2015-03-12, 19:14
Medlem
Minipaxs avatar
En del av er känner säkert till användaren Crrow777 sedan tidigare men för mig så är det ett nyfunnet litet guldkorn.
Det är en äldre herre som är mest känd för att upptäckt det så kallade "moon wave"-fenomenet, eller vad man nu väljer att kalla det.

Youtube (för er med bokstavskombination och noll tålamod så börjar det vid 01:00 ungefär)

Det här tycker jag är väldigt intressant, vad kan det vara?
Läser man komentarer och lyssnar på vad han säger så kan man utesluta någon form av defekt eller videoartifakter, så vad kvarstår?

Det finns även liknande klipp från andra människor så att det skulle röra sig om ett enskilt fall av kamerafel kan man utesluta.

Tankar om det?
Citera
2015-03-12, 19:53
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns månbävningar, självklart.
Ögonvittnen har sett meteorer träffa månen och månens yta har visat ett rippel.
Detta är fakta.

Din länk, det är inte en våg över månens yta.
Vågor rör sig inte så, och avtar i styrka.
Tänk också att månen har en diameter på 3476 km.
Om vågen är en hundradel av månens storlek, skulle vågen vara 34 km hög!
Låter det rimlig tycker du?

Antagligen är det en uppdatering i systemet som filmar månen...
Citera
2015-03-12, 20:01
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns månbävningar, självklart.
Ögonvittnen har sett meteorer träffa månen och månens yta har visat ett rippel.
Detta är fakta.

Din länk, det är inte en våg över månens yta.
Vågor rör sig inte så, och avtar i styrka.
Tänk också att månen har en diameter på 3476 km.
Om vågen är en hundradel av månens storlek, skulle vågen vara 34 km hög!
Låter det rimlig tycker du?

Antagligen är det en uppdatering i systemet som filmar månen...
Gör dig inte dum, det är knappast någon som hävdar att det rör sig om en våg bestående av havsvatten som man kan surfa på...
Haka inte upp dig på uttrycket, du tycker inte alls att detta är ens en smula fascinerande?
Det påminner om linjer man kunde se på gamla TV-apparater exempelvis.

Uppdatering i systemet? Det är filmat av en amatörastronom.
Citera
2015-03-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Det är filmat av en amatörastronom.
Gissningsvis är det vi ser en effekt av att teleskop-kamerans CCD läses ut linje för linje.
Inget konstigt med det....

/T
Citera
2015-03-12, 20:35
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Gissningsvis är det vi ser en effekt av att teleskop-kamerans CCD läses ut linje för linje.
Inget konstigt med det....

/T
Har du ens sett klippet?
Kameran rör sig, linjen stannar kvar på månen.
Ingen linje utanför månen, även om det är kolsvart så finns det information i pixlarna.
Folk som bygger digitalkameror, jobbar med videoredigering har tittat på klippet och de kan inte erbjuda någon bra förklaring.
Människor på andra platser i världen har lyckats få fram liknande linjer.

Hologram?
Varför ser vi detta först just nu isåfall?
Människor som studerat månen under hundratals år, varför har de inte sett linjer av detta slag?
Många frågor blir det...
Senast redigerad av Minipax 2015-03-12 kl. 20:40.
Citera
2015-03-12, 20:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En del av er känner säkert till användaren Crrow777 sedan tidigare men för mig så är det ett nyfunnet litet guldkorn.
Det är en äldre herre som är mest känd för att upptäckt det så kallade "moon wave"-fenomenet, eller vad man nu väljer att kalla det.

Youtube (för er med bokstavskombination och noll tålamod så börjar det vid 01:00 ungefär)

Det här tycker jag är väldigt intressant, vad kan det vara?
Läser man komentarer och lyssnar på vad han säger så kan man utesluta någon form av defekt eller videoartifakter, så vad kvarstår?

Det finns även liknande klipp från andra människor så att det skulle röra sig om ett enskilt fall av kamerafel kan man utesluta.

Tankar om det?

Så i ditt huvud är det alltså rimligare att två enorma vågor plöjer från sydpol till nordpol (och där helt plötsligt stannar) under typ 5 sekunder än att det rör sig om något skapat från inspelningsutrustningen?
Citera
2015-03-12, 20:52
Medlem
Citat:
Har du ens sett klippet?
Jo, jag tittade lite och det var efter det som jag skrev mitt lnlägg...
Tänker dock inte lägga mer möda på detta trams...

/T
Citera
2015-03-12, 20:53
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så i ditt huvud är det alltså rimligare att två enorma vågor plöjer från sydpol till nordpol (och där helt plötsligt stannar) under typ 5 sekunder än att det rör sig om något skapat från inspelningsutrustningen?
I detta fall, ja.
Jag ser vad jag ser, i detta fallet ser jag linjer som rör sig över månen.
Om det rör sig om något fysiskt på månen, projicering eller vad som helst kan jag bara spekulera i.

Det påminner om linjer som du kan få när du filmar en gammal CRT-monitor eller när du kalibrerar en gammal VHS-spelare.
Citera
2015-03-12, 20:54
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jo, jag tittade lite och det var efter det som jag skrev mitt lnlägg...
Tänker dock inte lägga mer möda på detta trams...

/T
Du ville bara titta in och spy lite galla och skrika foliehatt för att befästa att din befintliga världsbild fortfarande är stabil i ditt ängsliga sinne?

Bra där, good riddance.
Citera
2015-03-12, 21:05
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Har du ens sett klippet?
Kameran rör sig, linjen stannar kvar på månen.
Ingen linje utanför månen, även om det är kolsvart så finns det information i pixlarna.
Folk som bygger digitalkameror, jobbar med videoredigering har tittat på klippet och de kan inte erbjuda någon bra förklaring.
Människor på andra platser i världen har lyckats få fram liknande linjer.

Hologram?
Varför ser vi detta först just nu isåfall?
Människor som studerat månen under hundratals år, varför har de inte sett linjer av detta slag?
Många frågor blir det...

Personen som gjort det påstår att personer som jobbar med videoredigering inte kan erbjuda förklaring. Om någon gör det och påstår detta ska de sluta med det yrket. Tenor302 ger förklaringen.

Och innan du du ens tänker säga något om det, ja jag jobbar med videoteknik både analog och digital.
Citera
2015-03-12, 21:15
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Och innan du du ens tänker säga något om det, ja jag jobbar med videoteknik både analog och digital.
Som jag tidigare förklarat så är det inte en acceptabel förklaring i detta fall.
Citera
2015-03-12, 21:28
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Som jag tidigare förklarat så är det inte en acceptabel förklaring i detta fall.

Och varför då, förklarat vardå? Du sväljer en persons förklaringar som är med förlov sagt påhittad skit. Bara genom att ta klippet i ett redigeringsprogrammet och höjer svartnivån, volia så kommer man se "randen" över hela bilden. Om nu inte den felstavade kråkan maskat sidorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in