2015-03-09, 19:27
Medlem
Har han någonsin varit det? Det finns en del kristna som hävdar att så är fallet.

Jesus har fått all makt.

samma makt som jag har fått av min Fader. Upp 2:28

Fadern har lärt honom allting.

Och Jesus sade: ”När ni har upphöjt Människosonen skall ni förstå att jag är den jag är och att jag inte gör något av mig själv utan talar så som Fadern har lärt mig. Joh 8:28

Då kan han inte vara allvetande, varken innan han sändes till jorden , när han var människa eller efter sin uppståndelse då han åter tog plats på Majestätets högra sida. Hur jag vet det?

Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Matt 24:36

Nope, definitivt inte allvetande...Till sist en klassiker: Fadern är större än jag (Jesus).

Så kom med era anklagelser, lägg fram era bevis!
Citera
2015-03-09, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Eftersom "allsmäktig" och "allvetande" refererar till en ultimativ verklighet, då finns det två möjlighter att relatera till frågan:

1/ DU tar bevisbördan för ett svar.

Eller:

2/ T.ex. JAG kan om en transcendent Jesus säga: Det finns inga definitiva svar.
Citera
2015-03-09, 20:17
Medlem
pickledonions avatar
Man kan inte vara både allsmäktig och allvetande. Det är en paradox. Att ens vara allsmäktig är en paradox.

http://rationalwiki.org/wiki/Omnipotence_paradox
Citera
2015-03-09, 20:34
Medlem
Hela denna fråga diskuteras i tråden "är Jesus Gud".
Behövs inte en ny tråd för det...
Citera
2015-03-09, 21:21
Medlem
Beror på vilken låtsaskompis man har
Citera
2015-03-09, 22:24
Medlem
Ereses avatar
Om han är allsmäktig varför stängde han inte av smärtan när han spikades fast på korset?
Citera
2015-03-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Om han är allsmäktig varför stängde han inte av smärtan när han spikades fast på korset?
Det var förutsagt att hans Messias skulle lida, så för att uppfylla profetian var han tvungen att genomlida döden på ett kors. Om han inte hade känt smärta hade det förmodligen förlängt processen. Och han hade babblat på som bara den. Ungefär som du när du talar innan du tänker.
Citera
2015-03-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hela denna fråga diskuteras i tråden "är Jesus Gud".
Behövs inte en ny tråd för det...
Har inte läst nån tråd med mina infallsvinklar. R U hooked yet?
Citera
2015-03-09, 22:45
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det var förutsagt att hans Messias skulle lida

Hoppa bakåt i tiden eller något och ändra på förutsägelsen. Slipp besväret. Enkelt.
Citera
2015-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Man kan inte vara både allsmäktig och allvetande. Det är en paradox. Att ens vara allsmäktig är en paradox.
Nu gör du inte fullt bruk av dina kunskaper. Är alla sinnen online? Se på Putin. Han anfaller inte NATO trots att han är paranoid. Han gör inte vad som står i hans makt att göra. Det finns tydligen geopolitiska motiv att låta bli. Han verkar i motsats till nazisterna ha en drang nach westen. Merkel ville ju inte döpa om Donetsk till Dönitz
Citera
2015-03-09, 23:18
Medlem
Ereses avatar
Inget förklaring på det förstås. I sann religiös anda.
Citera
2015-03-09, 23:29
Medlem
nedboys avatar
Jesus var om han var som det beskrivs en trä-arbetare som förmodligen var lite felskapt i huvudet. Men förmodligen så hade han ett skönt anlete som gav honom beundran av mindre begåvade människor.

Sen skrev några andra människor några ironiska berättelser om denna man. De hade säkert mycket roligt när de skrattade åt de flamsiga som gav honom så mycket cred. Inte fan tror jag de i sin vildaste fantasi kunde tro att människor 2000 år senare skulle tro på deras överdrivna och ironiska sagor som sanna?

Skulle man kunna ge dessa författare livet åter och berätta hur det ser ut i världen idag så skulle de nog titta ner i marken, skämmas och be om ursäkt. Men givetvis så ska de inte behöva skämmas för att det finns idioter som tror på så uppenbara sagor? Att tro på det är ju väl magstarkt. Det gör ingen normalbegåvad människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in