2015-03-05, 08:12
Medlem
Enydrions avatar
Bluestep inför ofta meningslösa nya konton, med högsta räntan och sänker räntan på de gamla - har hänt några gånger, så man måste ha koll på dem, detta är de ensamma om att göra.
Citera
2015-03-05, 11:59
Medlem
Vad menas egentligen med: "Den effektiva räntan tar hänsyn till ränta på ränta-effekten och baseras på en årsvis kapitalisering av ränta. Den effektiva räntan är ett avrundat tal och ska endast ses som ett jämförelsetal" ??
Citera
2015-03-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Risken att det blir hyperinflation är lika med noll på 1-2 årssikt.

Jag kan hålla med om att risken är liten, dock inte noll. Ett sammanbrott av t ex euron kan mycket väl ske, som smittar av sig på SEK. Det räcker med att inflationen går till 5% för att det ska bli en förlust.

Vad som är värre med fasta konton är inlåsningen. Visserligen finns på pappret en insättningsgaranti, men jag vill undvika allt strul i samband med likviditetsproblem för sparinstitutionen.

Sedan kan man aldrig garantera en cypriotisk situation heller, där klåfingriga politiker vill plocka x% av vissa konton.

Nu dissar jag inte Hoist, men jag rankar dom på samma nivås som Bank Norwegian. Och det kontot vill jag inte ha just nu.
Citera
2015-03-05, 19:20
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prylis72
Vad menas egentligen med: "Den effektiva räntan tar hänsyn till ränta på ränta-effekten och baseras på en årsvis kapitalisering av ränta. Den effektiva räntan är ett avrundat tal och ska endast ses som ett jämförelsetal" ??

Om de betalar ut räntan varje månad så har de räknat ut vad du får totalt under ett år, förutsatt att du låter även de redan utbetalda räntepengarna stå kvar under året. Blev det begripligt?
Citera
2015-03-05, 23:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Vad som är värre med fasta konton är inlåsningen. Visserligen finns på pappret en insättningsgaranti, men jag vill undvika allt strul i samband med likviditetsproblem för sparinstitutionen.

Nu är det ju så att man kan ta ut pengar i förtid på just Hoists fasta konton mot en uttagsavgift

http://hoistspar.se/borja-spara/jamfor-produkter-hoist/
Senast redigerad av Enydrion 2015-03-05 kl. 23:57.
Citera
2015-03-06, 17:17
Bannlyst
Någon som vet hur säkert det är att spara pengar hos Big Bank? Hur säker är deras insättningsgaranti t.ex? Den verkar ju vara från Estland.
Citera
2015-03-06, 17:26
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Någon som vet hur säkert det är att spara pengar hos Big Bank? Hur säker är deras insättningsgaranti t.ex? Den verkar ju vara från Estland.

Det här var ju intressant. Vi måste ta reda på mer om hur säker den här garantin är.
Swedbank, SEB och DNB har filialer som också har denna garanti, men antalet banker i Estland verkar ganska litet. Om det finns någon slags EU-backning till denna garanti så är det ju bara att gå all in. Men man vill ju inte göra en Island för att få 0,70% högre ränta.

edit: Asch. Det var ju inte alls så hög ränta. Så går det när man läser för snabbt.
Senast redigerad av OlagligtDjur 2015-03-06 kl. 17:35.
Citera
2015-03-06, 21:59
Bannlyst
Är det bättre att öppna ett norskt sparkonto som har högre ränta, eller missgynnas man ändå pga deras inflation eller liknande?
Citera
2015-03-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Är det bättre att öppna ett norskt sparkonto som har högre ränta, eller missgynnas man ändå pga deras inflation eller liknande?

Om du funderar på mina inlägg om Bank Norwegian så är kontot nominerat i SEK. Räntan är 1,30%.

Du kan säkert spara i deras norska sparkonto nominerat i NOK där räntan är 2,55%.

Allt handlar väl om valutarisker, växlingsavgifter m.m. Jag har inget emot norska konton på något sätt, däremot tror jag att en stor del av Norwegians finansiering sker genom banken som ett alternativ till att ge ut junk bonds. Och Norwegian är mot ringrepen just nu.

Vill inte ha något strul med att få ut ersättning från den norska insättningsgarantin och jag avslutar därför mitt sparkonto i SEK.
Citera
2015-03-07, 21:32
Medlem
Nu är det väl AK spar som har högst ränta med 1,45%. Snackar då om konto med fria uttag, insättningsgaranti och obunda pengar
Citera
2015-03-09, 19:53
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vwgolf4
Nu är det väl AK spar som har högst ränta med 1,45%. Snackar då om konto med fria uttag, insättningsgaranti och obunda pengar

Ja de har inte meddelat om ändring ännu.

Nu är också 10 banker nere på 0,00% efter att en klump av av diverse banker sänkt. Swedbank är enda storbank som ger ränta, med sina generösa 0,05% om man har minst 50000kr. Man förstår ju att sparkunderna flockas dit.
Citera
2015-03-11, 20:43
Medlem
Enydrions avatar
svea ekonomi

Citat:
Till följd av ändrade marknadsräntor sänker vi räntesatsen på vår inlåning med
0,15 %-enheter. Den nya räntan blir 1,15% för Sparkonto samt 1,45% för Kapitalkonto. Ränteändringen gäller från och med 26 mars 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in