Citat:
Ursprungligen postat av
Viktim
Något jag hör väldigt ofta är "nämn ett enda muslimskt land med en fungerande demokrati", varpå den tillfrågade måste ursäkta sig och försöka rättfärdiga något arablands politiska system. Det jag förvånas över är att det i folkmun, men också media, aldrig nämns att Albanien, Kosovo och Bosnien är länder där muslimer är i majoritet samt att folket är minst lika fria som i valfritt Europeiskt land(Bosnien har dock inte en majoritet muslimer, men jag räknar med landet då dom utgör nästan hälften av befolkningen).
Samma sak med sidor som Avpixlat och Friatider osv. Deras vardag går ut på att försöka smutskasta muslimska länder och jag kan inte någon gång minnas att jag sett en artikel på dessa sidor där man lyfter fram Balkan som ett bra exempel på moderniserad islam.
Vad beror detta på? är det helt enkelt okunskap eller bottnar det i ignorans? Är Islam på Balkan ett bra exempel på "moderniserad" islam?
På mitt nya jobb har jag en "muslimsk" alban- kände dock till honom även under studietiden- och han brukar sitt hat eller snarare åsikter om islamister i rätt tight tidsintervall. Enligt honom är han själv en muslimsk alban från Kosovo men deras syn på religion är unikt och därför bör de inte klassas som muslimer eller katoliker eller agnostiker. På lunchen är han noga att inte äta griskött, dock poängterar han att det inte beror på islam utan att han tycker att griskött är helt enkelt av sämre köttkvalité och att han inte tål lukten(!). Konstig resonemang tycker jag, men samtidigt förtär han alkohol i kopiösa mängder och hur "svensk" som helst.
TS gör ett gravt misstag att jämföra muslimska albaner med muslimska araber, då Islam är så ofantligt bred och världsomfattande så är det självklart att det inte råder samma syn på religionen i fråga. Vissa folkslag, såsom tex. albaner och bosnier, har nog utvecklat en egen idé på vad islam är där de blandat in sina kulturella bemärkelser och eller tagit in andra influenser från grannländerna.
OT: Efter många om och men tog jag och tjejen en veckas semesterledighet från jobb och åkte till Saranda(via Korfu). Fantastisk billigt och välkomnade människor(tom deras borgmästare kom och välkomnade oss

).