Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det är väl det du vill ha?
Nej. Jag har aldrig skrivit det, jag har aldrig antytt det, jag har däremot upprepade gånger frågat dig varför du drar upp det. Kan du förklara för mig hur du fått för dig det, eller bara hålla käft om det, sluta bete dig som att du vore dum i huvudet och faktiskt svara på det jag skriver i stället för dina påhitt?
Citat:
Och vad vet du om det? Jag vill ha en Ferrari själv men efterfrågar inte en sådan, för jag har inte råd med en ännu.
Skärp dig nu för i helvete, tycker du att det är oklart att folk efterfrågar boende att hyra i Stockholm?
Citat:
JO kan jag väl göra. Men dina paralleller med Hong Kong förstår jag mig inte riktigt på. Det är äpplen och päran.
Du hävdar att det inte råder någon bostadsbrist, bara icke-optimalt utnyttjande av det befintliga beståndet på grund av hög snittboyta. Antingen tycker du att situationen i Hong Kong är oproblematisk, eller så menar du att det finns en minimistandard. Om det finns en minimistandard så finns det även en snittboyta som du menar är för låg. Om det är så så krävs det att du definierar den.
Dessutom måste du kunna förklara hur du vet att snittboytan är för hög. Hur har du kommit fram till det? När slutar den vara för hög, vid vilken nivå?
Citat:
Nej det är brist på underprissatta hyresrätter och det följer av att de är just underprissatta.
Visa mig var det finns lediga hyresrätter som inte är underprissatta då. Om det inte finns så är det *trumvirvel* brist på hyresrätter.
Citat:
Ja det är sannerligen ett problem att det finns några bostäder att hyra och det har såklart att göra med det du är inne på nämligen bostadsrättens dominans.
Finns det inga bostäder att hyra? Vad kallar man det? Du får en ledtråd, det rimmar med "kostadsbrist".
Citat:
Nej sålänge priset är under vad marknaden anser det är värt så blir det brödköer. Inga konstigheter med det.
Men det du gör är att försvara en politik som begränsar mängden bröd, hindrar folk från att baka bröd, hindrar folk från att sälja bröd på andrahandsmarknaden, och hävdar att problemet är att priset på bröd är för lågt och tror att om man bara låter priset vara fritt så kommer det vara okej. Förstår du hur korkat det är?
Citat:
Det oklart vad du vill. Du sitter och häver ur dig att alla vill bo i hyres när det i själva verket inte stämmer. Särskilt inte till höga kostnader.
"Alla"? Kan du sluta hitta på saker och börja diskutera som att du inte vore efterbliven? Vad jag säger är att inte alla vill eller kan bo i BR. Förstår du skillnaden? Jag är redo att betala 15 000 i kallhyra för ett vitt förstahandskontrakt, det bör bli upp mot 20 000 med allting inräknat. Jag vill inte hyra ett hus, och jag vill inte bidra till den mest dysfunktionella andrahandsmarknaden jag sett i hela mitt liv där det dessutom inte sällan är oklart om uthyrningen tillåts av föreningen. Detta gjorde att jag inte kunde flytta till Stockholm. För det finns inga hyresrätter.
Om du tror att jag har fel så är du ju fullständigt verklighetsfrånvänd. Låt oss fråga Spotify vad de tycker:
http://www.svd.se/naringsliv/spotify-har-egen-bostadsko_4405487.svd
Citat:
Själv har jag bott i BR mestadels och finner det betydligt bättre och billigare än hyresrätt.
Fast det är ju fullständigt irrelevant för diskussionen, eftersom att bostadsbristen berör hyresmarknaden. Du sitter och försvarar din rätt att hindra din granne från att hyra ut sin bostad (jaja, man äger inte bostaden utan bara en andel i föreningen, men om du slutar vara dum i huvudet så förstår du vad jag menar) och tycker att det är problemfritt att folk som vill hyra inte hittar någonting att hyra eftersom att du gillar att bo i BR... Det är så jävla korkat att du måste vara ett troll.
Citat:
Jo men du drog ju en parallell till infrastrukturen och menade då indirekt att man även skulle satsa på hyresrätter för skattemedel?! Lastbilschaffisen måste ju ha någonstans att bo? Medan jag menade att politiker inte ska lägga sig i hur chaffissen bor, utan det får han ordna med själv. Vill han hyra får han gärna göra det och bilda klubb med andra som har det intresset.
Du påminner om en indrivare jag kände på 90-talet. Han var stor som ett hus och hade en speciell teknik. Han knackade på hos folk och berättade varför han var där, att han inte gillade vittnen och att personen hade 30 sekunder på sig att ta sig därifrån. "Utan att gå förbi mig". Han brukade berätta om hur folk hoppat ut från fönstret på tredje våningen.
Det tar tolv år i snitt från att man påbörjat en plan till att bygget påbörjas, sedan ytterligare några år innan det står klart. Du menar alltså, på fullaste allvar, att det är oproblematiskt och att det bara är att göra det om man nu tycker att man skulle vilja hyra ett boende? I stället för att hyra din grannes lägenhet eller släppa på begränsningarna och låta kommunala bostadsbolag bygga bostäder? Hoppa ut genom fönstret i stället för att gå ut genom dörren alltså, det är väl ingen skillnad. Hur dum i huvudet är du egentligen?