Citat:
Ursprungligen postat av
Sweegone
Jag har 4Gb på min, är det dags att skaffa 8Gb nu då?
Datorer har aldrig varit min grej och jag har aldrig riktigt förstått vad detta minne är bra för, vilka "grejer" förbättras vid ökat minne ? Och hur byter jag(vart köper jag) det billigast (originalt)? om detta får tas på forumet.
Hur bra är det egentligen att den får "vila" 24/7 ?
Edit: Är komplett.se att lita på? hur är kvaliteten på deras varor ?
Uppdaterade min 2011 MacBook Pro till Yosemite för ett bra tag sen och det funkar helt okej, största problemet jag har är wifi, som tappar väldigt mycket.
Men har också 8GB Ram, som jag uppdaterade till för några år sedan, det var helt klart värt det. Datorn blev som helt ny. Så det är helt klart att du ska uppdatera, det kostar inte så mycket och gör att du kommer att kunna använda samma Mac i många år till.
Här kan du läsa på Intels hemsida om Ram-minne och vad det innebär.
Det är väl klart att vi får tipsa om var man kan köpa Ram-minne och det finns massvis med sidor där du kan köpa nya Ram-minnen. Det bästa är att kolla på
prisjakt.nu, där du kan jämföra priser. Men först måste du veta exakt vilket mine du ska, för alla sorter passar inte till just din modell. Det kan du kolla om du klickar på
Äpplet i övre vänstra hörnet på din dator och väljer
Om den här datorn och där klickar på
Minne, där ser du vilken sorts minne du har och det är den sorten du måste köpa likadana, men 2 x 4GB istället för som du har 2 x 2GB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sweegone
Hur bra är det egentligen att den får "vila" 24/7 ?
Stänger aldrig av min dator, utan stänger bara ner locket, har aldrig varit några problem och tror knappast att det skulle vara så farligt för datorn. Känns mycket onödigt att stänga av datorn varje kväll för att starta upp den på morgonen, många säger att det skulle vara mer skadligt för datorn än att bara stänga locket. Det tar ju ändån ett tag att få igång datorn efter att den har varit avstängd och har man bråttom så är det ju onödigt att behöva vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sweegone
Edit: Är komplett.se att lita på? hur är kvaliteten på deras varor ?
Har själv aldrig handlat där, men ska inte vara några problem med sidan. Hur kvalitén är har knappast med komplett att gör, eftersom de säljer andra tillverkares produkter.