2015-03-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
När ignorerade polisen en kollapsad person påstår du? Det skulle aldrig fungera med vård. 1: det finns redan vård men det vanliga är att den inte sker tvångsmässigt (lvm) utan är frivillig och då missbrukare fullständigt skit i detta så fungerar ju inte vård som påföljd. 2: straff är den konsekvens som blir när man bryter lagen, sen om det blir ett straff med böter eller fängelse som påföljd är ju beroende på brott, men ringa narkotikabrott blir ju vanligen böter. Så låga straff för brott angående narkotika som vi har i Sverige skulle jag säga är humana, om inte löjligt låga.

Du kan väl läsa artikeln?
"Därför beslutades att mannen skulle avlägsnas enligt Polislagens 13§. I en polisbil, eskorterad av ytterligare en patrull, kördes mannen till Skogskyrkogården i södra Stockholm, trots att han är bosatt i Stockhoms västra delar."
"I samband med att patrullen släppte mannen, enligt vad de själva uppgett i kommunikation med polisens ledningscentral, så lade han sig ner på marken.
– Han spelar livlös, meddelade patrullen, och åkte sedan från platsen.
Men, av okänd anledning, återvänder de till, eller passerar, mannen ytterligare fyra gånger.
– Det är ingen fara med honom, meddelar de till ledningscentralen.
Sedan lämnar de området. Klockan är då 21.53.
Elva minuter senare, klockan 22.04, inkommer ett samtal från en privatperson till 112.
Personen som ringer säger att hen hittat en livlös person. Det visar sig vara 55-åringen."

Det skulle aldrig fungera med vård? Nej, självklart inte om man redan har den inställningen.
Vården vi har idag är riktigt dålig om inte obefintlig i många lägen.
Varför söka vård när man automatiskt kommer att få polisen på sig? Självklart håller man sig undan då.
Har flera vänner som har dött av överdoser och många pundar ner sig rejält pga att de inte vågar söka hjälp, fast de vill(e).

Det spelar ingen roll om vi har låga straff för ringa narkotika. Och det ger inte endast böter. Det leder till många fler saker som indraget körkort, arbetslöshet, utanförskap osv osv.
Man ska inte straffa sjuka människor. Sjukdom ska behandlas med vård, inte straffas! Hur svårt är det att förstå?
Du har uppenbarligen aldrig ens varit i närheten av en missbrukare.

Fråga dig själv varför vi i Sverige ligger i toppen i Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall. Och fråga dig själv varför Sverige är i stort sett nästan ensamma om att ha det olagligt att ha spår av narkotika i urin och blod.
Citera
2015-03-12, 12:12
Medlem
Träffar missbrukare dagligen på jobbet och de flesta av dem jag träffar är inte intresserade av vård. De som försöker söka hjälp är de som är yngre och har press på sig hemifrån eller ifrån jobbet men det är fortfarande inte egen vilja som gör att de söker hjälpen. Jag har inte jättebra insikt i vården för missbrukare men får väll känslan att det kanske inte är jättebra för de som är utsatta i samhället, men det går heller inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Söker de hjälp för sitt missbruk så kan jag garantera att de inte får polisen efter sig för det, inte på den orten som jag jobbar i alla fall. Och såklart att missbruk leder till indraget körkort, det är en självklarhet! Körkort är ett privilegium och jag tror ingen vettig människa vill ha missbrukare ute och körandes på vägarna.
Citera
2015-03-12, 12:25
Medlem
Citat:
Träffar missbrukare dagligen på jobbet och de flesta av dem jag träffar är inte intresserade av vård. De som försöker söka hjälp är de som är yngre och har press på sig hemifrån eller ifrån jobbet men det är fortfarande inte egen vilja som gör att de söker hjälpen. Jag har inte jättebra insikt i vården för missbrukare men får väll känslan att det kanske inte är jättebra för de som är utsatta i samhället, men det går heller inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Söker de hjälp för sitt missbruk så kan jag garantera att de inte får polisen efter sig för det, inte på den orten som jag jobbar i alla fall. Och såklart att missbruk leder till indraget körkort, det är en självklarhet! Körkort är ett privilegium och jag tror ingen vettig människa vill ha missbrukare ute och körandes på vägarna.

Narkomaner vill överlag inte bli av med sitt missbruk? Det var något nytt!
Fråga de varför de vill fortsätta missbruka och inte söker hjälp och vad för missbruk det handlar om.
Du skrapar lite på ytan med ögonbindel på. Det finns djupare anledningar än att bara nöja sig med "de vill inte bli av med sin beroendesjukdom".
Fråga du en injicerande heroinist om den vill fortsätta med det eller om den vill må bra och komma tillbaka till livet så får du se vad för svar du får.

Kanske en av anledningarna är att det kommer att få alla möjliga konsekvenser som t.ex det som har hänt här. Hjälpte polisen missbrukaren i detta fallet? Mådde han bra av att bli hjälpt av polis? Nej, självklart inte, han dog och syftet var aldrig att hjälpa denna person utan snarare att straffa den.
Det säger ju sig självt att man inte söker missbruksvård i detta land.
Citera
2015-03-13, 20:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Men det är inte poliser som ska bedriva missbruksvård.

Jag har själv varit injektionsmissbrukare amfetamin och opiater fick vård på institution (innan allt skulle vara statligt). Där jobbade ett par som varit poliser de var rätt ok. Lika de poliser som jag ofa träffade på innan jag blev LVUad, dvs de som rapporterade till soc. Det var skitirriterande så klart men jag kan inte säja att de jävlades då. Men nu efter att ha varit ren över tjugo år och sitter och gör sitt jobb så ska man behöva höra nån liten råtta från Kungsholmen komma och kackla om att knarkarjäveln väl kan.vara lite öppnare?!?!

Jag vet inte hur önskemålet om "briljant lösning" är tänkt...en snapsvisa till nästa personalfest på Kungsholmen?

.....uti en gammal granskog, där bodde en familj där morsan skala 'tatis och farsan sprättar torsk....åå lillen satt på pottan å pressa marmelad..
då kom en liten råtta å fråga vad det va...å lillen han så log å svarade som så...."Håll kefften lilla råtte det angår icke deg för det ja har i potten det ska ja ha i min chai.."
Citera
2015-03-13, 22:09
Moderator
Hamilkars avatar
Nu vet jag inte i vilken utsträckning det har påverkat utgången här, men jag är jävligt kritisk till hur stockholmspolisen tillämpar polislagens §13. Den säger att man kan avlägsna folk från platser där det inte är bra att de är. Stockholmspolisen tillämpar detta så att de kan köra ut folk långt som fan ute i bushen för att jävlas med dem. Det är uppenbart inte syftet med paragrafen. Och det finns ingen som helst anledning att skjutsa iväg en pundare som bor i Västerort till Skogskyrkogården, två mil hemifrån, mellan klockan nio och tio på kvällen. Oavsett hur jävlig han har varit.
Citera
2015-03-14, 23:00
Medlem
Bladderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu vet jag inte i vilken utsträckning det har påverkat utgången här, men jag är jävligt kritisk till hur stockholmspolisen tillämpar polislagens §13. Den säger att man kan avlägsna folk från platser där det inte är bra att de är. Stockholmspolisen tillämpar detta så att de kan köra ut folk långt som fan ute i bushen för att jävlas med dem. Det är uppenbart inte syftet med paragrafen. Och det finns ingen som helst anledning att skjutsa iväg en pundare som bor i Västerort till Skogskyrkogården, två mil hemifrån, mellan klockan nio och tio på kvällen. Oavsett hur jävlig han har varit.
Hear, hear. Man har ju kört bort demonstranter, då och då, och förlitat sig på denna paragraf (13c), och jag hade t.o.m vänsterbekanta förr i tiden som faktiskt bussats iväg, men då har det rört sig om en halvmil, inte tjugo km.

Det är oavsett ett märkligt sammanträffande att mannen hittas livlös tio minuter efter att polisen släppt av honom.

Jag är ju en av dessa halvfascister som verkligen hatar kriminella, knarkare m fl, men det betyder inte att jag tycker att t ex Osmo Vallo skulle kvävts till döds efter att man bussat polisjycken på honom. Jag såg, precis som en del andra, obduktionsbilderna, och det var ingen vacker syn - fyllot hade kinden uppbiten bland annat. Vad fick dom grisarna som gjorde det för straff? Ja, du gissade rätt, samma straff som de här jävla äckelpoliserna får: Inget.

Det är väl rätt uppenbart att så kallat foul play är i rörelse här.

Självklart är svenska polisen tryckt upp emot väggen av PK-samhället, men att ta ut sina aggressioner på en ensam man är fittigt. Ta ut det mot folk som är riktigt farliga istället, polisjävlar.

Försök tänka er det omvända: Du och person A sitter hemma. Du lämnar av person A, efter att han har "betett sig aggressivt", vid en kyrkogård tjugo km från hans bostad. Tio minuter senare hittas han död. Vad händer sen? Jo, polisen plingar på hemma hos dig och är övertygade om att du har mördat honom.
Citera
2015-03-17, 18:37
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladderblad
Hear, hear. Man har ju kört bort demonstranter, då och då, och förlitat sig på denna paragraf (13c), och jag hade t.o.m vänsterbekanta förr i tiden som faktiskt bussats iväg, men då har det rört sig om en halvmil, inte tjugo km.

Det är oavsett ett märkligt sammanträffande att mannen hittas livlös tio minuter efter att polisen släppt av honom.

Jag är ju en av dessa halvfascister som verkligen hatar kriminella, knarkare m fl, men det betyder inte att jag tycker att t ex Osmo Vallo skulle kvävts till döds efter att man bussat polisjycken på honom. Jag såg, precis som en del andra, obduktionsbilderna, och det var ingen vacker syn - fyllot hade kinden uppbiten bland annat. Vad fick dom grisarna som gjorde det för straff? Ja, du gissade rätt, samma straff som de här jävla äckelpoliserna får: Inget.

Det är väl rätt uppenbart att så kallat foul play är i rörelse här.

Självklart är svenska polisen tryckt upp emot väggen av PK-samhället, men att ta ut sina aggressioner på en ensam man är fittigt. Ta ut det mot folk som är riktigt farliga istället, polisjävlar.

Försök tänka er det omvända: Du och person A sitter hemma. Du lämnar av person A, efter att han har "betett sig aggressivt", vid en kyrkogård tjugo km från hans bostad. Tio minuter senare hittas han död. Vad händer sen? Jo, polisen plingar på hemma hos dig och är övertygade om att du har mördat honom.

Ja här blev det tyst. Någon som hört något nytt om fallet?
Citera
2015-03-17, 19:55
Medlem
Orm Ondes avatar
Någon som vet något?
Lita inte ett spår på tidningarna, som vanligt berättar de förmodligen inte ens halva sanningen.
Citera
2015-03-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Någon som vet något?
Lita inte ett spår på tidningarna, som vanligt berättar de förmodligen inte ens halva sanningen.
Lita på att media rapporterar om polisen klandras för sitt agerande.
Citera
2015-03-21, 10:54
Medlem
Nu vet vem de va de va en turk som inte knarkade. Han va agresiv men de va inte farligt.
Citera
2015-03-22, 17:13
Medlem
Har en vän inom polisen och han sa att han fått reda på att mannen i fråga hade hjärtproblem, mannen ifråga hade med sig hjärtmedicinen och sa upprepade gånger att han har hjärtbesvär. Min vän sa att poliserna som dumpa av mannen vid Skogskyrkogården har synpunkter på människors ursprung och att de jävlades med den sjuke.
Citera
2015-03-22, 17:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jag håller inte med. Tvångsvård fungerade för mig men det är lättare att få till stånd ett LVU omhändertagande än LVM. För LVU krävs det endast omedelbar risk för den unges hälsa och sociala utveckling skulle vara i fara om jag inte minns fel. Den som räknas som vucen måste vara rätt allvarligt nedgången om man inte kan.få in den "frivilligt" genom påtryckningar...för kvinnor brukar det vara fråga om att man omhändertar barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in