2015-03-08, 17:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Det svåra är att avgöra vilket genus det är, men en riktlinje är att 75 % av orden är utrum.
OK. Så då kan vi kanske säga att det (inräknat andra oregelbundenheter) är ~65 - 70 % chans att få ett helt slumpmässigt ord helt korrekt böjt. Givet att man ser ett ordet i grundform och pluggat svenska substantivkonjugationer i nåt dygn. Vad är motsvarande siffra för finska?
Citera
2015-03-08, 17:52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Att veta vilket genus ett ord har är lätt som plätt:
Oj, det glömde jag. Det hör man ju.

För övrigt heter det lätt som en plätt. Men det visste du säkert.
Senast redigerad av JaneC 2015-03-08 kl. 17:55.
Citera
2015-03-08, 17:58
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
OK. Så då kan vi kanske säga att det (inräknat andra oregelbundenheter) är ~65 - 70 % chans att få ett helt slumpmässigt ord helt korrekt böjt. Givet att man ser ett ordet i grundform och pluggat svenska substantivkonjugationer i nåt dygn. Vad är motsvarande siffra för finska?
Det har jag ingen aning om. Jag kan inte finska.
Citat:
Oj, det glömde jag. Det hör man ju.

För övrigt heter det lätt som en plätt. Men det visste du säkert.
När svenska ord(-Ø) används avslöjas alltid genuset. I finska avslöjas inte partitiven lika lätt.
Citera
2015-03-08, 18:07
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det har jag ingen aning om. Jag kan inte finska.
Nähä? Konstigt att du då bara kunde veta att min gissning var fel.

Citat:
När svenska ord(-Ø) används avslöjas alltid genuset.
Det gör det väl i och för sig inte:

Vi äter korv.
Vi har köpt bil.
Som barn bodde jag i Stockholm.
Han är ombud.

Citat:
I finska avslöjas inte partitiven lika lätt.
Nej, men det är inte heller något fullständigt slumpmässigt fenomen? Eftersom partitiv singular följer räkneord så borde det ju "avslöjas" ganska frekvent. Sen går det ju ofta att sluta sig till från övriga stammar eller så är det helt enkelt helt regelbundet.
Citera
2015-03-08, 18:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nähä? Konstigt att du då bara kunde veta att min gissning var fel.
Har jag sagt att din gissning är fel?
Citat:
Det gör det väl i och för sig inte:

Vi äter korv.
Vi har köpt bil.
Som barn bodde jag i Stockholm.
Han är ombud.
Okej, i vissa satser framgår det inte, men i nästan samtliga.
Citat:
Nej, men det är inte heller något fullständigt slumpmässigt fenomen? Eftersom partitiv singular följer räkneord så borde det ju "avslöjas" ganska frekvent. Sen går det ju ofta att sluta sig till från övriga stammar eller så är det helt enkelt helt regelbundet.
Jag kommer på väldigt många sammanhang där räkneord inte används. Faktum är att det inte används särskilt ofta alls egentligen.
Citera
2015-03-08, 18:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Okej, i vissa satser framgår det inte, men i nästan samtliga.
Men sen funkar ju inte den mänskliga hjärnan som en dator som bara registrerar en sak en gång. Annars kan vi ju säga att japanska/kinesiska tecken är "lätt som en plätt". De avslöjas ju varje gång vi ser dem.

Citat:
Jag kommer på väldigt många sammanhang där räkneord inte används. Faktum är att det inte används särskilt ofta alls egentligen.
Nej, men nu är det inte heller så att du måste ha sett en partitiv singular för att ha en väldigt hög chans att gissa rätt. Det är liksom inte ett slumpartat fenomen.
Senast redigerad av JaneC 2015-03-08 kl. 18:52.
Citera
2015-03-08, 18:51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Varför skulle tråden sakna existensberättigande?
Därför att topic är så extremt otydligt just nu?

Om vi tar en parameter i ett språk och förändrar den i riktning "svårare" samtidigt som vi håller allt annat lika så blir språket "svårare".

Jaha?
Citera
2015-03-08, 19:18
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Men sen funkar ju inte den mänskliga hjärnan som en dator som bara registrerar en sak en gång. Annars kan vi ju säga att japanska/kinesiska tecken är "lätt som en plätt". De avslöjas ju varje gång vi ser dem.
Man ska lära sig tecknen också, inte bara se dem... Det går sällan att gissa sig till vad ett tecken betyder.
Citat:
Nej, men nu är det inte heller så att du måste ha sett en partitiv singular för att ha en väldigt hög chans att gissa rätt. Det är liksom inte ett slumpartat fenomen.
Men som Politice-Rectam sa så finns det extremt många olika sätt att bilda partitiv i finska på.
Citat:
Därför att topic är så extremt otydligt just nu?

Om vi tar en parameter i ett språk och förändrar den i riktning "svårare" samtidigt som vi håller allt annat lika så blir språket "svårare".

Jaha?
Tycker du? Jag tycker tråden är både intressant och tydlig.

Ja? Varför säger du då emot mig när jag säger att det ligger till på det viset?
Citera
2015-03-08, 19:26
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Men som Politice-Rectam sa så finns det extremt många olika sätt att bilda partitiv i finska på.
Oj, "extremt" många nu? Själva ändelsen är väl alltid a/ta/tta och sen finns det vokal- och konsonantförändringar i stammen att ta hänsyn till. Dessa är väl dock inte unika för partitiv?

Citat:
Varför säger du då emot mig när jag säger att det ligger till på det viset?
Därför att jag debatterar utefter trådens rubrik. Det borde kanske du också göra?
Citera
2015-03-08, 19:33
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Oj, "extremt" många nu? Själva ändelsen är väl alltid a/ta/tta och sen finns det vokal- och konsonantförändringar i stammen att ta hänsyn till. Dessa är väl dock inte unika för partitiv?
Som om det gjorde saken bättre?
Citat:
Därför att jag debatterar utefter trådens rubrik. Det borde kanske du också göra?
Nej, då jag flera gånger sagt att rubriken för (min) diskussion är felaktig.
Citera
2015-03-08, 19:39
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Som om det gjorde saken bättre?
Ja? Ett begränsat antal återkommande förändringar förenklar väl tillvaron?
Citat:
Nej, då jag flera gånger sagt att rubriken för (min) diskussion är felaktig.
OK? Men då borde du kanske begära att rubriken ändras till "Är svårare saker svårare än lätta?" eller nåt liknande.
Citera
2015-03-08, 19:40
Medlem
bjornebarns avatar
[quote=Knugen-Skuk|52567905]Jag har själv inte läst kinesiska, men känner en kille som gör det. Enligt honom är grammatiken inget hinder, eftersom den i princip inte existerar. Det svåra är tecknen och tonerna. Japanska kan jag inte svara för.
[quote]
Det är ett ganska vanligt sätt att jämföra kinesiska och japanska; kinesiska är svårt att komma igång med pga uttal och att de enbart har tecken, medan japanska istället har relativt simple fonologi som nästan alltid uttalas som det skrivs, samt även har ett par stavelsealfabet att utfylla med. Kinesiska är dock mycket simplare I ett senare skede när man har kommit förbi nybörjarnivån, eftersom japansk Grammatik är mycket mer complex.

[quote=Knugen-Skuk|52567905]Om vi har två versioner av ett språk, varav det ena har rik morfologi, och det andra fattig, så är jag fortfarande benägen att tro att det förstnämnda uppfattas som svårare.

Språk är mer än sin morfologi, det medger jag. Det svåraste med svenska lär vara uttalet.
[quote]
Ja, det är ju précis det jag sager och där håller vi ju med varandra. Man kan dock inte extrapolera utifrån det och saga att därför är språk rika på böjningar objektivt sett svåra; de kan fortfarande (rent teoretiskt) vara lättare än språk utan böjningar om de språken utan böjningar har andra svårigheter som väger upp.

Det väsentliga här är att kunna jämföra olika typer av moment inom ett språk för att avgöra vilka som bidrar mest till svårigheten att lära sig språket för en nybörjare helt utan relaterad kunskap. Det enda man egentligen kan använda som måttstock här bör vara rent statistiska studier på en store mängd människor som har lärt sig språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in