Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Ge upp nån gång...
Ljusår är en längdenhet som används inom astronomin. Ett ljusår är den sträcka som en ljusstråle färdas i vakuum under ett år.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljusår
Eller som du själv skrev, ljusår är den
sträcka som ljuset hinner på ett år.
Det är alltså varken ett mått på tid eller hastighet, även om dessa är komponenter i uträknadet av ett ljusår.
Och för att svara på ditt inlägg om tidsresor. Visst är det
teoretiskt möjligt att färdas framåt i tiden (alltså i högre hastighet än tiden rör sig hos oss normalt), men i praktiken är vi inte ens i närheten av att komma i närheten av att nästan vara i närheten av att kunna fördas till svarta hål eller färdas i ljusets hastighet. Och, som jag skrev, att färdas bakåt i tiden (vilket var vad vi diskuterade) är ännu längre bort, om det ens är möjligt..
Kolla mitt inlägg
(FB) Hur kan man tro på utomjordingar?
Som jag skrev, ja det är ett längdmått. Men det är faktiskt både ett mått på tid och längd.
Vet du sträckan så vet du tiden det tar för ljuset.
Dessutom så "räknar man inte ut" ett ljusår. Du vet redan ljushastigheten, samt längden.
Man "räknar ut" lika lite som man räknar ut hur lång en meter är.
Men då du verkar vara för trög för att fatta vad jag menar. Så verkar det inte vara någon mening att förklara mera.
Det är inte bara teoretiskt möjligt att färdas framåt i tiden. Du gör det hela tiden, då du tex åker i ett flygplan eller så. Men effekten är väldigt liten. Dock är den praktisk och inte teoretisk.