2015-03-07, 19:09
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag vet inte om du kommer ihåg den mannen som sköt ihjäl en tonåring med hagelgevär på fyllan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Det finns fakta och exempel från verkligheten, om man vill ha tag på den. Risken är väl bara att vissa myter måste stryka på foten och det är kanske inte så intressant för vissa...

Hur vet du att skytten var på fyllan?

Jag gillar verkligen denna del:

Citat:
Polisens agerande har endast utretts internt, varpå polisen har friat sig själv från ansvar. Det kan således inte uteslutas att en oberoende myndighet hade kommit fram till en annan ståndpunkt
Citera
2015-03-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Självklart vill man precis lika mycket förhindra att den egna hunden blir skadad som att förhindra skador på egen person. Hunden är ju ens bästa kompis och familje/flock-medlem, och det fungerar precis likadant för en hundförare och hans/hennes tjänstehund. Självklart vill man absolut inte riskera skador på hunden heller, det ska inte behöva påpekas. Argumentet att det är OK att låta hundarna börja slåss "litegrann" för den egna hunden skyddar ju ändå en själv från att bli skadad tycker jag låter helt jävla vansinnigt som hundägare. Låter iaf som att man bara ser sin hund mer som något slags dött föremål än en familjemedlem.

Om du har en egen hund, hur skulle du gilla att den rök ihop med en annan större hund som fick in ett rejält allvarligt första bett som trasade sönder ena benet på hunden, så att den därefter får hoppa på tre ben resten av sitt liv? Nej, just det, den risken tar man inte om man har ett val. I alla fall inte om man till någon grad alls bryr sig om sitt eget djur.
Nej jag tror inte att någon hundförare i världen är precis lika angelägen att hindra skador på hunden som på sig själv.Det är liksom hunden som skyddar föraren och inte tvärtom. Sedan är hunden betydlig bättre rustad att ta sig ur slagsmål med annan hund utan att bli av med diverse ben.

Resten av ditt resonemang bygger på att saker som kan hända men troligen inte kommer att hända med någon sorts säkerhet kommer att hända.Hundslagsmål går ofta att avstyra. När de inträffar brukar de ofta gå att avbryta. Sedan är det högst oturligt om en polishund skulle bli så illa skadad som du påstår.Det kan bli så men inte är det troligt. Framför allt inte genom något sorts förstabett.

Och när det handlar om sådant som kan hända men förmodligen inte kommer att hända ja då har vi inte i alla fall inte vi vanliga dödliga denna sorts obegränsade rätt att göra vad som helst. Varken moraliskt eller juridiskt. Jägare får inte skjuta vargar som är på hundratalet meters avstånd från deras jakthund. Bönder har blivit dömda till fängelse för att de skjutit vargar som varit inne i hagen hos deras djur. Och du kan nog vara säker på att min hypotetiska Rottisägares med spaden skulle blivit dömd också.
Senast redigerad av severus 2015-03-07 kl. 19:28.
Citera
2015-03-07, 19:21
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du kommer ihåg den mannen som sköt ihjäl en tonåring med hagelgevär på fyllan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Det finns fakta och exempel från verkligheten, om man vill ha tag på den. Risken är väl bara att vissa myter måste stryka på foten och det är kanske inte så intressant för vissa...
Han blev både åtalad och fälld.
Citera
2015-03-07, 19:35
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Hur vet du att skytten var på fyllan?

Jag gillar verkligen denna del:
Enligt domen så hade mannen druckit innan han sköt och sedan hade han en promille efter det att han omhändertogs av polisen.

Jag förstår att du gillar den delen. Som du säkert känner till så är Wikipedia något som alla kan skriva på och sådana uttalanden kan ju såklart skrivas av vem som helst. För min del får gärna polisens förehavanden utredas av en helt fristående myndighet som inte har något med polisen att göra (nästan som nu, men ett annat namn alltså). det hade inte spelat någon som helst roll ändå. Så fort en utredning om polisvåld, (även obefogad anmälan) skulle lagts ner så hade kraven på en ny myndighet börjat hagla.
Citera
2015-03-07, 19:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Han blev både åtalad och fälld.
Ja, men han slapp fängelse (blev friad i tingsrätten för övrigt) och då har han ändå skjutit två obeväpnade tonåringar, varav en låg dödligt sårad på marken, som han sköt ihjäl med ytterligare ett skott i bröstet på en meters håll.

Den ekvationen hade du inte fått ihop i din vildaste fantasi, men nu blev det så, i verkligheten. Det finns mängder med liknande exempel där svenssons friats eller fått milda straff, just för att man inte kunnat bevisa uppsåt, det funnits förmildrande omständigheter osv. Det är alltså inte bara polisen som bedöms utifrån dessa premisser, snarare tvärtom.
Senast redigerad av Optiroc 2015-03-07 kl. 19:45.
Citera
2015-03-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ja, men han slapp fängelse (blev friad i tingsrätten för övrigt) och då har han ändå skjutit två obeväpnade tonåringar, varav en låg dödligt sårad på marken, som han sköt ihjäl med ytterligare ett skott i bröstet på en meters håll.

Den ekvationen hade du inte fått ihop i din vildaste fantasi, .
Jo det var till och med något jag trodde på i förhand. För i motsats till dig vet jag vad fängelseförbud är och när det används.Inte heller den friande tingsrätten godkände nödvärn f.ö. Och det hade ju varit orimligt.Dessutom blev han inte friad redan på förundersökningstadiet utan tvärtom häktad och hotad av 10 år. En rimligen fullt tillräknelig polis som skjuter ungdomar i ryggen blir däremot inte ens åtalad.
Citera
2015-03-07, 19:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jo det var till och med något jag trodde på i förhand. För i motsats till dig vet jag vad fängelseförbud är och när det används.Inte heller den friande tingsrätten godkände nödvärn f.ö. Och det hade ju varit orimligt.Dessutom blev han inte friad redan på förundersökningstadiet utan tvärtom häktad och hotad av 10 år. En rimligen fullt tillgänglig polis som skjuter ungdomar i ryggen blir däremot inte ens åtalad.
En polis som skjuter en angripande mördare blir däremot åtalad, men som tur är friad.

Du måste börja förstå att man inte kan sätta låsta variabler i ett rättsväsende.
Ett skott vid sidan av en människa = 1 års fängelse.
Ett skott i en hund = 1 års fängelse.
Ett skott i en människas ben = tre års fängelse.
osv.

Man måste se till omständigheterna, vilka är unika i alla fall. Det är den biten du och Tinaslut missar helt. det handlar inte om vilket yrke någon har, utan vilka omständigheter som finns, vad som kan bevisas och en massa annat som avgör vem som frias eller döms.
Citera
2015-03-07, 20:06
Medlem
Citat:
En polis som skjuter en angripande mördare blir däremot åtalad, men som tur är friad.

Du måste börja förstå att man inte kan sätta låsta variabler i ett rättsväsende.
Ett skott vid sidan av en människa = 1 års fängelse.
Ett skott i en hund = 1 års fängelse.
Ett skott i en människas ben = tre års fängelse.
osv.

Man måste se till omständigheterna, vilka är unika i alla fall. Det är den biten du och Tinaslut missar helt. det handlar inte om vilket yrke någon har, utan vilka omständigheter som finns, vad som kan bevisas och en massa annat som avgör vem som frias eller döms.
Jag förstår inte ens hur det där inlägget skulle vara ett svar på mitt. I övrigt har du kanske missat att jag konsekvent utgått från att polisens story är sann. Och jag hittar inget försvar för hans agerande i den.Vad straff anbelangar hade dagsböter funkat för mig. Sedan borde han aldrig mera tillåtas patrullera med hund. Men det är mer en lämplighetsfråga.
Citera
2015-03-07, 20:16
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag förstår inte ens hur det där inlägget skulle vara ett svar på mitt. I övrigt har du kanske missat att jag konsekvent utgått från att polisens story är sann. Och jag hittar inget försvar för hans agerande i den.Vad straff anbelangar hade dagsböter funkat för mig. Sedan borde han aldrig mera tillåtas patrullera med hund. Men det är mer en lämplighetsfråga.
Du skriver om att en polis skjuter en person i ryggen och inte ens blir åtalad. det förklarar jag då kan bero på de omständigheter som fanns där och då.

Blir jag angripen av en hund och jag riskerar att skadas så finns möjligheten att jag skjuter, beroende på en massa omständigheter givetvis. Det ska finnas en möjlighet att freda sig, inte bara mot brottsliga angrepp, utan även djur som angriper.
Citera
2015-03-07, 20:27
Medlem
Citat:
Du skriver om att en polis skjuter en person i ryggen och inte ens blir åtalad. det förklarar jag då kan bero på de omständigheter som fanns där och då.

Blir jag angripen av en hund och jag riskerar att skadas så finns möjligheten att jag skjuter, beroende på en massa omständigheter givetvis. Det ska finnas en möjlighet att freda sig, inte bara mot brottsliga angrepp, utan även djur som angriper.
Omständigheten var alltså i det första att han sköt i ryggen efter ett avslutat angrepp som inte ens var farligt.
I det andra att han sköt en hund som kanske skulle börja slåss med hans hund.
Citera
2015-03-07, 20:30
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Omständigheten var alltså i det första att han sköt i ryggen efter ett avslutat angrepp som inte ens var farligt.
I det andra att han sköt en hund som kanske skulle börja slåss med hans hund.
Okej, ja jag har ju en tro om det fanns betydligt fler omständigheter än så att ta hänsyn till iofs. I båda dina exempel.
Citera
2015-03-07, 20:33
Bannlyst
Citat:

Är polismannens story sann så är det en nödsituation och mer därtill och agerandet var helt korrekt. Så enkelt är det med det, iaf i lagen och saklighetskunskapens ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in