Citat:
Ursprungligen postat av
BaraBiffen
Fast hur är det med det, är man tvungen att tipsa polisen om man misstänker något? Visst om man är vittne och så men nu misstänker jag ju bara. Vill inte hamna i trubbel pga att jag inte har kontaktat polisen samtidigt som att jag inte vill kontakta polisen av principskäl.
Exempel:
Om någon misstänker att du vet att något brottsligt begåtts, och att du undanhåller det, så kan ju den personen anmäla dig för "underlåtenhet att avslöja brott".
Men min erfarenhet säger mig att det sker väldigt sällan. När det sker, så är det oftast något som uppmärksammas i ett förhör, inte att privatpersoner springer runt och anmäler sådant. Oftast så handlar det också då om att personen funnits på plats under tiden brottet skett.
Så, det räcker inte med att du misstänker att något brottsligt skettnej. Du bör nog ha sett det ske, eller på annat vis veta med säkerhet att det brottsliga ska ha skett.
Jag skulle likväl bli väldigt förvånad om brödernas anhöriga skulle bli dömda för något sådant här.
Men kanske någon av brödernas flickvänner vet mer än de säger. Men då ska det bevisas på något sätt att det verkligen är så.