2015-03-17, 19:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Fast det står väl ingenstans att SB faktiskt tillhörde Säpos krigsorganisation? I din ursprungliga post spekuleras det om den saken (och det kan man ju göra). Men vi har väl ingen konkret uppgift som tyder på det?

När Stig Bergling avslöjas så namnger han två personer inom svensk u-tjänst som GRU agenter. Så det fanns fler skäl än bara Bergling att flytta Stay Behind från den militära sidan. Enda organisationen som skulle kunna ta emot SB nätverket är SÄPO. Baserar detta på SB nätverkets karaktär, lydnadsställning, organisation och behov av säkerhetsskydd.
Citera
2015-03-17, 19:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den här historien hörde jag av en norrman för femtontalet år sedan. men då var det thailändskor som gällde och inte manliga prostituerade. Skulle enligt sägnen skett på ett stort hotell på Karl Johan.
Har aldrig sett en tillstymmelse till bekräftelse och berättelsen har drag av en vandringssägen. Innan något mer kommer fram betraktar jag det som rent illasinnat skvaller.
Dammegård menar att man måste tro på det därför att källan, vars namn han inte kunde komma på framför kameran, var en anställd på TV som sysslar med barnprogram. Vilket gör att Dammegård endast är intressant ur ett speciellt perspektiv: som ryktesspridare med obskyr agenda.
Citera
2015-03-17, 20:00
Medlem
Citat:
Har svårt att tänka mig Lennart Håård som betald desinformatör. Istället ser jag honom som en totalt hållningslös och hänsynslös sensationssökare som tar den enkla vägen till scoop och inte bryr sig över hövan om artikeln är sann eller inte.

Enda stunden jagar han Christer Pettersson för att när han pressas av Lars Borgnäs förneka att CP strax för sin död skulle ha sagt vilja erkänna MOP för Mårten Palme . För mig är LH en streber som går över lik för de största löpen.

Det är ungefär min bild också.
Citera
2015-03-17, 20:01
Medlem
Citat:
Har svårt att tänka mig Lennart Håård som betald desinformatör. Istället ser jag honom som en totalt hållningslös och hänsynslös sensationssökare som tar den enkla vägen till scoop och inte bryr sig över hövan om artikeln är sann eller inte.

Enda stunden jagar han Christer Pettersson för att när han pressas av Lars Borgnäs förneka att CP strax för sin död skulle ha sagt vilja erkänna MOP för Mårten Palme . För mig är LH en streber som går över lik för de största löpen.

I vart fall har han flera gånger publicerat saker som han vet är falska när det gäller CP. Är det någon som alltid varit aktiv där så är det han men han backar kanske när han blir konfronterad. Visserligen lär han ha betalat med en dator för erkännande av ytterligare ett par mord från vår mest falske seriemördare så det finns en möjlighet att han "bara" är en helt hänsynslös murvel men PU hade nog aldrig lyckats hålla liv i CP utredningen så länge utan hans och t ex Donalds medverkan och idoga arbete. När det upprepas med de artiklar som skrevs om ett AG/Magnumklubb där vi nog kan fastställa att det inte är korrekta uppgifter utan rena dimridåer så blir dock mitt intryck att han är förste kandidat för att driva på mörkläggningen av utredningen via sina artiklar.

Jag vet att de kranar han hade in i utredningen kände till uppgifterna om AG, hur det låg till med kollegor i Skytteföreningarna och att det funnits Knarkspanare kvar i området just före mordet.

Inget av det har han sett som värdefullt.

När nu Donald börjar svaja kanske han också bör ta sig en självrannsakan.
Citera
2015-03-17, 20:05
Medlem
Citat:
Den här historien hörde jag av en norrman för femtontalet år sedan. men då var det thailändskor som gällde och inte manliga prostituerade. Skulle enligt sägnen skett på ett stort hotell på Karl Johan.
Har aldrig sett en tillstymmelse till bekräftelse och berättelsen har drag av en vandringssägen. Innan något mer kommer fram betraktar jag det som rent illasinnat skvaller.

Bondeson skriver faktiskt om det här i Blood on the Snow. (s 170) Tydligen skall Olle Alsén ha spekulerat om saken i ett pm inlämnat till PU. Pm:et har i sin tur hittat vägen till Ernst Lindholm, som återger det i Offrets Uppdrag.

Bondeson kallar det för en "distasteful speculation" och jag är benägen att hålla med.
Citera
2015-03-17, 20:06
Medlem
Citat:
När Stig Bergling avslöjas så namnger han två personer inom svensk u-tjänst som GRU agenter. Så det fanns fler skäl än bara Bergling att flytta Stay Behind från den militära sidan. Enda organisationen som skulle kunna ta emot SB nätverket är SÄPO. Baserar detta på SB nätverkets karaktär, lydnadsställning, organisation och behov av säkerhetsskydd.

Någon närmare uppfattning om vilka inom den militära underrättelsetjänsten ha pekar ut?
Citera
2015-03-17, 20:06
Medlem
Citat:

Hoppsan. Det hade jag missat. Kan du säga något mer om de presumtiva GRU-agenterna eller var man kan läsa mer om saken?
Citera
2015-03-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Bondeson skriver faktiskt om det här i Blood on the Snow. (s 170) Tydligen skall Olle Alsén ha spekulerat om saken i ett pm inlämnat till PU. Pm:et har i sin tur hittat vägen till Ernst Lindholm, som återger det i Offrets Uppdrag.

Bondeson kallar det för en "distasteful speculation" och jag är benägen att hålla med.

Olle Alsén är en hal ål i hela denna sak. Det är ett som är säkert.
Citera
2015-03-17, 20:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Olle Alsén är en hal ål i hela denna sak. Det är ett som är säkert.

Där har du en som jag mellan varven funderat över om han körde desinformation. väldigt bra på att dra igång olika trådar runt MOP, för att sedan droppa dessa och hoppa vidare till en ny tuva. Som ledarskribent på DN fanns han mitt i smeten. Därtill nära Olof Palme som ska ha förtestat Treblinka-talet på bl a Olle Alsen.
Citera
2015-03-17, 20:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Jag vill återigen framhålla att ett äldre par hörde radiosignaler från en vind som senare disponerades av CG Östling , under mordnatten. Dessa uppgifter känns tillförlitliga. CGÖ är utan tvekan inblandad, frågan är bara hur.

Jo jag skulle nog också påstå att Ö är inblandad. Dyker upp för ofta både här och där för att bara kunna avfärdas som slump.

Hur? Jag tror att Ö är navet i kretsen kring GM. Det är han som har kontakterna, och som Bobo tidigare nämnt, tillgång till lokaler och vapenlager. Sen vet jag inte hur Bobo ser på Ös roll.

Jag tror inte Ö är huvudanstiftare till MOP eller GM men en av konspiratörerna.

Varför inte GM? Jag tror att Ö liksom de andra basebollarna var lätta att känna igen. Alltså olämplig som GM och mer passande i en annan roll.
Citera
2015-03-17, 20:15
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Hur som helst ansåg jag det intressant som scenario trots faktafelen.

Jorå, visst kan det vara så. Men en skillnad mellan scenario och fri fantasi är att scenariot passas in i de givna förutsättningarna, medan fantasin kan tillåta sig vilka logiska och faktuella krumsprång som helst.

Scenariots giltighet som tes faller när det blir kontrafaktiskt, fantasin kan däremot ständigt passas in på "en annan nivå".

Fantasi: BrödERNA MOzart för tanken till RENAMO, Moçambique och Sydafrika. Björn Gedda som kontrabasist indikerar kontrabas, dvs Contra-bas och syra. Syra ger knark ger FMN, bas ger vektorbas ger transformation och rumtid och vad chefen på Contra ger känner vi redan till. Alltså har varken plats eller tid den betydelse vi tror.

Scenario: Dubellkolla alla fakta, återge dem så tydligt som möjligt, redovisa varje steg i resonemangen och var hela tiden tydlig med förutsättningarna. Verkligheten är ganska trist och inte så spännande. Den finns ingen relativistisk dubbelveckning vid Tunnelgatan.

Akademiska basics, men alltför få är skolastiker värda namnet.
Citera
2015-03-17, 20:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Där har du en som jag mellan varven funderat över om han körde desinformation. väldigt bra på att dra igång olika trådar runt MOP, för att sedan droppa dessa och hoppa vidare till en ny tuva. Som ledarskribent på DN fanns han mitt i smeten. Därtill nära Olof Palme som ska ha förtestat Treblinka-talet på bl a Olle Alsen.

Jag anar att OA bara har skrapat på ytan av MOP. Han snappar upp lite här lite där men kommer inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in