2015-03-16, 20:55
Medlem
C0ws avatar
Dödsstraff i sig kanske inte är avskräckande, men det garanterar iallafall att de som har dömts aldrig nånsin kan komma ut och förpesta samhället igen. Men ändå är jag emot det eftersom det är en enkel och snäll utväg för de dömda. H*n bara försvinner och så är det inget mer med det. Jag skulle hellre se dem lida av tortyr. Varje dag tills de dör.

Skrev lite smått i andra trådar vad jag anser vara rimligt i mina ögon som t.ex. att de ska slängas in i mörka och så små rum med så låg takhöjd att de bara kan ligga ner med ingen möjlighet att vända sig om. De får bara komma ut när de ska tvångsmatas så att de överlever och när de ska utsättas för tortyr av olika sorter.

Etik och moral? Pff, säg det till offren.
Citera
2015-03-16, 20:58
Medlem
En livstid i fängelse kostar mycket mer än vad samhället kan/ska betala för de som förlorat sin medmänsklighet men de kan ju alltid bidra till forskningen av mediciner och behandlingar istället för att oskyldiga djur ska behöva utsättas för detta.
Citera
2015-03-16, 21:10
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Finns ingen plats för regelrätt tortyr i ett civiliserat samhälle.

Håller fullständigt med om detta.

Därtill anser jag att hämnd är ett barbariskt tankesätt som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle när det gäller bestraffning. Syftet med en bestraffning bör enbart fokuseras på att återrehabilitera fången till att bli en laglydig medborgare. Av detta följer att den mest humana behandlingen enligt mig av en grov återfallsförbrytare med nära på noll chans till rehabilitering är att avrätta denne då varken samhället eller individer (bortsett från den kriminelle) tjänar på att hålla personen vid liv.Tvärtom så belastar man oskyldiga personer genom den kostnad som fångvården av en sådan kriminell innebär.
Citera
2015-03-16, 21:21
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare

Därtill anser jag att hämnd är ett barbariskt tankesätt som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle när det gäller bestraffning. Syftet med en bestraffning bör enbart fokuseras på att återrehabilitera fången till att bli en laglydig medborgare. Av detta följer att den mest humana behandlingen enligt mig av en grov återfallsförbrytare med nära på noll chans till rehabilitering är att avrätta denne då varken samhället eller individer (bortsett från den kriminelle) tjänar på att hålla personen vid liv.Tvärtom så belastar man oskyldiga personer genom den kostnad som fångvården av en sådan kriminell innebär.

Och jag håller fullständigt med dig också.

Det är ungefär som pokerspelarna i USA säger: "You got to know when to cut your losses"
Citera
2015-03-16, 21:39
Medlem
muddis avatar
1. En valdigt bra losning ur ett ekonomiskt perspektiv.

2. Man ser till att personen i fraga inte kan stalla till med mer trubbel.
Citera
2015-03-16, 22:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Finns ingen plats för regelrätt tortyr i ett civiliserat samhälle.

I min värld innebär begreppet "tortyr" att någon utsätts för kroppsbestraffningar som orsakar varaktiga, fysiska men. Det enda som mitt förslag möjligen åstadkommer är muskelförtvining, vilket jag dock tycker är fullt rimligt för grova våldsbrottslingar eftersom de då förmodligen får minskad förmåga att begå fler våldsbrott.
Citera
2015-03-16, 22:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Du ser det ur brottslingens perspektiv. Jag ser det ur samhällets.
Nu är jag ingen förespråkare av dödsstraff, men det går inte att bortse från den praktiska och ekonomiska faktorn. Avlivning, lite juridik, begravning, done. Låg kostnad och inga samhällsresurser krävs.

Varför ska samhället, våra skattepengar, lägga miljoner kr och decennier av tid på att utöva ett "straff" på någon? Nej, inga straff verkar fungera avskräckande.

Jag ser med samhällsperspektiv tre grundläggande strafftyper, som gynnar samhället:
-Ekonomisk återgäldning. Dvs. Böter, skadestånd, skuldsättning.
-Straffarbete (borde nyttjas i enormt mycket större utsträckning). Det finns ton med sopor att plocka och gator att städa, till att börja med.
-Dödsstraff, för att bli av med den grova och återkommande skiten.

Det kanske inte daltas för mycket med brottslingar i sig, men det tjafsas alldeles för mycket etik och moral inom kriminalitet.

Tillägg: Hade någon nära till mg blivit mördad/våldtagen skulle jag varken känna upprättelse eller lättnad av att veta att gärningsmannen plågas. Jag vill hellre att denne försvinner, om så är genom avrättning eller total livstid (föredrar avrättning enl. ekonomiska skäl). Då sover jag nog bättre då jag vet att denne är borta för gott, och aldrig har en chans att göra något igen.

Har du verkligen läst igenom mitt förslag? Brottslingen skulle ju i princip vara borta ur ditt perspektiv, eftersom frigivning inte ingår som en möjlighet.

Vad gäller den ekonomiska aspekten så glömmer du helt kostnaderna för alla överklaganden som alltid följer på dödsdomar. Det är som sagt hyfsat ovanligt att grova brottslingar kan betala för försvarsadvokater ur egen ficka. Om du dömer någon till dödsstraff så kommer därför nästan garanterat stora mängder av dina skattepengar gå till att bekosta försvarsadvokater till dessa överklagandeprocesser.

I mitt förslag så ingår ju dessutom en form av straffarbete, som brottslingen rimligtvis kommer att göra eftersom alternativet är att sitta i en tvångströja i en isoleringscell.

Huvudpoängen med mitt straff är inte att plåga brottslingen, utan att göra det troligt att brottslingen utan att krångla gör straffarbetet eftersom det rimligtvis blir dagens höjdpunkt. Plågningsaspekten finns dock med för att göra mitt alternativ värre för brottslingen än dödsstraff.
Citera
2015-03-16, 22:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homesweethome
En livstid i fängelse kostar mycket mer än vad samhället kan/ska betala för de som förlorat sin medmänsklighet men de kan ju alltid bidra till forskningen av mediciner och behandlingar istället för att oskyldiga djur ska behöva utsättas för detta.

Inte nödvändigtvis, om man gör själva fängelset så obehagligt att straffarbete utgör dagens höjdpunkt och man därför kan räkna med att de fängslade kommer att utföra arbetet. Det borde inte krävas så särskilt kvalificerade uppgifter för att någon extern organisation skulle vara beredd att betala tillräckligt mycket pengar för utfört arbete så att det täcker en stor del av (eller hela) fängelsets driftkostnader.
Citera
2015-03-16, 22:41
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I min värld innebär begreppet "tortyr" att någon utsätts för kroppsbestraffningar som orsakar varaktiga, fysiska men. Det enda som mitt förslag möjligen åstadkommer är muskelförtvining, vilket jag dock tycker är fullt rimligt för grova våldsbrottslingar eftersom de då förmodligen får minskad förmåga att begå fler våldsbrott.

Okej, men i min värld, och jag vågor nog påstå i allmänhetens värld med, så är det du pratar om tortyr.

Men jag kan hålla med dig om att man blir i många fall sugen på att ta i lite extra på vissa förbrytare, t.ex Breivik eller Anders Eklund.

Men för att hålla samhället någorlunda civiliserat så kan vi helt enkelt inte sjunka till den nivån.

Men som Lars Ekborg sa: "bunta ihop och slå ihjäl" - https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA
Citera
2015-03-16, 22:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare

Är det ingen som läser mitt förslag i sin helhet innan de svarar?

Nettokostnaden för fängelsevistelsen kan med all sannolikhet göras väldigt låg eller till och med obefintlig genom att skapa en så obehaglig fängelsemiljö att straffarbete i jämförelse utgör dagens höjdpunkt. Så länge som det finns någon form av straffarbete som kan dra in pengar så ser jag ingen anledning att tro att det skulle bli någon nämnvärd kostnad totalt sett för mitt föreslagna straff. Att det skulle kosta mer än dödsstraff ser jag som helt uteslutet.
Citera
2015-03-16, 22:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muddi
1. En valdigt bra losning ur ett ekonomiskt perspektiv.

2. Man ser till att personen i fraga inte kan stalla till med mer trubbel.

För att hålla oss till topic, menar du att detta är argument som gör dödsstraff till det bättre valet eller argument som gör mitt alternativ till det bättre valet?
Citera
2015-03-16, 22:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Okej, men i min värld, och jag vågor nog påstå i allmänhetens värld med, så är det du pratar om tortyr.

Inte nödvändigtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av FN:s konvention mot tortyr
Tortyr innefattar inte smärta eller lidande som uppkommer enbart genom eller är förknippade med lagenliga sanktioner.

Det finns alltså flexibilitet i definitionen för sådant som förklarats som lagliga straff. Införde man det jag föreslår i verkligheten så skulle det alltså genom att det klassades som ett lagligt straff inte vara tortyr enligt FN:s överenskomna definition.

Citat:
Men jag kan hålla med dig om att man blir i många fall sugen på att ta i lite extra på vissa förbrytare, t.ex Breivik eller Anders Eklund.

Men för att hålla samhället någorlunda civiliserat så kan vi helt enkelt inte sjunka till den nivån.

Men som Lars Ekborg sa: "bunta ihop och slå ihjäl" - https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Egentligen så går vi utanför poängen i trådens ämne om du på förhand är emot dödsstraff. Frågeställningen riktar sig främst till de som faktiskt är för dödsstraff, och min huvudsakliga poäng är att alla saker som förespråkare av dödsstraff gillar med konceptet dödsstraff i själva verket uppnås bättre genom mitt föreslagna, alternativa straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in