• 1
  • 2
2015-03-06, 18:57
Medlem
Hej jag undrar villken motor jag borde ha till ett egenbygge. Fordornet i fråga är bakhjulsdrivet. Så jag letar efter en motor på ca 300Hk och undrar om någon har något att rekomendera. Jag kan också göra modifikationer på motorer med lägre hk men målet är att hamna på ca 300hk. Budget ca 10000kr.
Så vad bör jag utgå ifrån eller köpa för motor?
Citera
2015-03-06, 18:59
Medlem
TheHmms avatar
Hur stor får den vara?
Citera
2015-03-06, 19:03
Medlem
Zimows avatar
Antar du har en 740 så kör en bmw motor. Rak sexa eller liknade. Passar ganska bra och är ganska stark
Citera
2015-03-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimow
Antar du har en 740 så kör en bmw motor. Rak sexa eller liknade. Passar ganska bra och är ganska stark

Hur funkar det med omregistrering och sådant?
Citera
2015-03-06, 19:20
Medlem
My name is Earls avatar
Du får nog precisera lite bättre vad det är för ett "egenbygge", är det ett fordon som ska besiktas och registreras som amatörbygge? Har du några tanker om vad du vill göra?
Citera
2015-03-06, 19:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikssonn
Hur funkar det med omregistrering och sådant?

Ska du byta motor till en helt annan, så åker du på att antingen hoppas på att besiktningsmannen ska missa att det sitter "fel" motor i (rätt liten chans) - eller registrera den som ombyggt fordon. SFRO kan hjälpa dig med det mesta i frågeväg då - och sköter omregistreringen.

http://www.ltz.se/motor/las-pa-innan-du-bygger-om
Citera
2015-03-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimow
Ska va till en 945 men nära nog.

Antar att samma sak gäller där...
Citera
2015-03-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ska du byta motor till en helt annan, så åker du på att antingen hoppas på att besiktningsmannen ska missa att det sitter "fel" motor i (rätt liten chans) - eller registrera den som ombyggt fordon. SFRO kan hjälpa dig med det mesta i frågeväg då - och sköter omregistreringen.

http://www.ltz.se/motor/las-pa-innan-du-bygger-om
Jag ska nog läsa på lite mer också...
Citera
2015-03-06, 20:34
Moderator
Vill du specifikt ha en annan motor för att rödblockaren är för mycket traktor?
Om det bara har med effekten att göra och inte med motorkaraktären så är ju det enklaste att smälla dit en turbomotor om du inte redan har det, om det sitter en turbomotor så är det ju bara att trimma lite...
Citera
2015-03-06, 20:46
Medlem
Baalzamons avatar
Det går faktiskt att byta motor till 300hk i en 945 och få den laglig, men det är många detaljer som måste stämma. För det första måste det vara en tidig 945, den får inte vara tagen i bruk första gången efter 1 jan 1993. För det andra måste motorn vara modern med katalysator och helt i originalskick, exempelvis en V8 från någon nyare mustang eller liknande funkar. Sedan måste man byta tillräckligt mycket grejer på bilen för att det skall klassas som ombyggt fordon. Jag rekommenderar att man byter till en bättre framvagn bland annat, för att bli kvitt bilen vedervärdigt dåliga väghållning. En biffigare bakaxel kan också behövas och så rejälare bromsar runt om så borde man ha bytt tillräckligt. Men hur man skall fixa allt detta för 10k vet jag inte.
Citera
2015-03-07, 00:13
Medlem
INTPs avatar
Om den inte ska registreras med motorn är trimning till 300hk av en vanlig Volvo rödblock förmodligen vettigast, utgå från rätt ursprungsmotor så krävs inga enorma modifikationer.
Citera
2015-03-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Om den inte ska registreras med motorn är trimning till 300hk av en vanlig Volvo rödblock förmodligen vettigast, utgå från rätt ursprungsmotor så krävs inga enorma modifikationer.
Villken är en vettig ursprungsmotor?

Sen mods blir större avgasrör, portad och större ventiler, turbo och nytt luftfilter. Något mer jag borde göra?
Sitter den vanliga 115 hk motorn i nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in