2015-03-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Jag tror en meter inte alls är för grovt i utredarnas ögon.

...men har man GPS-funktionen aktiverad för jämnan? Vart loggas detta i så fall?

En mobiltelefon kan positionsbestämmas på flera sätt och oftast används en kombination av dem; GPS signal eller triangulering antingen via WiFi-routers eller mobilmaster. Har man tillgång till telefonen och det råkar vara en väldigt modern variant kan man nog dessutom i vissa fall se mer sofistikerad sensordata från accelerometern/gyroskopet/magnetometern. Alla dessa radiosystem går att slå på eller av, men vanligtvis är de nog på allihop. GPS:en är nog minst intressant i detta fall i och med att den kräver fri sikt till en satellit så ligger telefonen i fickan och man är omgiven av höga byggnader så finns det nog inte mycket användbar data. Springer man omkring med en iPhone 5S i en innerstad kan man dock generellt sett räkna med att kunna spåras ganska precist, inom ett par meter. Vill man inte bli spårad kan man förstås bara slå av telefonen, men så verkar inte ha skett i detta fall.
Citera
2015-03-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror de flesta stänger av den om de inte behöver använda den. Den slukar väl batteri rätt snabbt.

Nyare modeller är väldigt strömsnåla vad gäller GPS:en.
Citera
2015-03-11, 18:54
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Hennes facebook länk finns några sidor tillbaka i tråden
Vem är hon?

På evenemangets Facebooksida står det tvärtom att alla är välkomna.

https://www.facebook.com/events/877621812301663/
Citera
2015-03-11, 18:55
Medlem
ture.karlssons avatar
Av bilderna att döma är både offren (bortsett från tjejen) och de misstänkta gärningsmännen gravt homoanstrukna. Relationsdrama?
Citera
2015-03-11, 18:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag hörde själv några kriminella snackade om att de tog rippa innan de gjorde brott, just för att de blev totalt känslolösa när de gjorde brottet och därmed tycktes de klara sig.
Idag är dom döda av olika anledningar så det gick inte så bra för dom i slutänden så att säga.
Det här är bara sånt jag snappat upp så det var aldrig några kompisar till mig utan det är sånt man får reda på om man bor på taskiga förorter.

Jag tror dej (att flera tänker så). Men ska man leva som kriminell behöver man väl kunna "känna" fara ...känna av adrenalinpåslaget vid oro som gör dig tillfälligt mer sinnesskärpt och uppmärksam.
Citera
2015-03-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Man kvider nog bara, när en skjutvapenpipa nalkas pannbenet. Skräck förlamar. Fosterställning och armarna runt huvudet sannolik reaktion, sittandes i ett baksäte på en bil.

Är du inte van att vara i skottlinjen drabbas du av panik. Antingen blir du helt stel och rör inte en fena eller så flippar du ur totalt och illvrålar.
I vart fall blir du rejält lös i magen.
Citera
2015-03-11, 18:58
Medlem
Citat:
Sant. Fast detta var väl inget villaområde? Typ två villor, en stor parkering, några industrilokaler, ett fält och sedan miljonprogramshus.

https://www.google.se/maps/@58.358465,11.931892,3a,75y,261.62h,87.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3YmJOChwKmtBJaiJ750rmw!2e0
Om du roterar runt ett halvt varv ser du bp och längre upp villor, står väl utanför ett villaområde i pressen
Citera
2015-03-11, 18:59
Medlem
Tydligen läser horan Sarah Britz den här tråden och hon hoppas att de mördades föräldrar inte läser här.. Frågan är varför Sarah, de kriminellas anhöriga mm måste vara här om det stör dem så!!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2651675-sarah-britz-ens-barn-ar-alltid-ett-barn

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Mycket märkligt att en anhörig till ett av mordoffren kan gå ut och tala om vilka som inte är välkomna eftersom detta mer eller mindre verkar vara en politisk manifestation.
är det inte lite som att tigga om bråk under detta evenemang ?

SSU och anhöriga till mordoffren gör det till en politisk manifestation!? Det var ju riktigt smart, typ.. Skall tryggheten och säkerheten öka får man väl istället rensa ut sådana här störande element i samhället! Hade GMs blivit utvisade tidigare pga grov brottslighet hade detta trippelmord aldrig inträffat.
Citera
2015-03-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror de flesta stänger av den om de inte behöver använda den. Den slukar väl batteri rätt snabbt.

I vart fall folk som sysslar med skumaffärer har den förmodligen aldrig påslagen.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Vem är hon?

På evenemangets Facebooksida står det tvärtom att alla är välkomna.

https://www.facebook.com/events/877621812301663/

Syster till ett av BO.
Citera
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Olsson
Det var inga ungdomar som ordnade minnesstunden, det var Kiom*rs Heyd*r, -> (FB) Misstänkt trippelmord i Uddevalla 2015-03-07 en man som jobbar inom kommunen och är socialdemokrat, men ej politiker så vitt jag vet.

Kiomars har varit heltidspolitiker för socialdemokraterna (via bland annat uppdrag i fullmäktige och olika nämnder). Är en ex-kommunist från Iran. Sonen är med i Revolutionära Fronten och dottern Ung Vänster. Föga förvånande att denna man ligger bakom då allehanda babbar, må dom vara droghandlare, misshandlare, rånare eller vapenbrottslingar, är som spyflugor till koskit för vänstern.

"Manifestationen" ser dock ut att vara långt mindre än befarats.
Citera
2015-03-11, 19:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ture.karlsson
Av bilderna att döma är både offren (bortsett från tjejen) och de misstänkta gärningsmännen gravt homoanstrukna. Relationsdrama?

Homoanstrukna? Jag förstår vad du menar de sprider en image som av oss ser lite queerig ut. Men det kanske har sin ide om att försöka leva upp till en idr om alfahannen (som jämt måste hävda sin status för att försöka undvika den utmanas)... linnen som visar muskler är inte i syfte att attrahera i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in