2015-03-09, 21:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Inte bara amerikanska. I den här zonen anser Ryssland sig få bestämma att det inte får finnas något luftvärn kapabelt att skjuta ner ballistiska robotar, det skulle de se som ett hot mot Ryssland enligt fd generalstabschef Nikolaj Makarov.

https://oplatsen.files.wordpress.com/2012/07/makarovs-karta.jpg

Och vi som,tids nog kommer att skaffa den modernaste varianten av det amerikanska Patriotsystemet, som säkert har viss antibalistisk förmåga.
Citera
2015-03-09, 21:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Det finns nog skillnad mellan S400 och ABM.. S400 kan knappast stoppa någon form av kärnvapen, eller kan vara något som användas i attack, i alla sina former.

S400 har viss antibalistisk förmåga och S500 är säkert ännu bättre på det.
Citera
2015-03-09, 21:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Amerikanska luftvärnssysten i Europa är ett strategiskt hot mot den fria nationen sverige på samma sätt Ryska luftvärnssystem är ett strategiskt hot mot den fria nationen sverige. Skillnaden är att vi JUST NU böjt oss för ett av dessa luftvärnssystem.

Fast det amerikanska Luftvärnssystem kommer att skydda oss.
Citera
2015-03-09, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
S400 har viss antibalistisk förmåga och S500 är säkert ännu bättre på det.
Nu placeras väl båda på ryskt fastmark, till skillnad från amerikanskt luftvärn, som kan tyvärr skickar för att härja i Polen. Jag går med på det, om alla som accepterar NATO-luftvärn skickar brev till Putin för att placera S400/S500 i Kuba.

http://eng.letters.kremlin.ru/
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2015-03-09 kl. 22:17.
Citera
2015-03-09, 23:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu placeras väl båda på ryskt fastmark, till skillnad från amerikanskt luftvärn, som kan tyvärr skickar för att härja i Polen. Jag går med på det, om alla som accepterar NATO-luftvärn skickar brev till Putin för att placera S400/S500 i Kuba.

http://eng.letters.kremlin.ru/

Det är ju en viss skillnad mellan kärnvapenbestyckade medeldistansmissiler på Kuba och luftvärnsmissiler med viss antibalistisk kapacitet. Men jag tror nog inte att kubanerna är intesserade för tillfället, de håller ju på att förbättra sina relationer med USA. Vem vet: Om 10 år så kanske det finns amerikanska missiler på Kuba!

Att jag skulle skicka ett brev till Putler är nog ganska meningslöst, även om jag, av artighets skäl skulle använda hans riktiga namn. Jag tror han inte skulle gilla mina jämförelser med dagens situation och den som rådde, andra hälften av 30-talet i Europa. Jag tror heller inte att min "ekorrhjulsliknelse" för att beskriva Rysslands och det ryska folkets eviga dilemma skulle röna någon uppskattning.
Citera
2015-03-09, 23:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Margot Wallström skräder inte orden vad gäller Ryssland:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ryssland-ett-allvarligt-hot-mot-europas-fred_4388101.svd

En diplomatisk motsvarighet till feministiskt självförsvar!

Har det blivit något annan ryskt svar än den anonyma texten ifrån den ryska ambassaden som ger Sverige ett huvudansvar för Ukrainakrisen?
Citera
2015-03-10, 00:24
Medlem
Putins popularitet hamnar på 86 % procent enligt en ny undersökning.

Hela 86 procent av det ryska folket hade röstat på Putin ifall det vore presidentval idag enligt en färsk undersökning skriver den liberala tidningen The Moscow Times. I oktober månad förra året hade den ryske presidenten ett folkligt stöd på cirka 88 procent. Ett historiskt rekord och en siffra som den feminiserade bögen Barack Obama bara kan drömma om.

Men jag antar att hans popularitet kommer bortförklaras av de sedvanliga rysshatande papegojorna här inne med fingret pekandes på Saddam Hussein, Kim Jong, Pol Pot, Bashar Al-Assad, Pinochet, Joseph Stalin och fan och hans moster

http://www.themoscowtimes.com/news/article/support-for-putin-among-russian-voters-doubles/517084.html
Citera
2015-03-10, 17:28
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Putins popularitet hamnar på 86 % procent enligt en ny undersökning.

Men jag antar att hans popularitet kommer bortförklaras av de sedvanliga rysshatande papegojorna här inne med fingret pekandes på Saddam Hussein, Kim Jong, Pol Pot, Bashar Al-Assad, Pinochet, Joseph Stalin och fan och hans moster

http://www.themoscowtimes.com/news/article/support-for-putin-among-russian-voters-doubles/517084.html
Ge mig 12 år, full kontroll över SVT o övriga nyhetskanaler plus o alla stora mediedrakar, och jag lovar att göra Björn Söder eller någon annan tomtepolitiker till Sveriges mest populäre politiker med förtroendesiffror på upp över 80%.
I Ryssland struntar alla utom välutbildade i några få storstäder i politik, i Sverige skulle det vara svårare att lura folk eftersom bildningsnivån är lång högre...
Citera
2015-03-10, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är ju en viss skillnad mellan kärnvapenbestyckade medeldistansmissiler på Kuba och luftvärnsmissiler med viss antibalistisk kapacitet. Men jag tror nog inte att kubanerna är intesserade för tillfället, de håller ju på att förbättra sina relationer med USA. Vem vet: Om 10 år så kanske det finns amerikanska missiler på Kuba!

Att jag skulle skicka ett brev till Putler är nog ganska meningslöst, även om jag, av artighets skäl skulle använda hans riktiga namn. Jag tror han inte skulle gilla mina jämförelser med dagens situation och den som rådde, andra hälften av 30-talet i Europa. Jag tror heller inte att min "ekorrhjulsliknelse" för att beskriva Rysslands och det ryska folkets eviga dilemma skulle röna någon uppskattning.
Nu handlar det för sig, om att jag tror att USA inte heller skulle acceptera ett omfattande nätverk från alla sidor runt sig.. eller att Rysslands jagare utrustade med S400 i kombination med placering i Kuba skulle vara särskilt trevligt för jänkarna.

Putin svarar på kritik faktiskt.. men det tog mig 8 månader att få svar på ett meddelande..
Citera
2015-03-10, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Ge mig 12 år, full kontroll över SVT o övriga nyhetskanaler plus o alla stora mediedrakar, och jag lovar att göra Björn Söder eller någon annan tomtepolitiker till Sveriges mest populäre politiker med förtroendesiffror på upp över 80%.
I Ryssland struntar alla utom välutbildade i några få storstäder i politik, i Sverige skulle det vara svårare att lura folk eftersom bildningsnivån är lång högre...

Fast detta är en överdiven smörja du försöker förklara bort situationen med. visst har den ryska befolkningen tappat hoppet om sina politiker precis som här i Sverige men att försöka intala folk att Putin behåller makten pga sitt mediainflytande är ganska korkat. Vad du ännu inte fattar verkar det som är att inte hara Putin haft samma inflytande utan många andra ledare i världen, undrar varför dessa inte behåller samma siffror.
Citera
2015-03-10, 18:40
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Fast detta är en överdiven smörja du försöker förklara bort situationen med. visst har den ryska befolkningen tappat hoppet om sina politiker precis som här i Sverige men att försöka intala folk att Putin behåller makten pga sitt mediainflytande är ganska korkat. Vad du ännu inte fattar verkar det som är att inte hara Putin haft samma inflytande utan många andra ledare i världen, undrar varför dessa inte behåller samma siffror.
Det kanske beror på att dessa "populära" ledare inte längre kan leverera fred, arbete o välstånd?
Eller på att det inte har samma stenhårda kontroll över nyhetskanalerna?
Citera
2015-03-10, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Det kanske beror på att dessa "populära" ledare inte längre kan leverera fred, arbete o välstånd?
Eller på att det inte har samma stenhårda kontroll över nyhetskanalerna?

Fast hur skiljer sig Putin från dessa ledare? Han har inför ryska folket markerat ut ett revir, npgot man inte kunnat göra sen Sovjet. Han har varit involverad i ett flertal taktiska operationer men det som skiljer Putin frpn andra ledare med lika stort inflytande är att han har varit effektiv och det blev aldrig någon större blodspillan. Även nu under sanktionerna har han behållt populariteten och det om inte annat måste påvisa att den ryska befolkningen verkligen har förtroende för Putin och litar på hans omdöme.
Ryska befolkningen är extremt misstänksamma mot landets medier och ledare men vem kan klandra dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in