2015-03-13, 16:52
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är det den inte gör. BrB 3:1 lyder numera så här:
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
Vad du far efter, är att justitiedepartementet skriver så här i sitt pressmeddelande om lagändringen:
Ändringen i brottsbalken innebär att straffet för mord skärps. Mord bör bestraffas med livstids fängelse om omständigheterna är försvårande. Försvårande omständigheter har tidigare i princip endast medfört ett längre tidsbestämt straff. Syftet med ändringen är att livstidsstraffet ska kunna användas i betydligt större utsträckning och utgöra ett normalstraff i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen. Lagtekniskt innebär förslaget att det i straffskalan för mord läggs till att straffet är fängelse på livstid ”om omständigheterna är försvårande”
Detta står i viss utsträckning i direkt motsats till vad lagtexten faktiskt säger. Vad som står i ett pressmeddelande har iofs ingen rättsverkan alls, men det kan stå något liknande i förarbetena, som jag inte i hastigheten har hittat. Och det är då det här med EU-rätten kommer in, eftersom det i den kontinentala rättstraditionen i princip bara tas hänsyn till ordalydelsen i själva lagtexten, medan eventuell text där lagstiftaren förklarar sina intentioner med lagen har mindre betydelse.

Min personliga tolkning av kollisionen mellan lagtext och pressmeddelande är att dåvarande justitieministern tyckte att det var mycket viktigt att få till stånd en lagändring som politiskt kunde påstås ge livstid i majoriteten av mordfallen, men mindre viktigt - eller kanske rentav onödigt - att få till stånd en lagstiftning som faktiskt fick sådan effekt.

I tillägg till detta skriver varken lagen eller pressmddelandet något om lagens tillämpning på unga förbrytare, och jag bedömer det som rätt osannolikt att domstolarna skulle börja döma 21- och 22-åringar till livstid i större utsträckning nu än tidigare bara till följd av den här lagändringen. Och det är ju det som är viktigt i det här fallet. Att straffvärdet för ett trippelmord med skjutvapen är livstid gällde ju redan tidigare. Den för straffmätningen enda relevanta frågan är i vilken utsträckning 21- och 22-åringar döms till livstids fängelse.

Allt detta gör att osäkerheten just nu är större än vanligt efter en lagändring, och att vi ska vara rätt försiktiga med att tro oss veta hur den nya rättstillämpningen blir. Fler livstidsdomar lär de bli. Men hur många fler? Och för hur unga förbrytare?
Ja, du har säkert rätt.

Jag tror hur som helst att om 22-åringen pangade ihjäl dessa tre så åker han på livstid. Den andre får ett tidsbestämt, 5 år cirka.

Flink fick ju livstid - han var väl 24. Zethraeus var 25 bast, han sköt ihjäl 4 - livstid.

Ergo: Det mest sannolika straffet för mördaren är enligt mig livstid.
Citera
2015-03-13, 16:52
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Skulle verkligen inte vilja se de bilderna publicerade - kanske utan censur. Yak.
2. Skulle heller inte vilja att det presenteras material hur som haver med tanke på anhöriga.
3. Det är redan tillräckligt med nyfikna gamar på olycksplatser och brottsplatser.

Som anhörig vill man att brotten skall lösas direkt. Dessutom skall de ansvariga fångas på bild direkt. Då tänker man som anhörig liksom inte på hur snyggt den anhöriges döde släkting ligger där på bilden. Det är liksom inte viktigt förrän efter att brottet har blivit löst. De enda som kommer ha synpunkter emot detta är de som faktiskt begår brott.
Citera
2015-03-13, 16:53
Medlem
Redas avatar
Om vi litar på de uppgifter polisen lämnat har två människor legat döda på gatan ganska centralt i en hyfsat stor stad i nästan sex timmar. Och detta efter en skottlossning med bostäder intill! Det är ju helt osannolikt.
På dom sex timmarna hinner ju ryktet sprida sig på stan och skumma typer kan både tillföra och bortföra saker från platsen. Vapen kan ju tex ha hämtats? Det är något som inte stämmer här.
Citera
2015-03-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Begravning av personer som kommer från varmare länder hålls normalt sett inom 1-2 dagar. Dessa länder har inte så mycket kylrum och därför har det blivit en vana (vare sig man är kristen eller muslim) att begravningar ska ordnas snabbt. Begravningar är viktiga och går före andra åtaganden.

Svenska begravningar sker normalt efter 2-6 veckor. I en satir jag läste om Sverige fick jag förklaringen. Ingen avbryter sin semester för att åka hem på en begravning. Ingen hoppar av ett viktigt möte på jobbet för att gå på en begravning. Sen får datumet för begravningen inte heller sammanfalla med någons födelsedag eller något annat som släkten vill fira. För att alla ska hinna planera in begravningen så lägger man den ganska långt fram i tiden.

Så det handlar inte om att man "får vänta". Det har blivit sed i Sverige att inte lägga begravningen allt för nära i tid eftersom den inte har samma prioritet som i sydligare länder och eftersom vi har bra kylrum där kroppar kan förvaras en längre tid.

Nja inte riktigt sant i många varma länder dröjer begravning längre än i sverige...
Citera
2015-03-13, 16:54
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
...

Svenska begravningar sker normalt efter 2-6 veckor. I en satir jag läste om Sverige fick jag förklaringen. Ingen avbryter sin semester för att åka hem på en begravning. Ingen hoppar av ett viktigt möte på jobbet för att gå på en begravning. Sen får datumet för begravningen inte heller sammanfalla med någons födelsedag eller något annat som släkten vill fira. För att alla ska hinna planera in begravningen så lägger man den ganska långt fram i tiden.

Så ....

En begravning i Sverige läggs gärna med lite planering framåt i tiden.
Men inom 30 dagar från dödsfallet.
Sådan är lagen nu.
Citera
2015-03-13, 16:56
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teddyB_VBG
Kan väl också gått till enligt följande:

Bo kommer till Bp där dom möter GM, GM vill prata med A och R med flickvän lämnar bilen och går undan för att tex röka, tumult uppstår i bilen och A skjuts, R med flickvän blir paralyserade och GM kommer snabbt ut och tar hand om de andra två?!

Det förutsätter att det inte var en kvinna som hittades i baksätet.

Vilken spännande teori som jag inte tänkt på. Kanske har du rätt i att det gått till så att RA och ET lämnat bilen för att AF skulle göra upp något med MGM i bilen. Det som jag har lite problem med ang den teorien är att det är RAs bil. Borde det då inte ha varit mest naturligt att RA väntade i SIN bil?
Citera
2015-03-13, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Som anhörig vill man att brotten skall lösas direkt. Dessutom skall de ansvariga fångas på bild direkt. Då tänker man som anhörig liksom inte på hur snyggt den anhöriges döde släkting ligger där på bilden. Det är liksom inte viktigt förrän efter att brottet har blivit löst.

De enda som kommer ha synpunkter emot detta är de som faktiskt begår brott.

Okej.. en sorts människor till. De som har många års erfarenhet av just hur det ser ut - och finner detta inte lämpligt som ocensurerat nyhetsstoff.
Citera
2015-03-13, 16:57
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag frågar för jag hittar inte heller någon bild på BO som ska varit utplockad från bilen och placerad på marken. Alla bilder som finns att tillgå visar på BO som blev skjutna "ihop".

Den här bilden visar ett tält ute på asfalten där 2 kroppar låg.
Så jag tycker det bekräftar att man flyttat ut ena kroppen från gruset.
Finns lite vitt till höger som kan vara där bilen står (toppen på tältet över bilen ???).
Aldrig att man flyttar en kropp från bilen så långt.

http://sverigesradio.se/sida/images/125/3489604_2048_1152.jpg
Senast redigerad av profundersam 2015-03-13 kl. 17:01.
Citera
2015-03-13, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
Det enda åklagaren kan ha är fotspår och en ren tillfällighet via mobilmaster förmodligen började spåret med att någon som hört att morden skulle ske som har tjallat så unga människor har svårt att hålla inne med känslor och tankar.??

Dna Spår tar säkert minst en månad på SKL.

Även om de misstänka MGM var jönsar så är det mest troliga att dom tog med sig mordvapnet från BO. Utlänningar brukar gömma vapen i källare i hyreshus?

Sen är det mkt snack om en fest i närheten av Brottsplatsen det kan förklara varför dom blev dödade på en så udda plats? Kanske de mördades bil var parkerad på parkeringen i anslutning till festen och sedan drog dom sig 50 meter därifrån för att "snacka"?

Sen tror jag att någon av de mördade ev hann ringa 112, men framförallt så vet nog någon på denna fest vad som skulle ske unga smågangsters har svårt med att inte skryta om vad dom skall göra?
Citera
2015-03-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Ser du BP från ditt fönster?
Nej
Citera
2015-03-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Om vi litar på de uppgifter polisen lämnat har två människor legat döda på gatan ganska centralt i en hyfsat stor stad i nästan sex timmar. Och detta efter en skottlossning med bostäder intill! Det är ju helt osannolikt.
På dom sex timmarna hinner ju ryktet sprida sig på stan och skumma typer kan både tillföra och bortföra saker från platsen. Vapen kan ju tex ha hämtats? Det är något som inte stämmer här.
Du vet inte hur öde Uddevalla är nattetid.
Citera
2015-03-13, 17:10
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Den här bilden visar ett tält ute på asfalten där 2 kroppar låg.
Så jag tycker det bekräftar att man flyttat ut ena kroppen från gruset.
Finns lite vitt till höger som kan vara där bilen står (toppen på tältet över bilen ???).
Aldrig att man flyttar en kropp från bilen så långt.

http://sverigesradio.se/sida/images/125/3489604_2048_1152.jpg

Kroppen flyttas ur bilen först i polisens garage. Man tar självklart tillfället att få med sig hela brottsplatsen till en ur alla synpunkter bättre lokal än en offentlig parkeringsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in