Citat:
Ja, du har säkert rätt.Nej, det är det den inte gör. BrB 3:1 lyder numera så här:
Min personliga tolkning av kollisionen mellan lagtext och pressmeddelande är att dåvarande justitieministern tyckte att det var mycket viktigt att få till stånd en lagändring som politiskt kunde påstås ge livstid i majoriteten av mordfallen, men mindre viktigt - eller kanske rentav onödigt - att få till stånd en lagstiftning som faktiskt fick sådan effekt.
I tillägg till detta skriver varken lagen eller pressmddelandet något om lagens tillämpning på unga förbrytare, och jag bedömer det som rätt osannolikt att domstolarna skulle börja döma 21- och 22-åringar till livstid i större utsträckning nu än tidigare bara till följd av den här lagändringen. Och det är ju det som är viktigt i det här fallet. Att straffvärdet för ett trippelmord med skjutvapen är livstid gällde ju redan tidigare. Den för straffmätningen enda relevanta frågan är i vilken utsträckning 21- och 22-åringar döms till livstids fängelse.
Allt detta gör att osäkerheten just nu är större än vanligt efter en lagändring, och att vi ska vara rätt försiktiga med att tro oss veta hur den nya rättstillämpningen blir. Fler livstidsdomar lär de bli. Men hur många fler? Och för hur unga förbrytare?
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.Vad du far efter, är att justitiedepartementet skriver så här i sitt pressmeddelande om lagändringen:
Ändringen i brottsbalken innebär att straffet för mord skärps. Mord bör bestraffas med livstids fängelse om omständigheterna är försvårande. Försvårande omständigheter har tidigare i princip endast medfört ett längre tidsbestämt straff. Syftet med ändringen är att livstidsstraffet ska kunna användas i betydligt större utsträckning och utgöra ett normalstraff i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen. Lagtekniskt innebär förslaget att det i straffskalan för mord läggs till att straffet är fängelse på livstid ”om omständigheterna är försvårande”Detta står i viss utsträckning i direkt motsats till vad lagtexten faktiskt säger. Vad som står i ett pressmeddelande har iofs ingen rättsverkan alls, men det kan stå något liknande i förarbetena, som jag inte i hastigheten har hittat. Och det är då det här med EU-rätten kommer in, eftersom det i den kontinentala rättstraditionen i princip bara tas hänsyn till ordalydelsen i själva lagtexten, medan eventuell text där lagstiftaren förklarar sina intentioner med lagen har mindre betydelse.
Min personliga tolkning av kollisionen mellan lagtext och pressmeddelande är att dåvarande justitieministern tyckte att det var mycket viktigt att få till stånd en lagändring som politiskt kunde påstås ge livstid i majoriteten av mordfallen, men mindre viktigt - eller kanske rentav onödigt - att få till stånd en lagstiftning som faktiskt fick sådan effekt.
I tillägg till detta skriver varken lagen eller pressmddelandet något om lagens tillämpning på unga förbrytare, och jag bedömer det som rätt osannolikt att domstolarna skulle börja döma 21- och 22-åringar till livstid i större utsträckning nu än tidigare bara till följd av den här lagändringen. Och det är ju det som är viktigt i det här fallet. Att straffvärdet för ett trippelmord med skjutvapen är livstid gällde ju redan tidigare. Den för straffmätningen enda relevanta frågan är i vilken utsträckning 21- och 22-åringar döms till livstids fängelse.
Allt detta gör att osäkerheten just nu är större än vanligt efter en lagändring, och att vi ska vara rätt försiktiga med att tro oss veta hur den nya rättstillämpningen blir. Fler livstidsdomar lär de bli. Men hur många fler? Och för hur unga förbrytare?
Jag tror hur som helst att om 22-åringen pangade ihjäl dessa tre så åker han på livstid. Den andre får ett tidsbestämt, 5 år cirka.
Flink fick ju livstid - han var väl 24. Zethraeus var 25 bast, han sköt ihjäl 4 - livstid.
Ergo: Det mest sannolika straffet för mördaren är enligt mig livstid.