2015-03-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Olle Alsén är en hal ål i hela denna sak. Det är ett som är säkert.

Ja, verkligen.

Alséns PM bygger till viss del på uppgifter som han har fått från Ebbe Carlsson (!). Undrar just om Alsén också i andra sammanhang kan haft Ebbe och Holmér som källor.
Citera
2015-03-17, 20:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Hoppsan. Det hade jag missat. Kan du säga något mer om de presumtiva GRU-agenterna eller var man kan läsa mer om saken?

En av dom ska tillhört SSI vilket i sin tur talar för logiken i att SB flyttas in under SÄPO.
Citera
2015-03-17, 20:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ja, verkligen.

Alséns PM bygger till viss del på uppgifter som han har fått från Ebbe Carlsson (!). Undrar just om Alsén också i andra sammanhang kan haft Ebbe och Holmér som källor.

Hans vitsande som friskytten bör också finnas med i bilden.
Citera
2015-03-17, 20:27
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Beror på vad du menar. Som jag berättat har det sagts mig att en bit in i utredningen (efter det berömda PM:et som fastslog att Palme varit övervakad) så finns det ett direktiv att alla tips som kommer in via Säpo när det gäller Palmemordet skall vidarebefodras till PU utan åtgärder registrering eller kommentarer utan undantag. Alltså även tips som berör Poliser, grupper Säpo har särskilda kunskaper kring och till och med PU själva sasmtfrämmande makt vilket borde falla inom deras jurisdiktion.

Därmed lär det vara omöjligt att spåra...

Ett direkt från vem? Om du inte vet vilken person det handlar om, vem gissar du på? Holmér själv?

Om det stämmer kan man hur som helst undra varför ett sånt direktiv kommer. Svårt att tolka på annat sätt än att man inte ville rota i vissa saker, även om lösningen på mordet skulle kunna ha funnits där.
Citera
2015-03-17, 20:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dammegård menar att man måste tro på det därför att källan, vars namn han inte kunde komma på framför kameran, var en anställd på TV som sysslar med barnprogram. Vilket gör att Dammegård endast är intressant ur ett speciellt perspektiv: som ryktesspridare med obskyr agenda.

Dammegård damsuger öppna källor på fakta men är helt befriad från att behandla dessa med sund skepsis. Källkritiken är lika med noll och hans böcker finns massor av motsägelser. Jag läser honom ungefär som Ernst Lindholm och Lars Krantz. De påståenden han kommer med bör bekräftas av oberoende källor.
Citera
2015-03-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Där har du en som jag mellan varven funderat över om han körde desinformation. väldigt bra på att dra igång olika trådar runt MOP, för att sedan droppa dessa och hoppa vidare till en ny tuva. Som ledarskribent på DN fanns han mitt i smeten. Därtill nära Olof Palme som ska ha förtestat Treblinka-talet på bl a Olle Alsen.

Ja vad jag förstått anser t ex Jallai att han kan vara det liksom Lingärde. Nått med Olles hustru också har jag för mig...

Därför jag frågar om Lingärde lite mera i tidigare inlägg. Tänkte höra med några av hans partikontakter också medan de lever.
Citera
2015-03-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Ett direkt från vem? Om du inte vet vilken person det handlar om, vem gissar du på? Holmér själv?

Om det stämmer kan man hur som helst undra varför ett sånt direktiv kommer. Svårt att tolka på annat sätt än att man inte ville rota i vissa saker, även om lösningen på mordet skulle kunna ha funnits där.

Formellt måste det vara Rikspolischefen. Vem som sedan övertygat denne under och ovanifrån är naturligtvis omöjligt att säga. Kanske verkade det rimligt när det bestämdes fast jag gissar att förtalskampanjerna mot vissa på säpo kan haft samband.

Någon vet kanske om det kan vara så att det räcker med förundersökningsledaren?
Citera
2015-03-17, 21:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Någon som har tillgång till Armenytt nr 6 1970? Skall ha stått en notis om en initiativrik sergeant vid namn ULF Lingärde i det numret?

Det skall också finnas en artikel enligt en svensk datatidning som hävdar att Lingärde jobbade för PU med att utveckla deras dataregister. Kan detta bekräftas?
Vid denna tid gissar jag att UL var anlitad som dataexpert av Ernfrid Browaldhs Timbro:
Historien börjar med studentrevolternas 1968 som skrämde många på högerkanten. Timbro organiserades i en öppen och en hemlig del, och den hemliga delen tog över det gamla manuella registret över svenskar med misstänkta kommunistsympatier. 1970 började två unga och briljanta jurister lägga över det på data, och man använde därvid säpos kodsystem. Anledningen var dels att man som extra startkapital hade en kopia av säpos primära sökregister, dels att man då på ett enkelt sätt kunde komplettera akter vid behov genom diskreta förfrågningar genom säpoingångarna. Säpos primära sökregister vid denna tid var ett s k flexoramregister, och jag har skrivit (troligen i Arbetet) om det bekanta inbrottet på säpo en natt 1970 då kopieringen skedde med några hasselbladare.
Detta register var mycket modernare och effektivare än säpos så länge det existerade, och informationstrafiken gick ofta nog i motsatt riktning mot den avsedda. (Lingärdes PM).
Sture Eskilsson nystartade Timbro 1978 sedan Browaldh donerat företaget till Näringslivets fond.

Det vore intressant att se vad notisen i Arménytt innehåller.
Senast redigerad av iesho 2015-03-17 kl. 21:24.
Citera
2015-03-17, 21:25
Medlem
mvagrippas avatar
Intervju med Lars Borgnäs från 2013 där han är kraftigt kritisk till PU och återkommer till Sten Andersson och hans SÄPO-trio.

http://www.magasinetparagraf.se/intervjuer/en-skamflack-i-sveriges-nutidshistoria
Citera
2015-03-17, 21:46
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Har svårt att tänka mig Lennart Håård som betald desinformatör. Istället ser jag honom som en totalt hållningslös och hänsynslös sensationssökare som tar den enkla vägen till scoop och inte bryr sig över hövan om artikeln är sann eller inte.

Enda stunden jagar han Christer Pettersson för att när han pressas av Lars Borgnäs förneka att CP strax för sin död skulle ha sagt vilja erkänna MOP för Mårten Palme . För mig är LH en streber som går över lik för de största löpen.

Precis så här jag har jag alltid tolkat Håård också. Oavsett vad han skriver om.
Citera
2015-03-17, 22:16
Medlem
Citat:
Intervju med Lars Borgnäs från 2013 där han är kraftigt kritisk till PU och återkommer till Sten Andersson och hans SÄPO-trio.

http://www.magasinetparagraf.se/intervjuer/en-skamflack-i-sveriges-nutidshistoria

Borgnäs:
Citat:
Det viktiga är ju att ta reda på vad som hände på platsen utifrån den samlade vittnesbilden och tekniska data, vilket aldrig har gjorts på ett samlat sätt. Man har ju inte ens undersökt skottvinklar i förhållande till Lisbeth Palme eller hennes skador. Det finns ju vittnesmål som talar för att paret Palme inte alls gick arm i arm. Det man borde ha gjort är en rekonstruktion där även Lisbeth Palme är med och där man ställer upp figuranter med dom viktiga vittnena närvarande, så att dom får visa hur Olof och Lisbeth stod i förhållande till mördaren och sedan jämföra det med till exempel skador, kulhål och skottvinklar. Vilket alltså inte har gjorts.

Exakt det jag tjatat om.

Borgnäs vidare:
Citat:
Men det kanske är så att man som Leif GW Person föreslog på något sätt ska ta in utredare utifrån. Eller kanske tillsätta någon form av kommission med såväl resurser som befogenheter att till exempel höra personer under ed. Man kanske måste lätta på tystnadsplikter, funderar Lars Borgnäs avslutningsvis.

Detta är väl något vi är flera som kan skriva under på.... fast det kanske löser sig ändå?
Citera
2015-03-17, 22:57
Medlem
mvagrippas avatar
Bloggaren Cornucopias inlägg från 2013 om Skytterörelsens kris berättar en del intressant om Stay Behind även om det inte direkt syftar MOP.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/den-svenska-sportskytterorelsen-ar.html?m=1

Men när jag tittar på det här gamla klippet så kan det finnas beröringspunkter

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk&feature=youtu.be&t=1h2m35s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in