2015-03-13, 23:59
Medlem
Menimienais avatar
Hej! Länge har det pratats om feminism, mycket har egentligen bara varit urtvättad blaska i mitt tycke då många "feminister" slår på stora trumman när det kommer till att man kan till exempel slå en kvinna i ett datorspel.
Många fel fakta utspel från dem och mycket annan skit, men det är inte detta jag tänkte tråden skulle handla om.

Några av er kanske nyligen såg på League of Legends Championship, då i panelen där vanligtvis gamla LoL pros och kommentatorer suttit och diskuterat matcherna (män dvs då det inte finns många riktigt kända LoL spelande tjejer).

Denna gången där emot så fick det sitta med en kvinna och "diskutera" det enda hon egentligen gjorde var att pressentera och inflika dumma kommentarer och sno repliker som de andra kommentatorerna redan sagt.

Så min frågeställning till er är:
1. Är det värt att kvotera in kvinnor till e-sports panelen bara för att ha en kvinna som sitter med, och inte för att hon bidrar med något? (source http://www.eslgaming.com/news/join-us-women-esports-panel-talk-live-iem-expo-katowice")
Citat:
Intel and ESL will join forces this Saturday to host the “women in esports” panel.
2. Vad är det som gör att det egentligen är bara tjejer som nästan visar brösten / har en känd pojkvänn, som blir de kända streamern?

Tack för mig.
Senast redigerad av Menimienai 2015-03-14 kl. 00:08.
Citera
2015-03-14, 00:13
Medlem
tarsiers avatar
Det finns säkert kompetenta kvinnliga spelare och kommentatorer, men det känns ganska ofta som att vissa tjejer som varit med i sånt här har blivit inkvoterade och att kompetens saknas.
Citera
2015-03-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
1. Är det värt att kvotera in kvinnor till e-sports panelen bara för att ha en kvinna som sitter med, och inte för att hon bidrar med något?
2. Vad är det som gör att det egentligen är bara tjejer som nästan visar brösten / har en känd pojkvänn, som blir de kända streamern?

Tack för mig.
1. Kvotering är aldrig bra, men om tjejen i det här fallet inte tillför något så kan vi väl hoppas att hon åtminstone inte förstör upplevelsen för tittaren. Det måste ju ändå vara matchen som är det viktigaste, kan tyckas.

2. Skyll inte på tuttarna, skyll på tittarna.
Citera
2015-03-14, 00:51
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
1. Kvotering är aldrig bra, men om tjejen i det här fallet inte tillför något så kan vi väl hoppas att hon åtminstone inte förstör upplevelsen för tittaren. Det måste ju ändå vara matchen som är det viktigaste, kan tyckas.

2. Skyll inte på tuttarna, skyll på tittarna.

1. Det gjorde inte mycket i min mening för tittarna, lite irritation må tyckas av hennes uppenbara inkompitens kanske. Men de andra 3 gjorde mycket av diskussionen och höll samtalet intressant.

2. sant sant, men det förstör den "professionella atmosfären" då det är ett par tjejer som kämpar och spelar bra, men som inte får tittare då det sitter en som har något större än normalt och streamar.
något tråkigt då de oftast inte kan spelet utan spelar på att det är mängder med pervon som kollar.

men man får ändå ge cred till Twitch då de har ändrat dress-code för att få en mer professionel streaming tjänst, innan satt det mycket tjejer i bikini och streamade, nu får de hålla sig till urringade tröjor.
Senast redigerad av Menimienai 2015-03-14 kl. 00:56.
Citera
2015-03-14, 08:01
Medlem
Citat:
1. Det gjorde inte mycket i min mening för tittarna, lite irritation må tyckas av hennes uppenbara inkompitens kanske. Men de andra 3 gjorde mycket av diskussionen och höll samtalet intressant.

2. sant sant, men det förstör den "professionella atmosfären" då det är ett par tjejer som kämpar och spelar bra, men som inte får tittare då det sitter en som har något större än normalt och streamar.
något tråkigt då de oftast inte kan spelet utan spelar på att det är mängder med pervon som kollar.

men man får ändå ge cred till Twitch då de har ändrat dress-code för att få en mer professionel streaming tjänst, innan satt det mycket tjejer i bikini och streamade, nu får de hålla sig till urringade tröjor.
Twitch har förmodligen inget intresse i annat än att kunna sälja sin produkt, vilka uttryck det tar sig tänker jag skylla på marknaden. Det är jättetråkigt med förväntad underhållning, men det är tyvärr så det ser ut överallt. Tjejer överallt kan visa samma tuttar på samma sätt samtidigt som de testar samma smink som alla andra kanaler och ändå få tittare. Säger det något om att alla får se ut som dom vill och att fetma är vackert så behöver får de sig en riktig tittarskjuts.
Citera
2015-03-14, 14:10
Medlem
Samma gnäll som vanligt när en kvinna ger sig in på mäns territorium. "Hon upprepar ju vad männen säger", "hon är inkvoterad", "hon är där för att hon har bröst". Varje fras upprepas varje gång, vare sig der rör sig om E-sport, fotboll eller hårdrock. Att det här inte har något som helst med kvinnornas kompetens att göra utan enbart handlar om kvinnohatares behov av att leta fel hos det motsatta könet blir mer genomskinligt för varje gång.
Citera
2015-03-14, 14:47
Medlem
Fawfuls avatar
Citat:
1. Är det värt att kvotera in kvinnor till e-sports panelen bara för att ha en kvinna som sitter med, och inte för att hon bidrar med något? (source http://www.eslgaming.com/news/join-us-women-esports-panel-talk-live-iem-expo-katowice")

Något bidrar dom väl med? För oss män, lite variation till det vanliga snacket och samtidigt något att vila ögonen på

För dom tjejer/kvinnor som spelar så tror jag nog att dom uppskattar det och istället får något att relaterat till som för hoppningnsvis får fler tjejer att börjar spela
Citera
2015-03-14, 15:14
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Samma gnäll som vanligt när en kvinna ger sig in på mäns territorium. "Hon upprepar ju vad männen säger", "hon är inkvoterad", "hon är där för att hon har bröst". Varje fras upprepas varje gång, vare sig der rör sig om E-sport, fotboll eller hårdrock. Att det här inte har något som helst med kvinnornas kompetens att göra utan enbart handlar om kvinnohatares behov av att leta fel hos det motsatta könet blir mer genomskinligt för varje gång.
Nu kollar jag inte på esport, men jag undrar om du gör det, eftersom du så säker kan avfärda fansens observationer?

Kan det rent av ligga något i det hela, att det kanske till och med inkvoteras kvinnor prydnader av marknadsmässiga skäl?
Citera
2015-03-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Nu kollar jag inte på esport, men jag undrar om du gör det, eftersom du så säker kan avfärda fansens observationer?

Kan det rent av ligga något i det hela, att det kanske till och med inkvoteras kvinnor prydnader av marknadsmässiga skäl?
Nja, jag streamar väl vissa toppmatcher i Starcraft, men då brukar jag ju inte heller höra av några kvinnliga kommentatorer intressant nog. Men ärligt talat behöver jag knappast undersöka saken själv för att kunna avfärda er miserabla misogynister, som sagt, jag känner igen den forcerade substanslösa "kritiken" sedan tidigare. Hade pojkarna haft några klagomål som inte redan går att applicera på valfri manlig kommentator så hade vi nog hört dem vid det här laget.
Citera
2015-03-14, 15:32
Medlem
Chigsters avatar
I det här fallet så har "Pansy" som hon kallas varit insatt i scenen i många år och jag skulle säga att hon har en bred kunskap för Counter Strike. Detta gör att jag inte ser något problem att hon är med i panel eller som kommentator även om hon aldrig var lika bra som Hiiko exempelvis som också är med.
Att kvotera in kvinnor i mansdominerade yrken är alltid en het fråga. Det finns väll både för och nackdelar med att föra en sådan politik men det ska såklart vara på samma vilkor för både kvinnor och män.
Edit. Jag pratade nu om huvudturnering som sker på samma event.
Citera
2015-03-14, 16:39
Medlem
Ett nytt exempel på unken kvinnosyn i spelen har kommit
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article20451426.ab
Citat:
Den europeiska versionen av ”Senran kagura: Bon appétit” släpptes till Playstation Vita för inte ens ett halvår sedan. Där bland annat en naken kvinna ligger med chokladsås över ryggen och grädde i stjärtskåran. Det stoppade inte Sony, så varför ska det stoppa Nintendo?
Citera
2015-03-14, 16:42
Medlem
Citat:
Hej! Länge har det pratats om feminism, mycket har egentligen bara varit urtvättad blaska i mitt tycke då många "feminister" slår på stora trumman när det kommer till att man kan till exempel slå en kvinna i ett datorspel.
Många fel fakta utspel från dem och mycket annan skit, men det är inte detta jag tänkte tråden skulle handla om.

Några av er kanske nyligen såg på League of Legends Championship, då i panelen där vanligtvis gamla LoL pros och kommentatorer suttit och diskuterat matcherna (män dvs då det inte finns många riktigt kända LoL spelande tjejer).

Denna gången där emot så fick det sitta med en kvinna och "diskutera" det enda hon egentligen gjorde var att pressentera och inflika dumma kommentarer och sno repliker som de andra kommentatorerna redan sagt.

Så min frågeställning till er är:

Tack för mig.
Det märks att du inte har fattat poängen med kvotering visst det kan vara svårt för henne i början som blev kvoterad men hon lär sig och är med och påverkar på utvecklingen långsiktigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in