2015-03-13, 21:51
Medlem
PotatisJonens avatar
Idag när jag gick med en polare kände jag en plötslig ömhet eller smärta i ena testikeln samt lite i magen, nästan som en pungspark. Man kände hur man började må illa o ville nästa spy
I alla fall så efter den hemska scenen så har det inte var någon direkt smärta. Men en känsla som att "trådarna" som håller fast testiklarna har blivit kortare uppstår, och magen känns öm.
Läste lite på andra forum och även vårdguiden, där beskrevs det om smärtor som jag kände en period under dagen, mest ömt och tungt där nere. Är detta något jag bör kolla upp direkt? Eller ska jag sova på saken och kolla om det är samma känsla imorgon bitti.
För på vårdguiden beskrevs det att man bör kolla upp det direkt i samband med smärtor osv men smärtorna finns inte kvar på samma sätt... Mest känningar om man kan kalle det så!
Citera
2015-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisJonen
Idag när jag gick med en polare kände jag en plötslig ömhet eller smärta i ena testikeln samt lite i magen, nästan som en pungspark. Man kände hur man började må illa o ville nästa spy
I alla fall så efter den hemska scenen så har det inte var någon direkt smärta. Men en känsla som att "trådarna" som håller fast testiklarna har blivit kortare uppstår, och magen känns öm.
Läste lite på andra forum och även vårdguiden, där beskrevs det om smärtor som jag kände en period under dagen, mest ömt och tungt där nere. Är detta något jag bör kolla upp direkt? Eller ska jag sova på saken och kolla om det är samma känsla imorgon bitti.
För på vårdguiden beskrevs det att man bör kolla upp det direkt i samband med smärtor osv men smärtorna finns inte kvar på samma sätt... Mest känningar om man kan kalle det så!

Ring 1177 och rådgör med dem.
Citera
2015-03-13, 21:58
Medlem
Sanoxys avatar
Pungvred? Hittade du den diagnosen på google? Snurra punden åt motsatt håll... Möjligen testikelinflammation? Penicillin är nog the fix
Citera
2015-03-13, 21:59
Medlem
drArsMoriendis avatar
Jag vet inte vad du menar med att "trådarna känns korta". Om testikeln har dragit upp sig mot buken tillhör det bilden av pungvred. Känslan av att vilja spy gör det också, eftersom testistorsion orsakar en bukväggsretning.

Testistorsion kan ha bilden av att tendera att snurra runt på sig till och från under en tid, men jag vet inte om det är det du upplever. Den är associerad med en mycket stark smärta, och många män kan av och till känna smärta i pungen utan att det är något.

Däremot är det en så pass akut åkomma att du ska absolut inte vänta med pungsmärta och illamåendekänsla, utan ska, om du tror det kan vara en testistorsion, fara in omedelbart till akuten. Det är akut i sån grad att läkare oftast inte drar fram ultraljudsapparaten för att säkerställa diagnosen innan de behandlar, just för att spara tid.
Citera
2015-03-13, 22:00
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Kan ju kanske vänta till imorgon, är du svullen??
Citera
2015-03-13, 22:04
Medlem
PotatisJonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Kan ju kanske vänta till imorgon, är du svullen??

Skulle väl inte påstå att jag är speciellt svullen, men det känns smått annorlunda!
Citera
2015-03-13, 22:04
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanoxy
Pungvred? Hittade du den diagnosen på google? Snurra punden åt motsatt håll... Möjligen testikelinflammation? Penicillin är nog the fix
Det kan vara t.ex. en bitestikelinflammation om man har mycket kraftig smärta, men det är egentligen omöjligt att utesluta testikeltorsion utan ultraljud (eller operationen själv). Det går inte heller att snurra testikeln rätt och även om den reponerar sig kan den snurra till sig igen. Oftast är det en upphängningsdefekt som gör att den lätt kan rotera, vilket man korrigerar under operationen.

Huvudregeln är enkel; far alltid in om du misstänker pungvred. Det kan inte vänta, eftersom det är ett organ utan blodförsörjning.
Citera
2015-03-13, 22:06
Medlem
PotatisJonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanoxy
Yes hittade det på google, resultatet blir en operation vilket inte lät så bjudande i samband med ens bästa ägodelar
Citera
2015-03-13, 22:08
Medlem
The_Aces avatar
Misstänker du pungvred ska du åka in till akuten på direkten och få det undersökt.
Min bror råkade på detta och han väntade så länge att den ena testikeln inte gick att rädda.

Åk in!
Citera
2015-03-13, 22:08
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Yes hittade det på google, resultatet blir en operation vilket inte lät så bjudande i samband med ens bästa ägodelar

Tror inte du bara ska vänta , gäller ju värdefulla delar.. Bättre safe than sorry..
Citera
2015-03-13, 22:09
Medlem
De kan åka upp mot buken. De ska inte göra det i vuxen ålder, men det är inte ovanligt.

Vid kyla så drar pungen ihop sig, så om du t.ex. badar varmt så ger du testiklarna chans att hamna på rätt plats igen. Men är det ofta förekommande eller inte går över relativt fort så bör man uppsöka läkarvård.

( Jag är dock ingen expert så jag reserverar mig för att en utbildad hade varit av en annan åsikt ). 1177 vet
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-13 kl. 22:11.
Citera
2015-03-13, 22:16
Medlem
PotatisJonens avatar
Tack för alla svar!
Ringer in till vårdguiden och ser vad det har att sägas.. Men igen, tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in