2015-03-09, 20:53
Medlem
Ett börsvärde speglar ju ett företags värde, maskiner, byggnader, verktyg, licenser, kunskaper. Detta värde är ju liksom indexbundet, bundet till nyanskaffning och bundet till en valutas värde. EU trycker pengar och då pengarnas värde då sjunker 30%, så kommer aktiernas värde att stiga 30%. Efter en längre tid stiger också lönerna och då sjunker värdet på bankdepositioner med 30%. Det är en karusell man satt igång. Det är sparat kapital man vill åt. När orken tog slut sålde farfar och fick en årslön på kontot. Arvingarna kommer att få ärva allt med ränta på ränta, men endast en månadslön.
Citera
2015-03-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kan inte ta 15 år, det har aldrig tagit Stockholmsbörsen mer än 3 år att ta igen ens det största rasen.

Det tog väl 15 år att komma igen efter raset 2000?
Citera
2015-03-09, 21:06
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test3
15 år för OMXS30 ungefär sju för OMXSPI. Hur som så är det mer än tre.
Citera
2015-03-09, 21:13
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kan inte ta 15 år, det har aldrig tagit Stockholmsbörsen mer än 3 år att ta igen ens det största rasen.

Nu överdriver du? Kollar man toppen av IT-kraschen tog det 14 år innan OMXS30 var tillbaka, för OMX i helhet 7 år.
Citera
2015-03-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att den står högt är det nog ingen som säger emot, jag tror alla skulle vilja åka tillbaks till 2011 för att köpa, men huruvida den är övervärderad kan man inte veta förrän i framtiden.

Någon som inte anser att börsen är övervärderad är ju marknaden, till exempel.

Ja, sålt min Danske Invest för att istället köpa Länsförsäkringars.

Så, hur länge tycker du att jag skall vänta innan jag går in igen?

Visst har du rätt i att ett pris bara är för högt så länge som någon betalar.

http://postimg.org/image/ad260e5ul/

Jag köpte i fredags, när köpte du? . Jag är inte en människa som försöker pricka toppar och botten. Jag sitter still i båten. 10% aktier, 70% fonder och 20% likvid. Tror att om det börjar dala är de där 10 miljarderna småpengar av stödköp som kan tryckas in.
Citera
2015-03-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Nu överdriver du? Kollar man toppen av IT-kraschen tog det 14 år innan OMXS30 var tillbaka, för OMX i helhet 7 år.

Men då droppade vi ju också i och med vad som hände 2008-09 också. Utan det kanske det hade gått fortare.
Citera
2015-03-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Börsutvecklingen handlar inte så mycket om vinster eller tillväxt i bolagen längre. I en dopad ekonomi handlar det snarare om hur höga doser och hur starka preparat centralbankerna langar fram.

Det ENDA som påverkar börsutvecklingen på längre sikt är just framtida vinster.
Citera
2015-03-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
När man funderar på saken förstår man varför riksbanken är så desperat efter inflation som kan äta upp bubblan av skenande penningmängd.

När konsumentvarorna sjunker i pris samtidigt som mängden SEK expanderar 10% om året och räntan är negativ är den enda slutsatsen att fastighetspriser och aktiekurser kommer öka exponentiellt tills *något* händer.

Problemet med att stå utanför är att om man inte äger fastigheter eller aktier är man den stora ekonomiska förloraren.

De stora förlorarna är de som investerar i börsen när kurserna är skyhöga och hänger med i kursfallen.
Citera
2015-03-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
De stora förlorarna är de som investerar i börsen när kurserna är skyhöga och hänger med i kursfallen.

Det bästa en svensson kan göra är mer eller mindre bara att månadsspara oavsett vad och strunta i att försöka pricka för att gå in. Minns någon sida som någon länkade där de visade hur mycket pengar folk hade efter trettio år om man försökt pricka, enbart månadssparat i aktier, fonder eller räntebärande papper eller bara haft det på ett vanligt lönekonto.
Citera
2015-03-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test3

Men relativt sett är vi inte i närheten av en börs som är lika övervärderad som den var under it-bubblan. Om jag inte missminner mig så är OMX runt 100 punkter över IT-bubblans högsta punkt (1550 vs 1650), men så har det gått 15 år sedan dess också. P/E talen är inte i närheten av 2000, och bolagen som ingår i OMX30 har fortfarande avkastningar som är betydligt högre än räntan.

Så även om börsen är högt värderad just nu så är det knappast OMGITBUBBLAN ÄR HÄR IGEN-högt.
Citera
2015-03-09, 23:21
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
15 år för OMXS30 ungefär sju för OMXSPI. Hur som så är det mer än tre.

Citat:
Ursprungligen postat av njaexs

Ungefär sex och ett halvt år tog det, om man räknar med utdelningarna (vilket man såklart bör göra). Investerade man på toppen av it-bubblan så ligger man idag 100 % plus.
Citera
2015-03-09, 23:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Men då droppade vi ju också i och med vad som hände 2008-09 också. Utan det kanske det hade gått fortare.
Smidigt. Om vi bortser från alla anledningar till fall så .. ja.. blir det ju aldrig några.

Liksom man såklart kan bortse från all utveckling också och således borde ju allt gå åt helvete jämt.

Lite som man hade kommit fram till att om man rensade från traditionella könsroller så var inte invandrarna överrepresenterade i vad det nu var för typer av elände. Nej, ta bort all kulturell bakgrund och tankar så .. Men ute i verkligheten så som igår fick vi se att resonemanget kring kvinnor skiljer sig åt bl.a. i Sverige och i det fallet Indien. Alla är inte lika.

Självfallet kan du inte bara ignorera diverse fall som ett resonemang för varför det skulle gå upp så fort. Kan ju resonera bort fallet maj 2010 som greklandsnojja också, och samma sak i augusti 2011 med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in