2010-04-16, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Expressen fredagen den 5 fenruari 1965.

Sidan 6. Artikeln skriven av Sven Ström. Mindre bild på Löfgren i profil samt en mindre bild på Agneta Nyholm framifrån.

"Därför anhölls Löfgren för ett fjärde mord."

"Kände igen cigarettmunstycket som låg brevid Agneta Nyholm."

"Mordkommissionen i Stockholm kommer nu att itensifiera arbetet med fallet Agneta Nyholm. Trippelmördaren John Ingvar Löfgren har nämligen anhållits av chefsåklagare C A Robèrt som misstänkt för att ha bragt 26-åriga Agneta Nyholm om livet natten till den 27 juni 1958 i fastigheten Elsa Borgs gata 2 i Fruängen. Löfgren anhölls bara några timmar efter det at han av Stockholms rådhusrätt förklarats skyldig till att ha dödat fru Greta Löfgren."
Citera
2010-11-30, 10:13
Medlem
I "Veckans brott" finns ett inslag om kriminalhistoria ikväll om flickmorden i Stockholm 60-tal,men inslaget går redan nu att se på svt play.
Inslaget bygger helt på rörliga nyhetsbilder från tiden.

http://svtplay.se/v/2243729/flickmorden_i_stockholm
Senast redigerad av ascheberg 2010-11-30 kl. 10:17.
Citera
2010-11-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
I "Veckans brott" finns ett inslag om kriminalhistoria ikväll om flickmorden i Stockholm 60-tal,men inslaget går redan nu att se på svt play.
Inslaget bygger helt på rörliga nyhetsbilder från tiden.

http://svtplay.se/v/2243729/flickmorden_i_stockholm
Onödigt påpekande kanske men det inslaget är ifrån förra veckans program.
Citera
2011-05-29, 15:56
Medlem
Quoters avatar
Text från artikel.

"Den 27 juni 1958, dagen före den klassiska vm-finalen mellan Sverige och Brasilien, mördas servitrisen Agneta Nyholm. Hon hittas våldtagen och strypt i en källargång i närheten av föräldrahemmet i Stockholmsförorten Fruängen."
Citera
2014-06-25, 13:11
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Påminner lite vagt om Sjöwall/Wahlöös "Mannen på balkongen" det här. Har aldrig hört talas om den här Lövgren figuren förr men det måste ha varit en synnerligen obehaglig individ. Finns det någon information på när och var den här mannen avled?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Kan nog ha utgjort inspirationskälla till Mannen på balkongen. Smått osympatisk faktiskt...

Lövgren ryktas ha avlidit i cancer i februari 2002. Såvitt jag vet gick han aldrig lös efter Aspudden-mordet.

Enligt Maj Sjöwall så var John Ingvar Lövgren förlaga till "Mannen på balkongen". Jag brukar läsa igenom Sjöwall/Wahlöö:s romanserie "Roman om ett brott" med jämna mellanrum, och denna gång undersökte jag vad som inspirerade dem till "Mannen på balkongen".

En mycket intressant beskrivning av John Ingvar Lövgren och de brott han begick finns här (rekommenderas!): http://www.magasinetparagraf.se/historiskt/en-avskydd-man

I programserien "Historiska Brott" fick John Ingvar Lövgren ett eget avsnitt: https://www.youtube.com/watch?v=ulDXgN0GV18

OT: Jag är född -60. När Lövgren mördade Berit Glesing var jag alltså bara tre år gammal, och har inga som helst minnen av mordet. Däremot 1967, när "Mannen på balkongen" utgavs, så kommer jag ihåg att mamma & pappa var lite extra vaksamma och observanta på var jag var och vad jag gjorde. De hade ju Lövgrens barnarov i gott minne, och romanen påminde dem om händelserna 1958-1963.
Citera
2014-06-28, 23:33
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Enligt Maj Sjöwall så var John Ingvar Lövgren förlaga till "Mannen på balkongen". Jag brukar läsa igenom Sjöwall/Wahlöö:s romanserie "Roman om ett brott" med jämna mellanrum, och denna gång undersökte jag vad som inspirerade dem till "Mannen på balkongen".

En mycket intressant beskrivning av John Ingvar Lövgren och de brott han begick finns här (rekommenderas!): http://www.magasinetparagraf.se/historiskt/en-avskydd-man

I sanning en förnämlig artikel!
Litteraturvetaren Michael Tapper behandlar Sjöwall-Wahlöös romanserie, dess förankring i tiden samt mottagandet av och debatten kring böckerna i sin digra avhandling Snuten i skymningslandet : svenska polisberättelser i roman och film 1965-2010 från 2011. Där konstateras bland annat:

Citat:
Mannen på balkongen (1967)

Ramverket till den tredje boken i serien är igen hämtat från ett verkligt fall, en förståndshandikappad sexbrottslings våldtäktsmord på små flickor, den ena sex och den andra fyra år gammal, i augusti-september 1963 på Söder i Stockholm. Förövaren greps på morgonen efter det andra mordet, men pressen fortsatte debattera fallet länge efteråt. I Nya FiB skrev visserligen medarbetaren Per Wahlöö ingenting i ärendet, åtminstone inte med sitt namn under texten. Men en rad osignerade artiklar i tidningen tog bland annat upp förmyndarsystemet (som hade mördaren som klient) och kraven på ett nationellt förbrytarregister i samband med förstatligandet av polisen den 1 januari 1965. I en ledare stormade chefredaktören Erik Norlander mot polisens låga intagningskrav, som framförallt fick till följd att lågutbildade underbefäl fyllde kåren. De diskussionerna får sin genklang i Sjöwall-Wahlöös roman men kom framförallt att blomma ut i Den vedervärdige mannen från Säffle.
Citera
2015-03-15, 18:37
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Flickmördaren - Ingvar Löfgren, en av Sveriges värsta seriemördare

Måndagen den 12 augusti 1963 blev 6-åriga Berit Glesing våldtagen, misshaldlad och mördad i Vitabergsparken. Tre veckor senare, måndagen den 2 september blev Ann-Kristin Svensson lockad från en lekpark in i en skogsdunge intill Blomensbergsvägen (Aspudden), där hon blev våldtagen och så svårt misshandlad att hon senare avled.

Våldtäktsmannen och mördaren var Ingvar Löfgren (född 1930-10-22). Han blev föräldralös i tidig ålder, och växte upp på institutioner. Han ansågs underbegåvad, och personlighetsstörd. Vid tiden för morden bodde han på ett ålderdomshem (!) i Gröndal. I samband med utredningen erkände han ett stort antal överfall på flickor och kvinnor, från 1958 och fram till gripandet.
I mars 1964 dömdes Löfgren för morden, två våldtäkter och ett flertal överfall, till sluten psykiatrisk vård. Därefter erkände han ytterligare två, dittills ouppklarade, mord.

26-åriga Agneta Ingeborg Nyholm ströps i källaren till det hyreshus där hon bodde, den 27 juli 1958. Trots indicier, Löfgrens erkännande valde åklagaren att inte väcka åtal.
Löfgren bands dock till mordet på 58-åriga Greta Löfgren, som misshandlades till döds i sin bostad på Kungsholmen den 14 juni 1962.

Ingvar Löfgren tycks inte vara i livet idag, men jag hittar honom inte i Sveriges dödbok. Vad jag förstår, så tillbringade han hela sitt liv (efter morden) inom den psykiatriska vården.
Senast redigerad av TjurenFerdinand 2015-03-15 kl. 19:32.
Citera
2015-03-15, 19:06
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Ingvar_L%C3%B6vgren

John Ingvar Lövgren, senare Andersson, född 22 oktober 1930, död 9 februari 2002 i cancer och begravd 9 april 2002 på Sala nya kyrkogård, var en svensk seriemördare och våldtäktsman
Citera
2015-03-15, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
På danska om Löfgren.

Finns också omskrivet här:

http://drabssageridanmark.beboer2650.dk/html/drabssager_i_sverige.html
Citera
2015-03-15, 20:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
http://skarn.se/berit-glesing/
Citera
2015-03-15, 22:37
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Intressant text hos Skarn.

Ingvar Löfgren bodde alltså hos sin farmor efter att föräldrarna dött. När han var i tioårsåldern insåg farmodern att allt inte stod rätt till, och han hamnade på ett hem för "skyddsuppfostran".
1961 ansågs han vara tillräckligt frisk för att skrivas ut. Farmodern bodde på Ekensbergs pensionärshem, och han flyttade in hos henne. Efter en tid lät föreståndaren honom (av medlidande, men i strid med reglerna) hyra en etta på pensionärshemmet.

Varför bytte han efternamn? Det kan väl knappast ha varit för att "försvinna i mängden", och inte bli förknippad med sina brott. Han blev ju kvar inom psykiatrin hela sitt liv.

Ett par fel verkar ha smugit sig in på Wikipedia-sidan som handlar om Ingvar Löfgren/Andersson. Berits dödsdag anges vara den 6 augusti 1963, men enl. Sveriges dödbok dog hon den 12 augusti 1963.
Greta Löfgren anges ha varit 62 år när hon dog. Enl. uppgifter i Brottsplats Sverige ska hon ha varit 58 år.
Citera
2015-06-21, 13:29
Medlem
En timme efter att han hade våldtagit och mördat Berit Glesing (1963-08-12) ringde Löfgren till polisen och tipsade om att han hade sett en blödande flicka i Vitabergsparken. Han uppgav falskt namn och falsk adress vilket man upptäckte när man försökte spåra uppringaren. Hans berusningsmedel ska ha varit starkvin och starköl.

Medgivandet till att det var han som var uppringaren kom i förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in