2015-03-13, 18:24
Medlem
Jag har antagligen förstått det här med utdelning väldigt fel, annars känns det väldigt dumt att sälja sina aktier innan den kommer? Känns som att man går miste om pengar då, eller?
Citera
2015-03-13, 18:38
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Jag har antagligen förstått det här med utdelning väldigt fel, annars känns det väldigt dumt att sälja sina aktier innan den kommer? Känns som att man går miste om pengar då, eller?

Nej, för i samband med utdelning faller aktien lika mycket som utdelningen.
Citera
2015-03-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman

Beror på hur du ser det. Teoretiskt sätt kommer det bli så här: Utannonsering av utdelning, aktien ökar i värde till vad som är rimligt att göra vinst på. Dagen efter sista dagen så kommer en del sälja av sina aktier (dippar). Teoretiskt sätt, om alla följer samma mönster, så får du inte mer pengar oavsett vad du gör. Du känner bäst själv. Om du ändå tänker sitta kvar så sälj inte för du får ändå pengar för utdelningen. Om du vill ut så kan du antingen sälja dagen efter eller kolla om det finns en trigger i närtid. En del lär sälja dagen efter.
Citera
2015-03-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Ytterligare en fråga från en novis som går i tankarna kring att börja spara seriöst...
- Vad är då vitsen med utdelning om aktien/aktierna man äger sjunker i motsvarande värde som utdelningen?
Citera
2015-03-13, 19:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ytterligare en fråga från en novis som går i tankarna kring att börja spara seriöst...
- Vad är då vitsen med utdelning om aktien/aktierna man äger sjunker i motsvarande värde som utdelningen?
I normala fall stiger aktien fram till nästa utdelning + att aktier i vanliga fall stiger utöver detta över tid. Har man en gång i tiden köpt aktierna billigt kan de nu för stunden ge väldigt bra avkastning på insatt kapital. Exempelvis i mitt fall NCC köpta för 40 som i år delar ut 12.
Citera
2015-03-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

De flesta sjunker lika mycket som storleken på utdelningen i teorin men i praktiken är det inte alltid så och varierar stort mellan olika aktier och år. Dessutom återhämtar sig aktierna relativt fort efteråt, du köper aktien för att du tror på företaget, utdelningen är bara en bonus.
Citera
2015-03-13, 23:17
Medlem
Det var ju ett jävla liv mitt inlägg vållade. Inte riktigt meningen med tanke på att den här tråden handlar om börsen, snarare än om livspusslet.
Jag förespråkar en balans. Tror på långsiktigt sparande, men att man ska ta ut utdelningarna emellan varven. Vad jag menade tidigare med kortsiktigt perspektivet är att det finns en risk med att lägga pengarna på hög under många år och sen tro att man ska använda de senare i livet, för det är inte säkert att man man får uppleva det.

Känner också ett antal som lagt tillgångar på hög för att gå i pension tidigare, resa jorden runt och sen har de gått bort runt 65. Det får en att tänka om och omvärdera livet. Det är inget livskoncept jag köper, men jag säger heller inte att man ska sätta sprätt på alla pengar. Lev i nuet och gör saker som gör dig lycklig.
Slut på fredagsprofetian....
Citera
2015-03-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Citat:
Ursprungligen postat av defactoretard
Dagen efter sista dagen så kommer en del sälja av sina aktier (dippar)..

Vänta lite nu.
Varför köper man då inte akite så man får utdelning och säljer direkt efter utdelning?
Kan nån förklara?
Citera
2015-03-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vänta lite nu.
Varför köper man då inte akite så man får utdelning och säljer direkt efter utdelning?
Kan nån förklara?

Det är väl ganska enkelt att förstå?

Eftersom utdelningen i sig inte är värdeskapande så förlorar aktien "värdet" som bolaget delar ut.. Dvs om bolaget har tillgångar som är 100k, sedan väljer bolaget att dela ut 20k.. Då blir bolaget bara värt 80k..
Citera
2015-03-14, 01:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vänta lite nu.
Kan nån förklara?

Vad menar du? Jag svarade ju på det. För att aktien faller lika mycket som utdelningen. Är aktien värd 105 kronor och bolaget delar ut 5 kronor kommer aktien vara värd 100 kronor efter utdelningen. Din förmögenhet är därmed oförändrad före och efter utdelningen.
Citera
2015-03-15, 16:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Ja, det är ju ett erkänt mantra. Börsen är ju fantastisk om man investerar långsiktigt, t ex börjar i 20-årsåldern och säljer av i 60-års åldern och går i pension tidigare än väntat. Men hur kul är det egentligen? Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.

Du kan även fundera på följande perspektiv: Om du kikar på någon av graferna du skickade över sthlmsbörsens utveckling de senaste 100-åren så även om det var annorlunda förutsättningar förr och att börsen har stigit brantare de senast 40 åren. Så kan man utläsa att om man investerade i aktier/fonder 1915 så var inte index högre förrän 1960. 45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?
Det kan man ju fundera över. Förmodligen ser de börsnoterade företagen annorlunda ut idag än de gjorde under första delen av nittiotalet. Utvecklingen går allt snabbare, rationaliseringar och innovationer ger utrymme för en accelererande vinstkurva. Vilket avspeglar sig i skenande vd-löner och aktieutdelningar.
Eftersom vi upplevt ett par börskrascher finns en medvetenhet som inte fanns tidigare, när en gränslös optimism tillät finansbubblor att växa. Det minskar risken för att nya bubblor ska uppstå.
Citera
2015-03-15, 18:03
Medlem
annanmedlems avatar
Utdelningen är ju den verkliga avkastningen du får ut utifrån att du äger bolaget i fråga s.a.s.

Det är ju normalt att vinsten stiger (åtminstone i allt mindre värda fiatpengar räknat) vilket över tiden motiverar ett högre aktiepris också så den totala avkastningen hade ju blivit en kombination.

Om ökningen bara skedde i takt med inflationen så hade det väl dock bara varit just utdelningarna som var aktuella / som skapade avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in