2015-03-15, 18:33
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Skulle kunna vara ett giftmord, sådana löser rättsläkarna nästan aldrig eftersom de har noll kunskap om gifter. GW efterlyser också giftmorden. Dessa förekommer men blir sällan eller aldrig lösta. Kan hon ha blivit förgiftad innan hon kastades i vattnet?

Vad gäller pappan så har de inte mycket nytta av honom om de tvivlar på hans oskuld. Men hur det är med den saken vet vi inte.

Nej, det vet vi som sagt inte. Hur starkt eller svagt tvivlet är beror nog på hur nära de står varandra. Är banden starka finns det mindre utrymme för tvivel.

Sedan vet jag inte hur fadern är som person, om han är den typen som sakta bryts ner av skuldkänslor och till sist skulle erkänna om han är skyldig till mord.

Giftmord är väl lättast att komma undan med när det inte hyses några misstankar om mord över huvudtaget? Exempelvis när en person till synes dör av sjukdom eller ålderdomsvaghet? Minns du i vilket program Leif GWP pratade om det? För det är väl i Veckans brott du hört det?
Citera
2015-03-15, 18:57
Medlem
Jag har en tendens att tänka lite i alternativa utfall, vad skulle hänt om TS fortfarande var i livet?

Skilsmässan skulle gått igenom och bodelning skulle ha skett.

Nu hände det inte.
Citera
2015-03-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nej, det vet vi som sagt inte. Hur starkt eller svagt tvivlet är beror nog på hur nära de står varandra. Är banden starka finns det mindre utrymme för tvivel.

Sedan vet jag inte hur fadern är som person, om han är den typen som sakta bryts ner av skuldkänslor och till sist skulle erkänna om han är skyldig till mord.

Giftmord är väl lättast att komma undan med när det inte hyses några misstankar om mord över huvudtaget? Exempelvis när en person till synes dör av sjukdom eller ålderdomsvaghet? Minns du i vilket program Leif GWP pratade om det? För det är väl i Veckans brott du hört det?

Japp, det var i Veckans brott. Tyvärr minns jag inte vilken säsong och vilket avsnitt det var. Har ju blivit en del avsnitt av det programmet nu.
Citera
2015-03-15, 19:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Oavsett hur hon dog, så tycker jag att det är skönt att barnen åtminstone har sin far nu när hon inte finns längre.

Det är möjligt att jag är en hemsk person som tänker så. Jag vet inte.

Men det är synd att rättsläkaren inte har kunnat fastställa dödsorsaken. Lite märkligt faktiskt. Jag undrar hur vanligt det är.
Följt tråden men har missat att dödsorsaken inte går att fastställa, är det en publik uppgift?
Citera
2015-03-15, 19:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Japp, det var i Veckans brott. Tyvärr minns jag inte vilken säsong och vilket avsnitt det var. Har ju blivit en del avsnitt av det programmet nu.

Tack, ska se om jag kan googla fram det på nåt vis. Skulle vara intressant att titta på det.
Citera
2015-03-15, 19:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Följt tråden men har missat att dödsorsaken inte går att fastställa, är det en publik uppgift?

Det stod att läsa i en tidningsartikel. Den finns i tråden nånstans. Finns ju givetvis en möjlighet att journalisten som skrev den hade en dålig dag.

Edit: Hittade artikeln.

http://marsta.nu/News.aspx?articleId=18500

[PHP]Dödsorsaken är inte känd, inte heller om kvinnan bragts om livet med ett vapen. Även 40-åringens advokat är kritisk till att mannen häktats på sannolika skäl då man inte vet hur kvinnan avlidit.[/PHP]
Senast redigerad av ReedMe 2015-03-15 kl. 19:50.
Citera
2015-03-15, 20:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det stod att läsa i en tidningsartikel. Den finns i tråden nånstans. Finns ju givetvis en möjlighet att journalisten som skrev den hade en dålig dag.

Edit: Hittade artikeln.

http://marsta.nu/News.aspx?articleId=18500

[PHP]Dödsorsaken är inte känd, inte heller om kvinnan bragts om livet med ett vapen. Även 40-åringens advokat är kritisk till att mannen häktats på sannolika skäl då man inte vet hur kvinnan avlidit.[/PHP]
Och dagen innan ville inte åklagaren uppge om dödsorsaken hade fastställts. http://www.expressen.se/nyheter/man-fortsatt-misstankt-for-mord-i-sigtuna/
Citera
2015-03-15, 20:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och dagen innan ville inte åklagaren uppge om dödsorsaken hade fastställts. http://www.expressen.se/nyheter/man-fortsatt-misstankt-for-mord-i-sigtuna/

Konstigt att häkta honom på sannolika skäl samtidigt som man inte vet hur hon dog. Kemiska analyser tar väl typ två månader? Rättsläkaren bör ju vara klar med arbetet nu.

Och ändå är han inte avskriven än. Väntar åklagaren på jultomten?

Edit: Har visst inte gått två månader än, upptäckte jag.
Citera
2015-03-15, 21:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Konstigt att häkta honom på sannolika skäl samtidigt som man inte vet hur hon dog. Kemiska analyser tar väl typ två månader? Rättsläkaren bör ju vara klar med arbetet nu.

Och ändå är han inte avskriven än. Väntar åklagaren på jultomten?

Edit: Har visst inte gått två månader än, upptäckte jag.
Ibland kan det ta tid att fastställa dödsorsaken, i detta fall nästan fem månader. http://lt.se/nyheter/nyheter/1.1010687-giftmordet-pa-esam-olost
Citera
2015-03-15, 21:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ibland kan det ta tid att fastställa dödsorsaken, i detta fall nästan fem månader. http://lt.se/nyheter/nyheter/1.1010687-giftmordet-pa-esam-olost

Ärendet prioriterades inte eftersom ingen misstänkt satt häktad. Samma situation som här då.

Det innebär att det kommer bli en lååång väntan innan åklagaren säger bu eller bä.
Citera
2015-03-16, 14:25
Medlem
Citat:

Har lite dålig koll, men lämnades inte kroppen ut lite
tidigt om dödsorsaken inte va fastställd?
Citera
2015-03-16, 17:50
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Att US är huvudpersonen i spekulationerna har ju att göra med att han länge satt häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet.
Länge? Han blev omhäktad en enda gång, vilket inte får sägas vara särskilt lång häktningstid i ett mordfall.
Vad det handlar om är en statistisk bedömning, snarare än något baserat på detta specifika fall.

Att US betedde sig inte som vanligt efter skilsmässan säger absolut ingenting. Han är knappast den förste, eller siste, som inte precis är i toppform efter en skilsmässa, som beter sig annorlunda och inte är sig riktigt lik. Det betyder självfallet inte per automatik att han skulle ha dräpt sitt ex.

Om TS nu överhuvudtaget dog av annans handaverkan, det verkar ju onekligen högst oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har lite dålig koll, men lämnades inte kroppen ut lite
tidigt om dödsorsaken inte va fastställd?
Utan att vara rättsläkare, så antar jag att man i samband med obduktionen har tagit alla upptänkliga sorters prover innan man lämnade ut kroppen.

Sedan kan man i lugn och ro analysera dessa prover, och se om det dyker upp något som inte borde finnas i dem, som t.ex. någon form av gift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in