Citat:
Ursprungligen postat av
Avenged93
För att ISK konto skulle vara fördelaktigt förra året istället för vanligt Aktiekonto så skulle mina tillgångar behövt öka med över 2% har jag rätt? Men nu ökade det bara med ungefär 1 % och det innebar 338 Kr. Men det är väl ändå bättre att ha det på ett ISK konto istället för ett vanligt sparkonto med låg ränta? Eller kommer jag få betala jätte mycket nu i skatt på mitt ISK konto?
Sen undrar jag även om jag inom ISK kan sälja mina tillgångar och köpa nya aktier hur mycket jag vill utan att det påverkar beskattningen? För säljer jag och köper andra aktier så räknas de väl inte som nytt kapital på ISK kontot?
ISK skatten baseras på det du för in, när väl pengarna är på kontot spelar det ingen roll vad du gör med dom. Det vill säga du kan sälja, köpa, flytta runt flera hundratusengånger och det spelar ingen roll om du gjort en vinst på +5675miljoner% du kommer ändå inte behöva skatta på det. Utdelningar är heller inte beskattade, som personen ovan sa behöver du i dagens ränteläge göra en vinst om en procent ens det(?) för att gå +. De flesta i nuläget ligger väl över 10% iallafall, förmånligt helt enkelt speciellt för oss långsiktiga som vill återinvestera utdelningar.
Saker du inte ska göra är att föra in och ut pengar ifrån kontot hela tiden, se till att de pengar du för in inte kommer att behövas inom kort framtid då skatten baseras just på dessa pengar.
Utdelningar ifrån utlandet är lite kruxigt, det blir någon sorts skatt typ 15% och man kan på något sätt få tillbaka dessa pengar. Ingen aning om hur det funkar, jag handlar enbart inom Sverige så jag har aldrig brytt mig.