2015-03-14, 19:46
Bannlyst
Som rubriken lyder undrar jag varför alldeles för många människor tar vid onödigt många till tillfällen exempelvis alvedon för lite huvudverk. Istället för att låta kroppen sköta det och ta ett glas vatten.
2 anledningar till varför du inte ska ta läkemedel i onödan.
1. Det är bättre att låta kroppen bli av med en feber exempelvis på egen hand.
2. För det andra, hur fan kan ni ens lita på läkemedelsverket. Jag menar det finns ett botemedel till många sjukdomar, men dem väljer att inte ta del till det. Eftersom det är andra människor som har kommit med dessa mediciner, och dem som redan har patent på de mediciner som finns idag vill självfallet fortsätta tjäna pengar på sin "stor slagna" medicin. Men andra ord borde dem radas upp och skjutas när sanningen en vacker dag kommer fram.
3. Samt de ämnen medicinerna innehåller kan vi verkligen inte lita fullt ut på. För att om 10 år kan det visa sig att ipren är livsfarligt och cancerframkallande exempelvis.
Citera
2015-03-14, 19:49
Medlem
NovaOculuss avatar
För att en auktoritär figur som har tillskrivits mer makt än de har satt förtroende i sin egen förmåga säger åt dem vad de skall göra.
Citera
2015-03-14, 19:53
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
En klassiker är ju folk som blir snuvig och genast beger sig till apoteket för att inhandla massa olika preparat, och sedan bokar de tid på VC för att få penicillin osv. Jag själv är en enorm hypokondriker men inte fan fjantar jag mig sådär mycket.

Värt att tillägga är att jag syftar på förkylningssjuka individer och inte allergiker.
Senast redigerad av Sankt-Nikolaus 2015-03-14 kl. 20:14.
Citera
2015-03-14, 19:58
Medlem
Om du har huvudvärk så kan det faktiskt vara en bra idé att ta en huvudvärkstablett.
Om du bara ignorerar huvudvärken så tror kroppen att du inte känner av den och så blir det värre.

Eller det är något jag hört i alla fall...
Citera
2015-03-14, 20:33
Medlem
Ubbe66s avatar
Ja allt vad medicin handlar om är att tjäna pengar!

Bli av med huvudvärk, bästa sättet självhypnos!

Såg på Vetenskapens värld, någon jeppe har kommit på att Koppar dödar 80% av MRSA bakterier...

Hehe! Silver dödar 99%! Detta har mänskligheten vetat i över 1000 år!
Men när upptäckten av en mögelsvamp som dödar 100% av mindre dödliga infektioner, så dog
insikten av Silver som det bästa naturliga valet ut!

Jag hatar allt vad medicin handlar om, när det är Staten som tilldelar den!

Alvedon tex. Livsfarligt! ta 8-10 st och du riskerar allvarliga leverskador! Men det är receptfritt!

Men alla andra värktabletter som är Receptbelagda är mindre skadliga!

Sedan att få dessa är ett rent helvete, jävla läkare som tror att man ska knarka skiten....
Råkade ut för en ganska otäck skada i huvudet i ett fall, fick 2 sår som gick ner till skallbenet
Det ena 10 cm, det andra 7 cm. Fick en kraftig kompression av nacken och värk som fan.
För detta blev jag rekommenderad Alvedon av läkaren! Fy Fan!

Men tack Flashback! Här hittade jag Trammisar!

Så jag har inget större förtroende för varken medicin eller läkare idag!
Citera
2015-03-14, 20:51
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Förstår inte heller detta fenomen.

Förstår inte heller hur folk blir sjuka så enkelt, har haft en förkylning på 7 år ungefär.

Sen så röker jag iofs gräs och det sägs att gräs är bra för immunförsvaret, något som jag faktiskt tror på då min frånvaro från jobbet är överlägset bäst (0 sjukdagar på 3 år) jämfört med alla andra som jobbar där.

Jag tror det har och göra med att vissa slarvar med handhygienen, jag var sjuk var tredje månad under gymnasiet.
Då började jag bli riktigt noga med att alltid tvätta händerna efter att ja rört vid offentliga dörrhandtag. Jag har inte varit sjuk sen dess.
Citera
2015-03-14, 21:04
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
2. För det andra, hur fan kan ni ens lita på läkemedelsverket. Jag menar det finns ett botemedel till många sjukdomar, men dem väljer att inte ta del till det. Eftersom det är andra människor som har kommit med dessa mediciner, och dem som redan har patent på de mediciner som finns idag vill självfallet fortsätta tjäna pengar på sin "stor slagna" medicin. Men andra ord borde dem radas upp och skjutas när sanningen en vacker dag kommer fram.
3. Samt de ämnen medicinerna innehåller kan vi verkligen inte lita fullt ut på. För att om 10 år kan det visa sig att ipren är livsfarligt och cancerframkallande exempelvis.

1, Varför är det bättre?
2, Fattar inte riktigt vad du menar... men tyvärr så måste man kunna tjäna pengar på ett läkemedel annars finns det inget intresse i att tillverka och få det godkänt osv. Just att få det godkänt kostar ju flera miljoner vilket ingen vill kasta bort. (även om det skulle kunna rädda liv vilket är rätt tragiskt).
3, De läkemedel som varit med ett tag kan man lita på då sådana effekter skulle ha synts. Var nog värre för, nu testas allt så jävla noga.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66

Alvedon tex. Livsfarligt! ta 8-10 st och du riskerar allvarliga leverskador! Men det är receptfritt!

Men alla andra värktabletter som är Receptbelagda är mindre skadliga!

Vilken receptbelagd värktablett är mindre skadlig? alvedon är känt som det perfekta läkemedlet och ger inga skador om man inte överdoserar eller blandar med alkohol eller andra leverpåverkande mediciner.
Citera
2015-03-14, 21:09
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Alvedon tex. Livsfarligt! ta 8-10 st och du riskerar allvarliga leverskador!
!

Enligt fass är det toxiskt till vuxna vid 15-20g. Det motsvarar 30-40 tabletter.
Citera
2015-03-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
1, Varför är det bättre?
2, Fattar inte riktigt vad du menar... men tyvärr så måste man kunna tjäna pengar på ett läkemedel annars finns det inget intresse i att tillverka och få det godkänt osv. Just att få det godkänt kostar ju flera miljoner vilket ingen vill kasta bort. (även om det skulle kunna rädda liv vilket är rätt tragiskt).
3, De läkemedel som varit med ett tag kan man lita på då sådana effekter skulle ha synts. Var nog värre för, nu testas allt så jävla noga.
1. För att febersymptom uppstår pga. att kroppen kickar igång sitt immunförsvar. Använder du feberdämpande mediciner så hämmar du tillfriskningsprocessen (smart, då kommer det gå åt mer alvedon ). Men däremot så finns det en del örter och mat som är feberdämpande, men som istället tar över rollen och kickar igång immunförsvaret, vilket gör att kroppen inte behöver värmas upp och ge dig huvudvärk. Allt jag nämnde här i nummer 1 har jag diskuterat med läkare och vissa vet inte ens om det.

3. Nja, allt testas inte speciellt noga, och det kan ta längre än 10 år innan man kommer på sånt. En medicin som jag inte minns namnet blev nyligen bannad, den hade använts i cirka 10år.
Senast redigerad av Solares 2015-03-14 kl. 21:16.
Citera
2015-03-14, 21:18
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Enligt fass är det toxiskt till vuxna vid 15-20g. Det motsvarar 30-40 tabletter.

jag sa inte nåt om toxiskt orsak, utan skada.....
Citera
2015-03-14, 21:18
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Nej, 15-20 gram är letal dos, toxisk dos är >140mg/kg, vilket motsvarar 9,8g om man väger 70 kg.
Sen krävs inte ens så stor dos om man överdoserar varje dag i en vecka.
Citera
2015-03-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo

Det beror naturligtvis på varför du får feber, som är kroppens reaktion, ett symptom - inte en sjukdom.
Får du feber för att du dragit på dig ett särdeles farligt virus är det omotiverat och direkt farligt att "låta kroppen fixa det på egen hand".

Citat:

Väljer Läkemedelsverket att inte godkänna en medicin beror det bl.a på;
1) Medicinen fungerar inte mot den åkomma som det företaget vill sälja den (här räknas också placebo)
2) Medicinen är farligare än den är nyttig (En tablett som ger dig cancer men botar huvudvärk är dålig)
3) Naturligtvis massor av andra kriterium, att godkänna ett läkemedel är en otroligt lång process, just för att bevisa att medlen fungerar, fungerar bättre än placebo, är säkra.

Självklart är pengar en faktor, men inte för Läkemedelsverket. De söker effektivitet. För bolagen som tillverkar läkemedel är pengar förstås en stor faktor, men inte negativ.
Bevisar du att fem kubikmeter vatten med ett gram salt i botar cancer kommer Läkemedelsverket att sälja ditt vatten. Bevisar är kriteriet.

Vilken "sanning" du vill ska komma fram kan du väl helt enkelt berätta här? Sprid din sanning!

Citat:

Ipren har funnits i >50 år, eventuella biverkningar skulle vi definitivt se - och har sett. Bland annat finns en risk för halsbränna och magsår, och det står tydligt på varje bipacksedel.

Jag har svårt att se alternativet. Antingen låter vi tusen personer under sin livstid äta ett piller, för att endast därefter - om säkert - släppa det på marknaden, för att folk som du ska få empiriska bevis, eller så litar vi på vetenskapen.
"Man får cancer" är svagbegåvat om man inte samtidigt kan peka på varför man skulle få cancer av pilträdsbark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in