2015-03-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
AMF Aktiefond 13,5%

Som någon redan påpekat måste du specifiera vilken fond det handlar om. Det finns ingen "AMF Aktiefond".

Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Du har en del överlappning, Spiltan inv. och AZ följer bäda OMX, välj 1 av dem.

Detta är en sanning med modifikation. AZ innehåller bara två investmentbolag, Investor och Kinnevik, medan Spiltan inv. uteslutande innehåller investmentbolag. Det är alltså inget direkt problem om du väljer dessa två, så länge du är medveten om att du får dubbelexponering mot Investor och Kinnevik.
Citera
2015-03-09, 14:14
Medlem
annanmedlems avatar
Det är väl inget problem med dubbelexponering heller även om man inte är medveten om det ..
Citera
2015-03-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Detta är en sanning med modifikation. AZ innehåller bara två investmentbolag, Investor och Kinnevik, medan Spiltan inv. uteslutande innehåller investmentbolag. Det är alltså inget direkt problem om du väljer dessa två, så länge du är medveten om att du får dubbelexponering mot Investor och Kinnevik.

Det är ju inte så noga vilka bolag det är med tanke på spridningen. Båda följer OMX, och AZ och Spiltan rör sig i princip likadant oavsett vilka innehav som går +/-.

Jag hade lagt mina pengar i Spiltan på längre sikt. Investmentbolag känns som säkrare investeringar med lång horisont. Ser heller inte riktigt poängen med att dubbelexponera.
Citera
2015-03-09, 14:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Det är ju inte så noga vilka bolag det är med tanke på spridningen. Båda följer OMX, och AZ och Spiltan rör sig i princip likadant oavsett vilka innehav som går +/-.
Nej, Spiltan följer inte alls OMX och de rör sig "i princip likadant" på samma sätt som OMX rör sig "i princip likadant" som S&P.

Spiltan investmentbolag har mycket mer gemensamt med småbolagsfonder än med en fond som följer OMXS30.
Citera
2015-03-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Vilken menar du här?

Du har en del överlappning, Spiltan inv. och AZ följer bäda OMX, välj 1 av dem.
LF Global Index är till 60% viktat mot USA, så om du har både den och SPP aktiefond USA i portföljen får du en lite för stark USA viktning. Jag skulle enbart valt LF Global Index för riskspridning.

Annars ser det ut som en fin fond portfölj.

Sorry, var otydlig!

AMF Aktiefond Europa menar jag.

Hur hade du delat upp viktningen?
Citera
2015-03-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, Spiltan följer inte alls OMX och de rör sig "i princip likadant" på samma sätt som OMX rör sig "i princip likadant" som S&P.

Spiltan investmentbolag har mycket mer gemensamt med småbolagsfonder än med en fond som följer OMXS30.

Celeno, tips på hur du hade viktat resp. fond i portföljen jag angav?
Citera
2015-03-09, 17:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Celeno, tips på hur du hade viktat resp. fond i portföljen jag angav?
Jag hade lagt lika stora delar i alla regioner, dvs 1/4 AZ och Spiltan i lika delar, 1/4 Europa, 1/4 USA och 1/4 Asien.

Mest för att det är enkelt.

Jag hade skippat LF Global i det scenariot.

Vill man ha mer viktat mot USA så funkar däremot en Globalfond som ersättning för alla fonderna utom AZ och Spiltan och så kör jag. Dels för att jag vill ha mer tyngdpunkt mot USA än mot Europa och Asien, och dels för att jag är lat.
Citera
2015-03-09, 18:24
Medlem
Citat:
Jag hade lagt lika stora delar i alla regioner, dvs 1/4 AZ och Spiltan i lika delar, 1/4 Europa, 1/4 USA och 1/4 Asien.

Vill man ha mer viktat mot USA så funkar däremot en Globalfond som ersättning för alla fonderna utom AZ och Spiltan och så kör jag. Dels för att jag vill ha mer tyngdpunkt mot USA än mot Europa och Asien, och dels för att jag är lat.

Förstår! Kör du 50/50?
Citera
2015-03-09, 18:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Förstår! Kör du 50/50?
Jag har idag ca 1/3 Avanza Zero och resten LF Global Index (är dock mitt i en flytt från Danske Invest så ligger inte fullinvesterad idag. Köper kanske i morgon, kanske inte).

Jag kommer inte att köpa AZ ett tag framöver, jag vill helst inte ha mer än 1/4 i Sverige.

Orkar dock inte ombalansera, det som är köpt är köpt.
Citera
2015-03-09, 18:43
Medlem
Citat:

En enkel portfölj är 50% LF Global Index, 20% AZ och 30% Swedbank Indexfond Asien. Då får man exakt 30% USA, 30% Europa och 30% Asien och 10% övriga (Japan etc.). Bättre spridning kan man inte få!
Citera
2015-03-09, 18:44
Medlem
Citat:
Jag har idag ca 1/3 Avanza Zero och resten LF Global Index (är dock mitt i en flytt från Danske Invest så ligger inte fullinvesterad idag. Köper kanske i morgon, kanske inte).

Jag kommer inte att köpa AZ ett tag framöver, jag vill helst inte ha mer än 1/4 i Sverige.

Orkar dock inte ombalansera, det som är köpt är köpt.
Skaffat Spiltan än?
Citera
2015-03-09, 18:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
En enkel portfölj är 50% LF Global Index, 20% AZ och 30% Swedbank Indexfond Asien. Då får man exakt 30% USA, 30% Europa och 30% Asien och 10% övriga (Japan etc.). Bättre spridning kan man inte få!
Ja, om man vill ha så mycket Asien.
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Skaffat Spiltan än?
Nope...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in