2015-03-15, 17:56
Medlem
Som rubriken lyder.

Vill köpa ett löst element. Funderar på någon av nedanstående. Vilken drar mest el?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-Konvektor/Oljefyllt-element-44859/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-Konvektor/Konvektorelement-46227/
Citera
2015-03-15, 18:25
Medlem
2000 w elementet drar såklart mer än de på 500 w men det ger såklart mer värme också.
Citera
2015-03-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
2000 w elementet drar såklart mer än de på 500 w men det ger såklart mer värme också.

vilken är på 2000 w och 500 w av dom?
Citera
2015-03-15, 18:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfvb
Översta 500W, understa 2000W. Det står ju i klartext.
Citera
2015-03-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rfvb
De nedre är på 2kw men har två slingor så kan köras på halvfart råkar äga ett exakt sådant utan fläkt och då är det på 1500 w. Funkar bra tycker jag.
Citera
2015-03-15, 18:37
Medlem
felstavadds avatar
Den övre är 500w och den undre 2000w, står i texten under. Den på 500w är oljefyllt vilket ger en jämnare värme än det på 2000w hur det påverkar elkonsumtionen vet jag inte riktigt. Jag hade både och i stugan, det oljefyllda tar längre tid att bli varmt men värmer som sagt jämnare, den utan olja stod ch slog till och från hela tiden vilket var jävligt störande eftersom det stod i sovrummet, bytte sen ut det mot oljefyllt så det blev tyst men det kanske är annorlunda nu, det var rätt gammalt.

Edit: nån hann före, förresten, beror ju lite på vad du ska värma upp, hur stort rum, i hus, stuga eller verkstad?
Senast redigerad av felstavadd 2015-03-15 kl. 18:43.
Citera
2015-03-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Den övre är 500w och den undre 2000w, står i texten under. Den på 500w är oljefyllt vilket ger en jämnare värme än det på 2000w hur det påverkar elkonsumtionen vet jag inte riktigt. Jag hade både och i stugan, det oljefyllda tar längre tid att bli varmt men värmer som sagt jämnare, den utan olja stod ch slog till och från hela tiden vilket var jävligt störande eftersom det stod i sovrummet, bytte sen ut det mot oljefyllt så det blev tyst men det kanske är annorlunda nu, det var rätt gammalt.

Edit: nån hann före, förresten, beror ju lite på vad du ska värma upp, hur stort rum, i hus, stuga eller verkstad?

en lägenhet. etta.
Citera
2015-03-15, 19:03
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd

Watt är vatt. Det är ingen skillnad i elförbrukning mellan ett oljefyllt element eller ett som inte är oljefyllt.
Citera
2015-03-15, 19:08
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Lite grovt räknat, vet inte vilka elavtal du har.

För enkelhetens skull brukar man räkna att en kwh kostar 1kr, oftast i underkant men ändå.

Det lilla elelementet kostar då 12kr/dygn om den går på max, det blir ca 360kr i månaden.
Det stora elelementet kostar då 48kr/dygn om den går på max, det blir ca 1440kr i månaden.

Ett oljefyllt elelement eller ett utan olja, drar i princip lika mycket.

Jag vill bara att du skall vara uppmärksam på elräkningen!
Citera
2015-03-15, 19:11
Medlem
Midus avatar
Vad har du för lägenhet? Hyresrätt?
Boyta?
Väderstreck på ytterväggar?
Antal fönster? Väderstreck?
Vilken våning?
Ort?

Vad har du för uppvärmningssystem idag?
Vad har du för ventilation? Uteluftsventil i vägg? Frånluft via gemensam fläkt?
Temperatur inomhus?

Kan finnas fel som är bättre att titta på innan du köper extra värmekällor.
Citera
2015-03-15, 19:24
Medlem
Nu gissar jag lite, men jag tror inte ditt bekymmer är om ett element "drar" mer eller mindre el, utan att det handlar om att få dräglig värme i din etta och det "kostar" en given mängd energi.

Ett för litet element kommer vara på hela tiden och ändå räcker det inte till, ett överdrivet stort element är bara på kortare stunder. I princip kan man säga att ett tillräckligt stort, eller ett överdrivet stort element i princip drar lika mycket el, eftersom en termostat reglerar energimängden som lägenheten behöver.

Bor du i en äldre lägenhet bör du ta hänsyn till den större effekten, finns en del lägenheter med alltför svaga "proppar", dvs när ditt 2000 W -element är igång kan du kanske inte starta hårtork, kaffebryggare, dammsugare eller annat som drar mycket ström.

Ett alternativ till element (om du bor i en kall lägenhet, trots befintligt element) kan vara att se över/komplettera tätningar etc. Har du inte luftat elementet (vattenelement) så kan också det vara bra att kika på. Har själv råkat ut för en alltför sval lgh och det blev betydligt trevligare när jag tätade (tätningslister och lite annat). Gav mig t o m på entrédörren till trapphuset då den läckte som ett såll och gjorde hela trapphuset iskallt. (ps. orkade alltså inte ens tjafsa med någon hyresvärd, hade redan lite tätningslister och köpte väl mer för någon hundring)
Citera
2015-03-15, 19:47
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Watt är vatt. Det är ingen skillnad i elförbrukning mellan ett oljefyllt element eller ett som inte är oljefyllt.

Men "behåller" inte oljeelementet värmen längre än en med direktverkande el som slår på, svalnar av, slår på, slår av, slår på igen, även om det tar längre tid att värma upp oljan?

Annars är jag helt med på att watt är lika med watt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in