Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
Jag skulle säga att Armory och Trezor är lika säkra. Dock så kopplar man in Trezor till en internetansluten dator så om du är paranoid kan du nog komma på nått sätt att bli hackad med en keylogger eller USB-flash. Även Armory skulle ju teoretiskt kunna vara laddad med adresser som tillhör en hacker. När du klickar på "skapa ny adress" på din offlinedator är det svårt att veta om adressen verkligen skapades helt slumpmässigt eller om den redan fanns med i installationsfilen. Det samma gäller Trezor. Armory är ju iofs byggd på öppen källkod så du har möjlighet att kontrollera och kompilera koden själv

men Trezor fick mycket kritik när
de ändrade licensmodell och försökte dölja spåren efter att kinesiska kopior dök upp.
Trezor har ett smart skydd mot keyloggers. Du behöver en pinkod för att skicka coins från trezorn. När du ska skriva i din PIN får du upp en bild likt
denna på trezorn, och trycker enligt sifferknapparnas fysiska position på tangentbordet, inte deras nummer. Således kan man inte få reda på din PIN genom keylogger, eftersom du kommer trycka på olika knappar varje gång.
Trezorn ska använda både intern och extern entropi från den anslutna datorn när den skapar seeden första gången du startar den. Är man paranoid så kan man alltid använda tärningar eller liknande för att skapa en egen seed, men det är inget jag skulle rekommendera för gemene man.
Du kan även flasha och uppdatera Trezorn med egenkompilerad mjukvara. Men om du flashar den med mjukvara som inte är signerad av SatoshiLabs så kommer det interna minnet raderas först, så det ska inte finnas risk att dina nycklar läcker genom att den blir stulen och någon laddar upp skadlig mjukvara. Vidare så kommer Trezorn varna dig varje gång du startar den om du kör med mjukvara som inte är signerad av SL. Bootloadern i sin tur ska vara hårdvarumässigt skrivskyddad, så denna varning ska inte vara möjlig att ta bort.
Jag håller med dig om att de hanterade licensen dåligt. Dock har de ändrat tillbaka nu. Givetvis finns det inget 100-procentigt skydd, men Trezorn är i alla fall en mycket genomtänkt liten sak. Funktionellt så bör Trezor och Armory vara lika säkra tycker jag, men i och med att Armory är meckigare att ha och göra med skulle jag säga att risken att du förlorar coins p.g.a. misstag är betydligt högre. Jag skulle inte rekommendera Armory till en nybörjare.
Den största risken för både Trezor och Armory skulle jag säga är Man-in-the-middle attacker av olika slag. Det spelar ingen roll hur många kontroller du har ifall någon har lyckats ge dig fel bitcoinadress. Då kommer du skicka dem fel.