se om US har yppandeförbud då?
Citera
2015-03-17, 14:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Intressant att matematiker uttalat sig om snö. Jag tror nämligen också att hon är kvävd i snö, kanske inte utav US, men han har fått städa upp hur som. Måste ha funnits en och annan driva i trädgården.
Citera
2015-03-17, 15:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Det finns ju en problematik med att bedriva en utredning på halv- eller kvartsfart utan häktad misstänkt och hävda yppandeförbud år ut och år in, som jag inte vet om den någonsin har behövt hanteras.
Citera
2015-03-17, 22:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag har också tänkt att det kunde vara en galning som har dödat henne utan anledning. Men såna personer är ofta våldsamma och brukar använda tillhyggen och därefter springer från platsen och inte bära henne och kasta i en vak som inte så många vet om den. Det finns inga tecken på våld på kvinnans kropp. Allt pekar på att det har varit ett planerat mord.

Har du insyn i utredningen, eller hur vet du detta?

En kropp kan ha tecken på våld utan man för den delen kan fastställa dödsorsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in