2015-03-14, 14:56
Medlem
Minipaxs avatar
Varför vill Gud att man dyrkar honom?

Jag kan av uppenbara skäl enbart spekulera utifrån mitt perspektiv som människa.
Jag ställer mig tveksam till en människa som säger sig vilja bli dyrkad av andra, därför har jag svårigheter att begripa att en allsmäktig Gud skulle vara i behov av detta.

Syftet? Med dyrkan kommer allmosor, sexuella inviter, pengar och mängder med andra fördelar för den som blir dyrkad.
Gud är ju inte i behov av något av det här, så varför?

Det räcker med att se på den dyrkan som sker idag, mänskliga idoler som höjs upp till skyarna och dyrkas likt gudar.
Är det ett sätt för Gud att skydda oss från idoldyrkan, att vi kanske kan råka illa ut och bli vilseledda om vi dyrkar demoner och andra gudar?

Då är det en bättre lösning för oss enfaldiga människor att Gud säger att vi enbart ska dyrka honom?
Det kanske inte behövs för Gud men det är ett smidigt sätt att rikta blickarna från falska gudar och undvika problem?
Citera
2015-03-14, 15:42
Medlem
H1ONEs avatar
Det är for din egen skull men många kommer aldrig att förstå.
Citera
2015-03-14, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax

Som en teologisk spekulation: P.g.a. att denna dyrknings-behövande 'gud' är en demiurg.
Citera
2015-03-14, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Det är for din egen skull men många kommer aldrig att förstå.

Du har helt rätt ... cirkelargument är svåra att förstå.
Citera
2015-03-14, 16:30
Medlem
emrns avatar
Citat:
.
Det räcker med att se på den dyrkan som sker idag, mänskliga idoler som höjs upp till skyarna och dyrkas likt gudar.
Är det ett sätt för Gud att skydda oss från idoldyrkan, att vi kanske kan råka illa ut och bli vilseledda om vi dyrkar demoner och andra gudar?

Då är det en bättre lösning för oss enfaldiga människor att Gud säger att vi enbart ska dyrka honom?
Det kanske inte behövs för Gud men det är ett smidigt sätt att rikta blickarna från falska gudar och undvika problem?

Det blir svårt att föra en diskussion när du skriver som att du tror att gud finns. Nåja, varför gudar ska dyrkas är väl för att behovet av en religion från första början grundar sig i rädsla. Vi är rädda för vad som komma skall och var vi hamnar i efterlivet eftersom vi inte har svar på dessa frågor skapar vi en lösning - gud. Du ska underkasta dig honom, leva efter hans regler och tacka honom för det han skapat allting. Gud är förklaringen till allt och han är en trygget men samtidigt ska han fruktas eftersom han styr allting och kan straffa dig för dina handlingar. Jag tror att det är fruktan och tvivel till gud som skapar behovet av att dyrka honom.
Citera
2015-03-14, 17:46
Medlem
MeanMEs avatar
Då religion är påhittat är ju en rimligare fråga varför folk har velat att massorna skall tro på Gud?

Det är ett bra sätt att få lättlurade och lättövertygade människor som är de som man rimligen kan anta kan övertalas begå brott att låta bli, Gud fungerar som en barnvakt för vuxna.
Citera
2015-03-14, 18:02
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Jag kan av uppenbara skäl enbart spekulera utifrån mitt perspektiv som människa.
Jag ställer mig tveksam till en människa som säger sig vilja bli dyrkad av andra, därför har jag svårigheter att begripa att en allsmäktig Gud skulle vara i behov av detta.

Syftet? Med dyrkan kommer allmosor, sexuella inviter, pengar och mängder med andra fördelar för den som blir dyrkad.
Gud är ju inte i behov av något av det här, så varför?

Det är för att "Gudars" "Markpersonal" Prästerskapet vill ha det så, för att de själva sen ska känna sig lika dyrkade som "Gud" själv. Så det är ett mänskligt påfund utan tvekan
Citera
2015-03-15, 00:31
Medlem
Minipaxs avatar
Ok, det var väl rara svar.
Har ni några förslag när det gäller min fråga?
Eller är ni enbart här för att ojja er över att människor inte tänker precis som er?
Rapa ur er random nonsens för att stilla er ängslan så att ni kan sova stillsamt efter att ha tittat färdigt på Idol?
Senast redigerad av Minipax 2015-03-15 kl. 00:47.
Citera
2015-03-15, 04:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Eller är ni enbart här för att ojja er över att människor inte tänker precis som er?
Rapa ur er random nonsens för att stilla er ängslan så att ni kan sova stillsamt efter att ha tittat färdigt på Idol?
Du menar som du gör nu jävla flarne.
Citera
2015-03-15, 05:00
Medlem
emrns avatar
Citat:

Då kanske du ska omformulera din milslånga fråga så nån jävel kan förstå sig på vad du pratar om
Senast redigerad av emrn 2015-03-15 kl. 05:04.
Citera
2015-03-15, 05:08
Medlem
emrns avatar
TS är du religiös? Tror du på gud och vilken religion tillhör du isf?
Citera
2015-03-15, 16:52
Medlem
timpanis avatar
En väldigt bra fråga av TS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto