2015-03-08, 01:32
Medlem
Raverlilys avatar
Då var det snart dags att bestämma sig för hur man ska välja inför kommande 3/5 år. Mitt mål är att lyckas skaffa ett ingenjörsyrke som tillåter mer kreativitet och sociala interaktioner och har riktigt fastnad för byggbaserade program. Problemet är att jag har svårt att avgöra vilken av programmen jag ska välja på vilken skola då jag har en hel del olika valmöjligheter.

De fyra skolor som jag för tillfället väljer mellan är KTH, Chalmers, Uppsala Univ och Linköpings Univ. Anledningen till dessa val är att de är väldigt välkända vilket jag tror bättrar både utbildningens- och skolans tillförlitlighet men även hur arbetsgivaren värderar utbildningen i framtiden. Vad jag har hört så skulle en arbetsgivare ofta ha mer förtroende för t.ex. en KTH student än en Örebro Univ student.

Jag har valt ut de 8 program som jag anser mig mest intresserad av och listat de nedan utan en särskild ordning:

Civilingenjör Samhällsbyggnad - KTH
Civilingenjör Samhällsbyggnad - Chalmers
Civilingenjör System i Teknik och Samhälle - Uppsala
Civilingenjör Kommunikation Transport och Samhälle - Linköping
Högskoleingenjör Bygg & Design - KTH
(Högskoleingenjör) Samhällsbyggnad 180HP - Chalmers
Högskoleingenjör Bygg - Uppsala
Högskoleingenjör Bygg - Linköping

Efter att ha sökt runt en del på google har jag hittat en hel del om vad folk tycker om varje enskild utbildning men skulle vilja ha fler tips och råd på vilken som är bättre på vad och varför. Någon som har gått någon av utbildningarna eller har kunskap om de som avråder/råder mig att kolla extra på den ena eller den andra? Är det stor skillnad på högsk. ing. programmen jämfört med civ ing.? Vad är svårighetsgraden? Någon utbildning som ger andra jobbmöjligheter/sämre möjligheter? Osv osv. Alla tips välkomnas! Skulle vara hemskt om man fixar bostad och kommer in i rytmen i en skola när det sedan visat sig att man ångrar sig.
Citera
2015-03-08, 03:06
Medlem
Jag har gått Byggteknik och Design och är helt klar med utbildningen.
Jag kan berätta lite kort om utbildningen och vad den erbjuder och så kan du fråga på om du har mer frågor angående allt.

Byggteknik och design håller till på KTH Handen Campus. Den kommer att flytta in till KTH Campus Valhalla i vår 2016 (vilket är både bra och dåligt). Bra för att då får du mer av den här "CAMPUS UNIVERSITY" - känslan som verkligen saknades inne på Handen. Dåligt för att miljön och omgivningen i Handen är mycket bättre lämpad för just PLUGG. Skolans lokaler är även väldigt space-iga och har lite av en "gymnasie" känsla. Men som sagt, flytten är oundviklig och den kommer att flytta till nya fina fräscha lokaler.

Utbildningen är tre år
År 1: Läser du mycket Matte 1 och 2 och grundkurser som Byggmekanik 1 och 2, BIM 1, (Buildning Information Modeling), byggrelaterade fysikkurser. Detta för att man ska kunna "fördjupa sig" ännu mer i åk 2. Även för att man ska lära sig redan i början att jobba i grupp.

År 2: Här byggs det på År 1. Här läser man bland annat BIM 2, Strömningslära, Ekonomikurser, Miljö, Byggprocessen (en kurs som behandlar projektledarrollen, byggprocesser och byggrelaterade lagar). Även en kurs i Konstruktionsteknik som behandlar mer det tekniska i en byggnad.

År 3. Här får du möjligheten att välja mellan fem olika inriktningar. De två första åren har du fått gå igenom massa kurser och borde ha hittat ditt "intresse" och den väg du vill gå inom den oerhört enorma byggbranschen. Här får även möjligheten att åka utomlands i ett halvår (vilket jag gjorde).

Branschen för högskoleingenjörer ser mycket god ut. Jag har precis tagit examen och har varit på massa mässor där det inte alls har känts som det har varit svårt att kunna få jobb. Alla jag känner som har tagit examen har fått jobb inom det närmaste 6 månaderna (till och med de som inte har ansträngt sig). Du kan jobba som konstruktör, projektledare, BIM-samordnare, konsult - inom anläggning, konstruktion, ekonomi, husbyggnad osv osv. Möjligheterna är oändliga och du väljer själv vilken väg du tar.

Det jag vet är skillnaden på Högskoleingenjörer och Civilingenjörer är att Hög.ing är mer praktiska. Vi får ta roller i branschen som är lite mer praktiska än Civilare. Civilare har mer ett utbrett tankesätt och fungerar mycket bra som konsulter och får ofta högre poster när man kommer ut i marknaden. Men det kan diskuteras om man hellre vill lägga 2 extra år på plugg eller 2 år på erfarenhet efter att ha läst 3 år, då skiljer det inte åt så mycket.

Skicka iväg ett meddelande om du har fler frågor.
Senast redigerad av ahmagadlajk 2015-03-08 kl. 03:11.
Citera
2015-03-08, 11:19
Medlem
Hur kommer det sig att du väljer chalmers som andraval? Vad har du för betyg? Chalmers har högre antagningspoäng så kommer du inte in på KTH så kommer du inte in på Chalmers.
Citera
2015-03-08, 14:45
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Hur kommer det sig att du väljer chalmers som andraval? Vad har du för betyg? Chalmers har högre antagningspoäng så kommer du inte in på KTH så kommer du inte in på Chalmers.

Precis som jag skrev så har jag bara listat de program jag är intresserad av utan någon särskild ordning. Bara för att KTH ligger överst betyder det inte att det är den skola jag vill gå på. Jag har tänkt mig såhär att - KTH och Chalmers ligger bra till hos arbetsgivare. Däremot så ligger KTH närmast där jag bor just nu vilket gör det enklare att ta sig hem. Dessutom har jag aldrig varit i Göteborg medan jag varit i Stockholm många gånger.

Men visar det sig att Chalmers program och skola är mycket bättre än t.ex. KTH så kommer jag självklart överväga att söka dit istället. Som sagt, listan är inte kronologisk.

-

Tack för förklaringen på Byggteknik ahmagad. Någon som har gått några av de andra programmen?
Citera
2015-03-23, 18:38
Medlem
Hejsan!
Jag funderar på att börja på bygg- designlinjen på KTH så tänkte lägga mig i tråden lite
Var du nöjd med utbildningen ahmagadlajk? Var lärarna bra? Hade ni bra sammanhållning i klassen? Jag går redan på KTH så har väl koll på skolan i allmänhet och vet att det finns mycket man kan engagera sig i men skulle vara kul att höra mer specifikt om just bygglinjen. Vad för typ av människor går där? Hur är uppdelningen tjejer/killar?

Kollade lite på arkitektinriktningen och undrar vad du har för uppfattning av den? Spelar det väldigt stor roll vad man väljer för inriktning eller är det skitsamma sedan när man söker jobb? Tycker arkitekt låter som en rolig inriktning men det kanske är mycket svårare att få nåt vettigt arbete efter utbildningen om man väljer det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in