2015-03-13, 23:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
/.../

Det finns även en till aspekt. Nutidens ledande fotboll tenderar att sätta normen för framtidens fotboll i Sverige. Jag spelar själv fotboll, och lider ganska ofta av den tyska fart-normen, eller det eviga vurmande för stereotypiskt brittiska, energi-spelare. Kommer Italien ur sin svacka, gör man resultat i Europa, och lyckas man återta sin fjärde CL-plats, då kan vi faktiskt få en annan vinkel på vår egna fotbollsdebatt. Det är något jag verkligen skulle uppskatta. Det här kan låta långsökt, men så är det.

/.../
Har två intressanta reflektioner på detta.

1) Italiens vinst 1982 fick positiv påverkan på synen på försvarsspel. Efter det tyckte jag märkbart att man började påtala vikten av ett bra försvar och kontringar. Nu är det legalt att prata om att "bygga laget bakifrån" och "snabba kontringar".

Minns att Hegerfors i finalen mot Västtyskland uttalade sig lyriskt jublande om Italiens "kontringsfotboll".
Kom också ihåg en kommentar från argentinamatchen: "Italiens försvarsspel är kassaskåpsäker och nog det bästa jag sett i turneringen. Och det går att uppskatta bra försvarsspel också."

Ironiskt nog så snackades det ändock nedvärderande om catenaccion till för några år sen, och fortfarande tror man att italienska lag är experter på att spela hem matcher...

2) När gjorde Sverige bra ifrån sig i VM? Jo, 1958 och 1994. Var fanns det många svenska spelare under åren därikring? Jo, i Italien. Var finns några av de intressantare svenska spelarna nu? Jo, i Italien.
Förstår att traditionell brittisk fotboll är mer lättillgänglig för svenska TV-tittare (utöver vår påverkan av det anglikanska). Men borde man inte på ledarnivå begripa bättre än att fokusera på PL (nu är ju PL inte längre så brittiskt, men det är nu)? Ett englandsproffs (svensk) sa i nåt ekwallprogram att "alla" svenska fotbollsspelare drömmer om att få spela i England.

Apropå invandrardebatten i inläggen ovan så verkar det komma in flera invandrarbarn i svensk landslagsfotboll - och de verkar ha en annan mentalitet än Svenne Träben, vilket svensk fotboll bör vara tacksamma för.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-03-13 kl. 23:51.
Citera
2015-03-14, 02:00
Medlem
zachs avatar
Tunga inlägh på sistone. Dock inga diskussioner som mitt tillstånd å jag bör ge oss in i. Men en reflektion till brilles sista inlägg. Hur kan man ena året hålla på ett lag för att nästa inte göra det? Seriöst. Om man nu idag inte alls håller på ett lag, kan man om ett år verkligen säga att man gör det? Vart går gränsen? Vart går gränsen för när man säger sig inte tycka om laget längre? Hur resonerar dom? "jomen visst ifjol när napoli blev trea höll jag på dom sörrö, men i år när napoli ligger trea då håller jag inte alls på dom"... jävla muppar.

Å annars så är jag rädd nåt dog inom danielino igår. Hört kritik mot honom förr så må ingen bemöda sig. Han har levt ett liv i kulisserna pga tottis status men märk väl, utan totti hade han varit vår bandiera med stort b. Tror han förvisso trivts där i skuggan, men i skuggan har han även stött på folk som måste leva sitt liv i skuggan. Ljusskygga kryp som kommer med knivar i ryggen, spydiga oneliners i både tal och skrift, otacksamma fjantar som glömmer att de rossi är ännu en av dom som vigt sitt liv åt att representera en klubb som aldrig vinner. Pöjken är förnuftig, rätt så skärpt, men även skör och känslig. Inte som totti som nog helt enkelt bryr sig mindre utan mer di bartolomei-aktig. Jag säger inte kritiken är helt obefogad, men jag är övertygad om att han tar det jävligt hårt. Att sen assistera till violas mål och efter det lämna planen tror jag blev dödsstöten. Mot usa i sommar? Vem fan vet. Jag just nu. Så jag säger ja. Just nu. På tiden säger en del. Jävla mongon säger jag.

Como-roma 2003. Hans debut. Typ 5000 på plats i piacenza där matchen spelades. Likt totti så va han en klen blond kille. en skillnad jämfört med tottis debut va att det va svinkallt, regnigt och roma förlorade. En annan skillnad va att de rossi sträckte upp lagkamraterna som inte skötte sig. Bla cafu. Ytterligare skillnad var att jag va där. På plats ville jag bara därifrån. Nu är jag jävligt glad jag va där.

11 de rossi stod det på en vädjande banderoll. Tänk om fler mindes. Och värdesatt tiden som varit.
Citera
2015-03-14, 07:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Tunga inlägh på sistone. Dock inga diskussioner som mitt tillstånd å jag bör ge oss in i. Men en reflektion till brilles sista inlägg. Hur kan man ena året hålla på ett lag för att nästa inte göra det? Seriöst. Om man nu idag inte alls håller på ett lag, kan man om ett år verkligen säga att man gör det? Vart går gränsen? Vart går gränsen för när man säger sig inte tycka om laget längre? Hur resonerar dom? "jomen visst ifjol när napoli blev trea höll jag på dom sörrö, men i år när napoli ligger trea då håller jag inte alls på dom"... jävla muppar.

Å annars så är jag rädd nåt dog inom danielino igår. Hört kritik mot honom förr så må ingen bemöda sig. Han har levt ett liv i kulisserna pga tottis status men märk väl, utan totti hade han varit vår bandiera med stort b. Tror han förvisso trivts där i skuggan, men i skuggan har han även stött på folk som måste leva sitt liv i skuggan. Ljusskygga kryp som kommer med knivar i ryggen, spydiga oneliners i både tal och skrift, otacksamma fjantar som glömmer att de rossi är ännu en av dom som vigt sitt liv åt att representera en klubb som aldrig vinner. Pöjken är förnuftig, rätt så skärpt, men även skör och känslig. Inte som totti som nog helt enkelt bryr sig mindre utan mer di bartolomei-aktig. Jag säger inte kritiken är helt obefogad, men jag är övertygad om att han tar det jävligt hårt. Att sen assistera till violas mål och efter det lämna planen tror jag blev dödsstöten. Mot usa i sommar? Vem fan vet. Jag just nu. Så jag säger ja. Just nu. På tiden säger en del. Jävla mongon säger jag.

Como-roma 2003. Hans debut. Typ 5000 på plats i piacenza där matchen spelades. Likt totti så va han en klen blond kille. en skillnad jämfört med tottis debut va att det va svinkallt, regnigt och roma förlorade. En annan skillnad va att de rossi sträckte upp lagkamraterna som inte skötte sig. Bla cafu. Ytterligare skillnad var att jag va där. På plats ville jag bara därifrån. Nu är jag jävligt glad jag va där.

11 de rossi stod det på en vädjande banderoll. Tänk om fler mindes. Och värdesatt tiden som varit.
Lyssna på Erik Nivas halvtimmes monolog om vikten av egenproducerade spelare http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20457332.ab . Det handlar om premier league men är precis lika applicerbart på det nya serie a. Han är långt ifrån lika balanserad och försiktig som i viasatstudion, utan här är han genuint förkrossad och arg över sakernas tillstånd.

För övrigt väldigt bra skrivet. De Rossis öde är så smärtsamt orättvist när man inser hur många legoknektar det regnar titlar över utan att de bryr sig ett skvatt, och han som behöver det mest blir utan i en hel karriär.
Senast redigerad av sebastian_ 2015-03-14 kl. 07:11.
Citera
2015-03-14, 07:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
@snillet_1
Ligger säkert mycket i det du säger

Själva vill jag tro att lagens eller klubbens eller societas (som man skulle sagt på halvön) personligthet, karaktär och värderingar någonstanns spelar in.

Speciellt om inte supporterskapet är nedärvt....
Inter känns som highlight laget de värvade "drömelvan" spelare oftast "flamboyant" och med mycket star quality helst exotiska (och dyra) som gjorde sjuka mål och galna dribblingar. Alltså var det något som folk redan under 90talet kunde se på Realplayer via Raisports gamla sida....
Det många glömmer är att Inter många gånger var dödstråkiga att kolla på... Deras enda två hyfsat långvariga tränare som satte sin prägel på laget under 90talet var Simoni & Cuper. Defensiva tränare i Helenio Herrera och Catenaccio anda. Även som hyfsad fotbollsnörd kunde jag komma på mig själv småsyssla med annat när Inter gick på TV (ni vet på den tiden inte alla kanaler fanns och man fick nöja sig med att kanske få se sitt lag en gång i månaden live).

Milan elegantaer genomtänkte det skulle spelas vackert laget gick före laget värvningarna var genomtänkta men oftast inte spekaktakulära 3 Holländare, Senare en Ukrainare som hade varit överlägsen i Öst och en Liberian som hade varit omöjlig att stoppa i PSG. De drog till sig först alla som vill hålla på vinnaren och alla Van Basten/Maldini fans och så.

Juventus var laget som alltid styrdes rationellt, döda sina darlings, pragmatiska och cyniska som en Romersk krigsmaskin & någonstanns vill jag tro att det också speglar supporterkretsen iaf sett till Italien, där väldigt många från småbyar och småstäder på högt uppsatta poster är Juventini. Lite "old money" lag anor och traditioner som växte sig starkare och starkare under 90talet. Från att första helt varit ifrånsprunget av Silivios Milan

Roma känns ju lite som den olycklige Romantikerns lag det fina vackra laget som alltid känner sig misgynnat av makten i norr. Som någonstanns pga av att de härstammar från huvudstaden och den eviga staden känner att de har ett exsistensberättigande att dominera den Italienska fotbollen vilket de nästan aldrig gör för att alla andra är så "furbo". Istället vill man förälska sig i sina Bandieras, sin Trigoria där man fostrar spelare osv Å tro att snart så vänder det. Dock har man svårt att hantera framgång så väl som motgång och blir manodepressiva (inte helt olikt Interfansen) av något som kan ses som en trend eller svit vilket oftast kan skada laget bortflugna förvätningar och skev självbild.

Lazio från huvudstadens provins, blev väl egentligen stora under Cragnotti och Svennis eran Svergies stolthet att en Svensk basa detta storsatsande lag etc Har ett stökigt förlutet med högerextrema fallanger som oftast dyker upp till ytan och även lockar en viss del fans. Svårt egentligen att peka på vad Lazio står för en lite mer hårdnackade klassisk machostil kanske där de enda genomgående karaktärsdragen är hatet mot Roma och Höger-konservatism....

@Sebastian på vilket sätt tycker du Roma fans särskiljer sig då iom att du placerar de hyfsat lågt på invandrarskalan...

De särskiljer sig genom att vara motsatsen till laidback. Det är inte är inte bara i negativ bemärkelse. Väldigt kunniga och passionerade. Men tar sig själva och sitt supporterskap på stort allvar. Var i Rom och kollade en match när jag såg några svenskar och frågade om vägen, de ville sjunka genom jorden över att ses med en turist som jag. Roma-supportrarnas utseende är väldigt stylat, gärna med en nostalgisk touch av Totti 2003. Skulle säga att hårlängden på dem är 2 cm längre än genomsnittet. De hade hellre haft en kappatröja från 2000-2003 på sitt bröllop än en smoking.
Senast redigerad av sebastian_ 2015-03-14 kl. 07:20.
Citera
2015-03-14, 14:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Lyssna på Erik Nivas halvtimmes monolog om vikten av egenproducerade spelare http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20457332.ab . Det handlar om premier league men är precis lika applicerbart på det nya serie a. Han är långt ifrån lika balanserad och försiktig som i viasatstudion, utan här är han genuint förkrossad och arg över sakernas tillstånd.

För övrigt väldigt bra skrivet. De Rossis öde är så smärtsamt orättvist när man inser hur många legoknektar det regnar titlar över utan att de bryr sig ett skvatt, och han som behöver det mest blir utan i en hel karriär.

Erik Niva må vara kommunist och ha en röst som får en att vilja skära upp handlederna efter 5 minuter. Men han kan sina grejer och talar väl om dem.
Citera
2015-03-14, 14:48
Medlem
Runkles avatar
Citat:

De flesta INteristi i Sverige verkar se Mourinho som någon ofelande gud & genie delar du den uppfattning?
Jag tyckte vissa av han signings var direkt kortsiktiga och skadliga i det långa loppet, nästan som att han visste att Inter var som ett övertrimmad farkost som skulle börja implodera & han var väldigt noga med att lämna dem i exakt rätt tidpunkt.

Diego Milito och Lucio dessa två signings tyckte jag var helt uppåt vägarna tokiga Lucio befann sig i en ålder man som mittback nästan aldrig gör en övergång (för du får nästan aldrig ett lika bra å långt kontrakt som i din sittande klubb), Inter trumfade Bayern och dessutom betala en betydlig övergångssumma för en mittback som var på väg "ner" (dock fortf bland de bästa i världen) samma med Diego Milito en måltjuv i Di Natale ålder som man också betala dyrt och heligt för att liksom få krama ut sista dropparna ur. Både Lucio och Milito var ju nyckelsspelare i trippeln men satt sedan på höga kontrakt, där de likt mycket av Gallianis elefantkyrkogård är osäljbara.
Tror du inte att Mourinho var tillräkligt intelligent att förstå att dessa spelare skulle redan i Januari 2011 sitta på löneposter som lamslog klubbens konkurannskraftighet och samtidigt vara helt likgiltiga att sänka dem?

Min uppfattning är att Mourinho aldrig har tagit ett riktigt långsiktigt projekt. Var närmast chockad över att han valde Inter och förväntade mig aldrig att han skulle stanna någon längre period. Kommer alltid vara evigt tacksam för vad han gjorde för klubben. Håller inte riktigt med om att värvningarna var så kortsiktiga. Visst de var inte särskilt långsiktiga heller. Spelarna som värvades var inte på nedgång, de stod på den absoluta toppen av sina karriärer skulle jag vilja påstå (Milito, Sneijder, Eto'o, Pandev, Motta, Lucio). Milito kostade för övrigt en miljon mer än vad Genoa betalade Zaragoza för honom. Lucio var väl aldrig någon riktig favorit för mig som föredrog Cordoba, och ja, han hade en väldigt hög prislapp.

Är kanske inte så märkligt att äldre spelare sedan tappar stinget lite när de vunnit allt. Men det finns massvis av faktorer till deras nedgång, skador, tränarbyten osv. Men för att sammanfatta Mourinhos gärning i Inter så skulle jag påstå att det inte är någon slump att dessa spelare tillsammans kunde slå superlag som Chelsea, Bayern och inte minst Barcelona. Ett starkare kollektiv har jag nog inte skådat på en fotbollsplan. Och då ska man ha i åtanke att många av spelarna inte hade spelat mer än en knapp säsong ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Angånde hur spaggarna själv ser på Calcio:

http://www.demos.it/2014/pdf/3164cap...tifocalcio.pdf

Tror att de flesta kan förstå bilderna och graferna?

Intressant statistik. För egen del fann jag det fascinerande hur utbrett hatet mot Juve var bland Interisti i jämförelse med känslorna gentemot Milan.

Citat:

Fällde nästan en tår av att läsa det här i mitt bakfulla och känsliga tillstånd. Jag hoppas innerligt att vi får njuta av DDR i Serie A tills han kastar dojerna i Tibern och ägnar sig åt skäggrooming på heltid.

Citat:
De särskiljer sig genom att vara motsatsen till laidback. Det är inte är inte bara i negativ bemärkelse. Väldigt kunniga och passionerade. Men tar sig själva och sitt supporterskap på stort allvar. Var i Rom och kollade en match när jag såg några svenskar och frågade om vägen, de ville sjunka genom jorden över att ses med en turist som jag. Roma-supportrarnas utseende är väldigt stylat, gärna med en nostalgisk touch av Totti 2003. Skulle säga att hårlängden på dem är 2 cm längre än genomsnittet. De hade hellre haft en kappatröja från 2000-2003 på sitt bröllop än en smoking.

Italienare lyckas ju med konststycket att både vara det mest välklädda folket och samtidigt det sämst klädda med nämnda Kappa-estetik. Har ägnat många stunder åt att fundera på om de äldre, välklädda gentlemännen också såg lika tacky ut i ung ålder.
Citera
2015-03-14, 15:16
Medlem
Calogeros avatar
Citat:

Jepp. Det är fan patetiskt. Så jävla trött alla som snackar så mycket om "De Rossis lön är för hög bla bla bla" och hur dålig fotbollsspelare han är. Skitiga åsikter från skitnödiga skribenter. Skit är vad det är!

De Rossi forever.
Citera
2015-03-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om man får vara lite långsökt, och det får man väl, stod det trots allt om calcio i honduranska La Prensa i dag.

Om Berlusconis röda ädelsten, AC Milan och behovet av förnyelse, föryngring, generationsväxling. Eller nja. Det stod om Berlusconi och hans andra röda ädelsten, Ruby. Den minderåriga tjejen. Rättegång nästa vecka tydligen. Igen.

Men om man får tolka fritt, och det får man väl, skulle det kunna vara en metafor för det rödsvarta Milanolaget. Generationsväxling, föryngring och försöka undvika alltför stränga straff när den ska genomgås; som att gå från att vara ett lag som prenumererar på CL-finaler (2003, 2005, 2007) till att bli en del av bakgrunden i calcio, ett alibispelande mittenlag i Serie A. 2011? Zlatans förtjänst.

För den italienske giganten, huvudrollsinnehavaren, Berlusconi har väl också blivit något av en bakgrundsfigur de senaste åren? I varje fall inte lika framträdande. "Mi problema es que las mujeres se enamoran siempre de mi." "Mitt problem är att kvinnorna alltid förälskar sig i mig." Den som ändå hade Silvios problem. Fast fick jag välja, skulle jag hellre ha hans dotter.

Apropå MLS & Giovinco: assist i debuten. Medan forna storlaget Milan kryssade hemma mot Hellas Verona. Luca Toni i all ära, men det håller inte att kryssa hemma mot sådana lag.
Lysande!

Som en kort uppföljning så blev Il Cavaliere frikänd. Igen. Såklart.

Och vad säger den 79-årige gubbjäveln direkt när han kommer ut? ”Ora bunga bunga per tutti” .

Men jag tror att han nu försöker konsolidera och bevara. Makt och pengar. Njuta av de alltmer få tillfällen som han får i strålkastarljuset. Hans tid som erövrare är över...

Och om Milan så fortsätter ryktena att surra om en eventuell försäljning. Mer eller mindre sluga asiater verkar sugna, men Berlusconi behåller nog kontrollen åtminstone ett tag till?

Angående Pippo så verkar det vara Empolis Sarri som kan ta över till sommaren? Vilket sätter en extra krydda på kvällens match mellan Sarris Empoli och Zemans Cagliari. Två tränare som uppmärksammas. Kan bli en riktigt fin match.
Citera
2015-03-14, 15:41
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Riktigt bra inlägg om De Rossi känner verkligen för killen
Han har offrat så mycket för Roma men aldrig fått tillbaka det som exempelvis Conti och Totti fick...
Citera
2015-03-14, 15:45
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Hahaha underbart inlägg förstår vad du menar. JAg träffa dock väldigt mycket svenska Romanisti via språkstudier i Rom men många av dem gillade egentligen Allsvenska lag från början och ahde en försiktig fascination till Roma när de kom ner efter ett par månader var de frälsta. Revidera historian och menade att de alltid älskat Roma.

Edit:
Hur bra är Niva podden`?

Vill ju lyssna men vill inte stödja Schibstedt och AB (Adbloc till trots)?

Går den att pirata ner kringå genom att fixa via I Tunes eller något?
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-14 kl. 15:49.
Citera
2015-03-14, 15:49
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vilket sätter en extra krydda på kvällens match mellan Sarris Empoli och Zemans Cagliari. Två tränare som uppmärksammas. Kan bli en riktigt fin match.

Den här fotbollshelgens största höjdpunkt (Roma spelar ju på måndag). Zemans återkomst. Två fina tränare och ett gäng sevärda fotbollsspelare med Daniele Conti och Mirko Valdifiori som regissörer som ska styra hela tillställningen från sina respektive sittande mittfältspositioner.

Cagliari - Empoli ikväll har fan det mesta egentligen.
Citera
2015-03-14, 15:59
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Hahaha underbart inlägg förstår vad du menar. JAg träffa dock väldigt mycket svenska Romanisti via språkstudier i Rom men många av dem gillade egentligen Allsvenska lag från början och ahde en försiktig fascination till Roma när de kom ner efter ett par månader var de frälsta. Revidera historian och menade att de alltid älskat Roma.

Edit:
Hur bra är Niva podden`?

Vill ju lyssna men vill inte stödja Schibstedt och AB (Adbloc till trots)?

Går den att pirata ner kringå genom att fixa via I Tunes eller något?

Det går att ladda ner i ITunes. Sök på Sportbladet premier league.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in