Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Som svar till venom. Schäferhundar är både smidigare och normalt sett tuffare än en New Foundland så jo schäfern är Knappast hjälplös. Från början är schäfrar faktiskt herdehundar.
Tuffare, till viss del absolut, men jag har själv två bruksschäfrar varav den ena är uppfödd åt Försvarsmakten och ursprungligen var tänkt som tjänstehund åt FM eller Polisen och jag kan även intyga att de kan vara riktiga gnällspikar och drama queens också emellanåt. Precis som det finns både New Foundland, Collies, St Bernhard och allt annat som folk uppfattar som snälla goshundar (ofta pga hur de framställts i filmer etc) som efter en kass uppfostran ballat ur helt och skadat både folk och fä.
Visst finns det vissa skillnader mellan raser men en hund är i slutändan dock en hund. Och även om jag absolut kan gå med på att en genomsnittlig Schäfer är lite "skarpare" än en New Foundland, så tror jag nog att en hund med dubbla kroppsvikten kompenserar hyfsat för detta med ren vikt och råstyrka. Jag har inte påstått att schäfern skulle vara hjälplös, jag motsatte mig bara ditt argument att Brutus i princip skulle vara det.
Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Först och främst om det funkar att gå emellan som han påstod att han gjorde så antyder det snarare ett hotbeteende eller en åtminstone en relativt försagd attack inte att Brutus går all in för att komma åt den andra hunden. Eller menar du att ett sådant pass valhänt ingripande, en spark som missar skulle stoppat i det läget. För det andra ingen hundförare i världen går emellan på det här viset om han ser den andra hunden som helt okontrollerbar.
Det jag känner väger över tungt i det här fallet är a) Det var en STOR hund på säkert 60-70 kg som b) uppträdde uppenbart hotfullt c) utan att någon ägare stod att finna. Alla de här tre faktorerna har sannolikt vägts in i beslutet att skjuta och i det läget tycker jag faktiskt inte det spelar någon som helst roll ifall det bara är mer allmän aggressivitet/hotbeteende eller om hunden är helt skogstokig. Det fanns uppenbar risk för skada både på polismannen och dennes hund om situationen hade spårat ur ytterligare, och därför tillät han inte att den gjorde det. Hade det varit en chihuahua eller annan mindre hund hade polismannen knappast skjutit även om den uppträdde hotfullt, och hade Brutus suttit kopplad på en lina så hade han inte blivit skjuten heller. Samma sak om ägaren hade funnits ute i trädgården.
Det är precis av anledningar som denna som det är olagligt att hålla hundar okopplade utan minsta översikt - såna här situationer ska helt enkelt inte få inträffa, det är skyldigheten man har att se till som en ansvarsfull hundägare och det är det som utgör "kontraktet" för att man ska få hålla hund som husdjur i tätbebyggt område.
Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Nej man behöver inte vänta på att den egna hunden är ihjälbiten. Men inte heller har man nödvärn mot allt som öht möjligen kan hända. Ett hundslagsmål måste man ha kalla nerver nog att först och främst försöka avvärja i andra hand hantera
Lagen säger dock annorlunda, du behöver faktiskt inte vänta på att hunden ska träffa med något skadande hugg innan du får freda dig mot ett angrepp och det är också min egen åsikt i frågan. Du får naturligtvis ha en egen högst personlig avvikande åsikt om du vill men jag tror knappast att man någonsin kommer att lagstifta enligt din åsikt eftersom det helt enkelt inte är vettigt att man ska behöva riskera en sjukhusvistelse (eller veterinärbesök med omfattande kirurgi för hunden) innan man får försvara sig.