Citat:
Ursprungligen postat av
Atomist
Ja jag har frågor..
1, Är det relevant vem som blir mördad ur ett moraliskt perspektiv?
Ja, det har det! Vill du snacka moral så gör det med de grupper som är överrepresenterade i brottsstatistiken, nämligen babbar... Erbjuds du en fristad, såsom "flykting" och/eller andra generationens invandrare, i Sverige, så anser jag och många med mig att du har ett än högre "moraliskt" ansvar än gemene svensk. Etniska svenskar skall självklart INTE ha något frikort vad gäller att begå brott, men att man som "inbjuden gäst" (nåja) ställa till ett helvete för värden är åt helvete!
Snacka gärna även moral och etik med brottsoffrens familj, vänner och bekanta så får du se vad de säger... Att babbarna oftast skiter i detta ligger i deras natur, inte i den svenska. Babbar är endast ute efter blodshämnd...
Vad är moral om inte människans sätt att sätta gränser? Moral är inget man föds med eller som man får på köpet som människa. Nej, det är efter lång strävan efter att leva så bra och "dygdigt" som möjligt, som man kan erhålla någon sorts moral - inte att mörda andra. Och då "moral" är påhittat utav människan själv, då är det faan deras skyldighet att även efterleva vad som kan upplevas vara detta!
Moralen, eller snarare, sensmoralen i detta fall torde vara att umgås inte och/eller eftersträv inte att vara kriminell så torde möjligheten till ett långt och givande liv vara mångt så mycket större.