Citat:
Ursprungligen postat av
yegori
Hur ska en byggnad annars kunna rasa i synkroniserad följd? Varje våning klarar normalt betydligt mer stress än vikten av våningarna ovanför.
Bara STILLASTÅENDE last. Du måste väl förstå att det blir fan så mycket större krafter när saker rör på sig?
Du verkar inte ha den blekaste aning om vad NIST faktiskt säger.
Citat:
Mm, måste vara därför som de knappt gav något motstånd alls utan föll ihop som korthus nästan.
Känner du till många liknande hus som är designade för att klara av att ta emot typ 20-30 våningar som kommer rasande neråt?
Då tackar jag för erkännandet att du hade fel i att rasets fart omöjliggjorde att rasmassorna for ut på så sätt som skedde.
Citat:
Men jag antar att sprängämnen användes för att få våning på våning att kollapsa.
Jaha? På vilket sätt är dina
antaganden intressanta i sammanhanget?
Citat:
En hel del naturligtvis.
Milt uttryckt, tänk dig själv vilka mängder som skulle krävas bara för att slunga en liten personbil 100 meter, även om laddningen placerades optimalt. Tänk dig sen att ta ett betydligt större stycke, typ en mindre lastbil (eller hur stort det största stycket nu var), placera laddningen typ 15-20 meter bort vid en balk smälla av laddningen och se lastbilen flyga mer än hundra meter.
Om sådan mängder placerats på varenda våning, borde inte det då synts på så sätt att varenda liten del av tornet sprängdes långt utav bara helvete bort och tydliga sprängljud höras genom rasljudet?
Borde inte en sådan laddning vara KRAFTIGT överdimensionerad för kapa en balk?
För att inte tala om logistiken för att placera dessa mängder utan att bli upptäckt?
Nä, det här har du helt enkelt inte tänkt igenom ordentligt.
Citat:
Hmm, kan ligga något i det.
Tack. Låt nu inte detta faktum hindra dig i dina fortsatta sprängämnesfantasier, bara.
Citat:
Kanske fastnade för en detalj i en video gjord av någon kontrollerad opposition. Något slags sprängmedel användes i alla fall.
Då tycker jag att du ska hitta ett sprängämne med tillhörande detonatorer och ledningar som klarar av att först bli påkörda av ett flygplan i 900 km/h och sedan hamna i en 1000 grader varm eld men ändå fungera prickfritt när det var showtime en timme senare.
Citat:
Det ska man tro på? Menar du på allvar att det innan dess var helt soft att flyga i över en timme kring Pentagon, Vita Huset osv.? Inte en chans.
Jag är ledsen att verkligheten gör dig besviken, men vi lever faktiskt inte i en actionfilm där allting fungerar. I verkligheten tar saker tid och går snett. Man fick liksom inte ens köra i överljudsfart vid genskjutning innan 9/11.
Citat:
I såna fall hade det varit löjligt enkelt att begå terrordåd.
I vissa avseenden kan det faktiskt vara enkelt. Inte roligt att konstatera, men sant.