2015-03-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Är du fortfarande sur för att jag sa att det förmodligen inte bara är levern som nubben fått att skrunmpna?

Citatgrävande från bibeln (som f.ö. är sin egen värsta fiende) förtjänar bara att bemötas med minst lika trovärdiga motpåståenden. Det är bara det jag gör helt enkelt.
Citera
2015-03-10, 19:29
Medlem
Citat:
Sanningens ande kommer från Gud, och Gud kan inte ljuga. Lögnens ande skulle framställa sig som en ljusets ängel, precis som det står skrivet om honom.

Wow. Sätt dina egna ord i en cirkel så blir det som en helhet som förklarar sig själv.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-03-10 kl. 19:46.
Citera
2015-03-10, 19:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Jesus är en sedan länge död man. Döda män är varken allsmäktiga eller allvetande; de är döda.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-03-10 kl. 19:45. Anledning: e
Citera
2015-03-10, 19:56
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Sanningens ande kommer från Gud, och Gud kan inte ljuga. Lögnens ande skulle framställa sig som en ljusets ängel, precis som det står skrivet om honom.

Gud ljög ju från första början med snacket om adam eva och ormen...
Citera
2015-03-10, 20:11
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Om du vill ha svar får du gärna förtydliga vad du menar

Varför går Jesus med på att följa en profetia som säger att han ska lida på ett kors? Han är tydligen allsmäktig och är därför per definition inte tvungen till någonting. Han måste kunna påverka och styra vad som helst. Enda förklaringen är att det var frivilligt gjort av honom och isåfall får han ju fan skylla sig själv.
Citera
2015-03-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Varför går Jesus med på att följa en profetia som säger att han ska lida på ett kors? Han är tydligen allsmäktig och är därför per definition inte tvungen till någonting. Han måste kunna påverka och styra vad som helst. Enda förklaringen är att det var frivilligt gjort av honom och isåfall får han ju fan skylla sig själv.
Han lydde Faderns vilja. Han var inte allsmäktig som människa. Varför kan ni inte lära er att läsa?

Han ägde Guds gestalt (såg ut som Gud precis som en son liknar sin far) men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss (människa). När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud fadern till ära. Fil 2:6-11

Så han var inte allsmäktig som människa, han var likk oss människor. Sedan blev han UPPHÖJD till Gud när han FICK all makt.

Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig.” Joh 10:18

Som sagt, Fadern bestämde. Han var inte allsmäktig. Varför prästerna blir straffade för att ha dödat Jesus? På grund av sättet han dog på. De lät Pilatus döda honom. Han kunde gett sitt liv på ett annat sätt.
Citera
2015-03-10, 21:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Så han var inte allsmäktig som människa, han var likk oss människor. Sedan blev han UPPHÖJD till Gud när han FICK all makt.
Förutom att det hävdas så i bibeln där det i övrigt hävdas väldigt mycket.
Hur vet du att detta ens skulle kunna stämma?

Ser ju ut som rena godnattsagorna för vilken normal människa som helst.
Citera
2015-03-10, 21:07
Medlem
Citat:

Nej, han blev inte upphöjd till Gud, han blev upphöjd till näst efter Gud. Gud är undantagen Jesu upphöjelse:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Sedan när Jesus haft all makt och lagt hela skapelsen under honom, så kommer Jesus att återlämna denna makt till Gud:

"när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt." (1Kor 15:28 Bibel2000)
Citera
2015-03-10, 21:15
Medlem
Ereses avatar
Citat:
avstod från allt

Var han allsmäktig innan detta skedde?
Citera
2015-03-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, han blev inte upphöjd till Gud, han blev upphöjd till näst efter Gud. Gud är undantagen Jesu upphöjelse:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Sedan när Jesus haft all makt och lagt hela skapelsen under honom, så kommer Jesus att återlämna denna makt till Gud:

"när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt." (1Kor 15:28 Bibel2000)
Han sitter på Guds tron och har alltså samma makt som Fadern. Dessutom säger Gud:

Om Sonen däremot: din tron, o Gud, består i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar. Heb 1:8-9

Så han var lik sina bröder änglarna, men fick ett namn större än alla andras. Och Gud kallar Sonen Gud. Samma makt, men Fadern är större. Samma makt innebär samma auktoritet, men inte samma ära.

Jag är Herren, detta är mitt namn. Jag delar inte min ära med någon, inte min berömmelse med gudabilder. Jes 42:8

Återigen: samma tron = samma makt, men de delar inte ära därför att Fadern är större.
Citera
2015-03-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Var han allsmäktig innan detta skedde?
Han hade all makt i himlen innan han sändes till jorden.

Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Mat 28:18

Makten i himlen fickh han när han satte sig på Guds högra sida (Ps 110). Innan han dödades sa han:

Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.” Joh 16:33

Och när han dog sa han att det var fullbordat:

Jesus visste att nu var allt fullbordat, och för att skriftordet skulle uppfyllas sade han: ”Jag är törstig.” Joh 19:28

Med andra ord var alla profetior uppfyllda och han hade klarat Faderns uppdrag. Därför fick han också makten på jorden. Och så fick han all makt överallt. Men när han var människa avstod han från allt och blev en vanlig människa.
Citera
2015-03-10, 21:38
Medlem
Citat:
Han sitter på Guds tron och har alltså samma makt som Fadern. Dessutom säger Gud:

Om Sonen däremot: din tron, o Gud, består i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar. Heb 1:8-9

Så han var lik sina bröder änglarna, men fick ett namn större än alla andras. Och Gud kallar Sonen Gud. Samma makt, men Fadern är större. Samma makt innebär samma auktoritet, men inte samma ära.

Jag är Herren, detta är mitt namn. Jag delar inte min ära med någon, inte min berömmelse med gudabilder. Jes 42:8

Återigen: samma tron = samma makt, men de delar inte ära därför att Fadern är större.

Ja Jesus har fått samma makt som Gud hade, men som jag citerade så är Gud naturligtvis undantagen all den makt som Jesus får från Gud.

Jesus är en ställföreträdande VD under en viss tid, sedan underordnar sig Jesus Gud, så att Gud blir VD över hela skapelsen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in