Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Varför går Jesus med på att följa en profetia som säger att han ska lida på ett kors? Han är tydligen allsmäktig och är därför per definition inte tvungen till någonting. Han måste kunna påverka och styra vad som helst. Enda förklaringen är att det var frivilligt gjort av honom och isåfall får han ju fan skylla sig själv.
Han lydde Faderns vilja. Han var inte allsmäktig som människa. Varför kan ni inte lära er att läsa?
Han ägde Guds gestalt (såg ut som Gud precis som en son liknar sin far) men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan
avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss (människa). När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud
upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud fadern till ära. Fil 2:6-11
Så han var inte allsmäktig som människa, han var likk oss människor. Sedan blev han UPPHÖJD till Gud när han FICK all makt.
Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig.” Joh 10:18
Som sagt, Fadern bestämde. Han var inte allsmäktig. Varför prästerna blir straffade för att ha dödat Jesus? På grund av sättet han dog på. De lät Pilatus döda honom. Han kunde gett sitt liv på ett annat sätt.