2015-03-14, 16:55
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Människor har förnuft och jag är en av dem. Allting pekar på att han dödat sin f.d. fru och finns inget alternativ som säger emot detta, precis som Mats A fallet. Det spelar ingen roll om polisen inte kan hitta bevis mot US. De som har en IQ över 50 borde veta att vem mördaren är.

Konstigt, jag lär ha bland de allra högsta IQ-kvoterna i Sverige, men inte ens jag vet vem mördaren är. Jag skulle utifrån tidigare kända mordfall möjligtvis kunna ge en någorlunda korrekt bedömning om hur pass sannolikt det är statistiskt att en viss person som figurerar i utredningen skulle vara skyldig till mordet, förutsatt nu att det är ett mord (jag har inte hunnit läsa de senaste sidorna i tråden och senast jag läste var dödsorsaken inte fastställd). Men samtidigt vet jag även att de statistiskt sannolikaste gärningsmännen i en hyggligt stor andel av uppklarade mordfall inte visar sig vara den skyldiga och i en hel del fall har det visat sig att gärningsmannen har varit en person som ingen skulle ha kommit på att misstänka.

Att det inte finns några alternativ som säger emot det är ju inte sant, när BO kan ha träffat sin blivande f.d. man, för att därefter träffa någon galning som tog livet av henne. Det sker dagligen runt om i världen mord där galningar mördar någon helt främmande person ute och kvinnor som har precis träffat sin f.d. partner utgör inget undantag från att kunna falla offer för dem.
Citera
2015-03-14, 23:37
Medlem
Handsekreterarens avatar
Som sagt, den som statistiskt sett är mest sannolik som mördare behöver faktiskt inte vara det i verkligheten.

Det är dessutom inte så intressant, eftersom det inför domstol skall bevisas "bortom allt rimligt tvivel" att den åtalade faktiskt har begått handlingen, något som åklagaren i detta fall verkar ha svårt att göra.

Är det dessutom så som det påstås i tråden, att dödsorsaken inte är fastställd, är ju frågan huruvida det ens är frågan om mord.
Citera
2015-03-15, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Konstigt, jag lär ha bland de allra högsta IQ-kvoterna i Sverige, men inte ens jag vet vem mördaren är. Jag skulle utifrån tidigare kända mordfall möjligtvis kunna ge en någorlunda korrekt bedömning om hur pass sannolikt det är statistiskt att en viss person som figurerar i utredningen skulle vara skyldig till mordet, förutsatt nu att det är ett mord (jag har inte hunnit läsa de senaste sidorna i tråden och senast jag läste var dödsorsaken inte fastställd). Men samtidigt vet jag även att de statistiskt sannolikaste gärningsmännen i en hyggligt stor andel av uppklarade mordfall inte visar sig vara den skyldiga och i en hel del fall har det visat sig att gärningsmannen har varit en person som ingen skulle ha kommit på att misstänka.

Att det inte finns några alternativ som säger emot det är ju inte sant, när BO kan ha träffat sin blivande f.d. man, för att därefter träffa någon galning som tog livet av henne. Det sker dagligen runt om i världen mord där galningar mördar någon helt främmande person ute och kvinnor som har precis träffat sin f.d. partner utgör inget undantag från att kunna falla offer för dem.
Jag har också tänkt att det kunde vara en galning som har dödat henne utan anledning. Men såna personer är ofta våldsamma och brukar använda tillhyggen och därefter springer från platsen och inte bära henne och kasta i en vak som inte så många vet om den. Det finns inga tecken på våld på kvinnans kropp. Allt pekar på att det har varit ett planerat mord.
Senast redigerad av matematiker 2015-03-15 kl. 05:57.
Citera
2015-03-15, 13:56
Medlem
För några år sedan var den en sjuksköterska som skilt sig från sin make. En dag stod en person och lurpassade på henne på väg till jobbet och försökte mörda henne. Hon överlevde men med men för livet.
Det visade sig att det var en vänninas make som kände sig hotad och var rädd att hon skulle ta efter.
Och den maken var känd för att vara hur trevlig och bra som helst och hade ett yrke så ingen skulle kommit på att misstänka honom ifall hon inte överlevt och kunnat berätta. Detta skriver jag inte för att sända misstankar mot tereses vänninors make men man kan väl inte döma en far till två barn i detta läge om man inte är säker. Om de är säkra är det en annan sak då ska han ju verkligen straffas.
Citera
2015-03-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
För några år sedan var den en sjuksköterska som skilt sig från sin make. En dag stod en person och lurpassade på henne på väg till jobbet och försökte mörda henne. Hon överlevde men med men för livet.
Det visade sig att det var en vänninas make som kände sig hotad och var rädd att hon skulle ta efter.
Och den maken var känd för att vara hur trevlig och bra som helst och hade ett yrke så ingen skulle kommit på att misstänka honom ifall hon inte överlevt och kunnat berätta. Detta skriver jag inte för att sända misstankar mot tereses vänninors make men man kan väl inte döma en far till två barn i detta läge om man inte är säker. Om de är säkra är det en annan sak då ska han ju verkligen straffas.
US ska inte dömas varken av oss på Flashback eller av domstol innan bevis finns som med all säkerhet knyter honom till mord på TS.

Dock är vi här fria att spekulera.
Att US är huvudpersonen i spekulationerna har ju att göra med att han länge satt häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet. Nu är han släppt men misstanken kvarligger enligt ÅK.

Det finns flera besvärande omständigheter som talar för att US kan ha haft något med TS död att göra. Bland andra att de ska ha stämt möte den aktuella kvällen, att hon hittades i Sigtuna där hon inte längre bor och skilsmässoansökan som inkom i samband med dödsfallet.

Men visst får man hålla dörrarna öppna för att det kan finnas alternativa GM, absolut.
Citera
2015-03-15, 15:55
Medlem
Just de besvärande omständigheterna gör att man undrar om någon intelligent person ville
att han skulle bli misstänkt annars borde han ju själv räknat ut att folk lägger ihop 1+1 och han skulle med säkerhet bli misstänkt pga av det. Men som sagt man vet inte.
Citera
2015-03-15, 16:02
Medlem
Citat:
Just de besvärande omständigheterna gör att man undrar om någon intelligent person ville
att han skulle bli misstänkt annars borde han ju själv räknat ut att folk lägger ihop 1+1 och han skulle med säkerhet bli misstänkt pga av det. Men som sagt man vet inte.
Du menar att någon t ex skulle haft tillgång till deras gemensamma skilsmässoansökan, som de båda signerat, suttit på den fram till att denne mördade TS och sedan skickat in ansökan?
Citera
2015-03-15, 16:03
Medlem
Nej men som visste att hon skulle vara där just den kvällen
Citera
2015-03-15, 16:28
Medlem
Citat:
Nej men som visste att hon skulle vara där just den kvällen
Det är möjligt, men vem mer hade motiv att döda TS?
Dessutom kvarstår flera, för US, andra försvårande omständigheter. Främst det med ansökan, samtidigt som statistiken fortfarande talar för att det skulle vara han. Han skulle dessutom enligt uppgift t ex tiden efter skilsmässan haft ökade aggressioner gentemot BO. Nja, jag tycker fortfarande han bör kvarstå som huvudmisstänkt.
Citera
2015-03-15, 17:34
Medlem
Synd om barnen som inte verkar få reda på vad som hänt deras mamma. Tänk vad de kommer gå och fundera på detta och om deras pappa är inblandad eller inte.
Citera
2015-03-15, 18:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Synd om barnen som inte verkar få reda på vad som hänt deras mamma. Tänk vad de kommer gå och fundera på detta och om deras pappa är inblandad eller inte.

Oavsett hur hon dog, så tycker jag att det är skönt att barnen åtminstone har sin far nu när hon inte finns längre.

Det är möjligt att jag är en hemsk person som tänker så. Jag vet inte.

Men det är synd att rättsläkaren inte har kunnat fastställa dödsorsaken. Lite märkligt faktiskt. Jag undrar hur vanligt det är.
Citera
2015-03-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Oavsett hur hon dog, så tycker jag att det är skönt att barnen åtminstone har sin far nu när hon inte finns längre.

Det är möjligt att jag är en hemsk person som tänker så. Jag vet inte.

Men det är synd att rättsläkaren inte har kunnat fastställa dödsorsaken. Lite märkligt faktiskt. Jag undrar hur vanligt det är.

Skulle kunna vara ett giftmord, sådana löser rättsläkarna nästan aldrig eftersom de har noll kunskap om gifter. GW efterlyser också giftmorden. Dessa förekommer men blir sällan eller aldrig lösta. Kan hon ha blivit förgiftad innan hon kastades i vattnet?

Vad gäller pappan så har de inte mycket nytta av honom om de tvivlar på hans oskuld. Men hur det är med den saken vet vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in