Citat:
Ursprungligen postat av
Midu
Du ser det ur brottslingens perspektiv. Jag ser det ur samhällets.
Nu är jag ingen förespråkare av dödsstraff, men det går inte att bortse från den praktiska och ekonomiska faktorn. Avlivning, lite juridik, begravning, done. Låg kostnad och inga samhällsresurser krävs.
Varför ska samhället, våra skattepengar, lägga miljoner kr och decennier av tid på att utöva ett "straff" på någon? Nej, inga straff verkar fungera avskräckande.
Jag ser med samhällsperspektiv tre grundläggande strafftyper, som gynnar samhället:
-Ekonomisk återgäldning. Dvs. Böter, skadestånd, skuldsättning.
-Straffarbete (borde nyttjas i enormt mycket större utsträckning). Det finns ton med sopor att plocka och gator att städa, till att börja med.
-Dödsstraff, för att bli av med den grova och återkommande skiten.
Det kanske inte daltas för mycket med brottslingar i sig, men det tjafsas alldeles för mycket etik och moral inom kriminalitet.
Tillägg: Hade någon nära till mg blivit mördad/våldtagen skulle jag varken känna upprättelse eller lättnad av att veta att gärningsmannen plågas. Jag vill hellre att denne försvinner, om så är genom avrättning eller total livstid (föredrar avrättning enl. ekonomiska skäl). Då sover jag nog bättre då jag vet att denne är borta för gott, och aldrig har en chans att göra något igen.
Har du verkligen läst igenom mitt förslag? Brottslingen skulle ju i princip vara borta ur ditt perspektiv, eftersom frigivning inte ingår som en möjlighet.
Vad gäller den ekonomiska aspekten så glömmer du helt kostnaderna för alla överklaganden som alltid följer på dödsdomar. Det är som sagt hyfsat ovanligt att grova brottslingar kan betala för försvarsadvokater ur egen ficka. Om du dömer någon till dödsstraff så kommer därför nästan garanterat stora mängder av dina skattepengar gå till att bekosta försvarsadvokater till dessa överklagandeprocesser.
I mitt förslag så ingår ju dessutom en form av straffarbete, som brottslingen rimligtvis kommer att göra eftersom alternativet är att sitta i en tvångströja i en isoleringscell.
Huvudpoängen med mitt straff är inte att plåga brottslingen, utan att göra det troligt att brottslingen utan att krångla gör straffarbetet eftersom det rimligtvis blir dagens höjdpunkt. Plågningsaspekten finns dock med för att göra mitt alternativ värre för brottslingen än dödsstraff.