2015-03-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopKilla
Har en fråga.. vet inte om det tagits upp tidigare i tråden (orkade inte riktigt gå genom den )..

Hur lång sträcka kan ljus färdas?
Vilka parametrar beror sträckan på?

Jag vill få det till att ljus kan färdas oändligt långt men att möjligtvis vissa störningar inskränker på sträckan.

Ljus kan färdas i minst 13 miljarder år. Troligtvis oändligt långt om det är tillräckligt starkt.
Citera
2015-03-05, 01:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ljus kan färdas i minst 13 miljarder år. Troligtvis oändligt långt om det är tillräckligt starkt.
Det har inget med styrkan på ljuset att göra faktiskt utan styrkan det avgör mer om vi lätt kan se det eller ej.
Citera
2015-03-05, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är också ett resultat av ekvationen.
En partikel som tar temperaturen noll kelvin gör just ingenting.
Den har ju noll energi att emittera.

Men ingenting i vårt Universum har ju temperaturen noll kelvin; såvitt jag vet. Betyder det här att vilomassa är ett konstruerat begrepp?
Citera
2015-03-05, 02:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Men ingenting i vårt Universum har ju temperaturen noll kelvin; såvitt jag vet. Betyder det här att vilomassa är ett konstruerat begrepp?
Jag misstog mig på vad du menade med vila.
Jag trodde du menade när partikeln befann sig vid den absoluta nollpunkten.

Vilomassan utgår från en partikels egna referenssystem.
En partikel/atom kan ju stå still i detta system enligt "den själv".
Att den inte förflyttar sig betyder ju inte att dess energinivå inte kan ökas.
Hettar du upp en atom så visst kommer den att emitera en foton trots att den står stilla.
Du kan ju känna värmestrålning från en platta på spisen t.ex.
Citera
2015-03-05, 23:11
Medlem
Citat:
Jag misstog mig på vad du menade med vila.
Jag trodde du menade när partikeln befann sig vid den absoluta nollpunkten.

Vilomassan utgår från en partikels egna referenssystem.
En partikel/atom kan ju stå still i detta system enligt "den själv".
Att den inte förflyttar sig betyder ju inte att dess energinivå inte kan ökas.
Hettar du upp en atom så visst kommer den att emitera en foton trots att den står stilla.
Du kan ju känna värmestrålning från en platta på spisen t.ex.

Jag måste erkänna att begreppet vilomassa har jag inte riktigt koll på.
Vad betyder egentligen vilomassa?
1) Att partikeln inte accelererar eller ökar sin rörelsemängd.
2) Att partikeln befinner sig vid den absoluta nollpunkten.
3) Att ingenting i "partikelns egna referenssystem förändras".
4) Eller någonting annat.
Citera
2015-03-05, 23:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag måste erkänna att begreppet vilomassa har jag inte riktigt koll på.
Vad betyder egentligen vilomassa?
1) Att partikeln inte accelererar eller ökar sin rörelsemängd.
2) Att partikeln befinner sig vid den absoluta nollpunkten.
3) Att ingenting i "partikelns egna referenssystem förändras".
4) Eller någonting annat.
Vilomassa är den massa du räknar med i Newtons mekanik.
Det är när du ställer dig på vågen och ser du väger 75 kg.
När du börjar nå upp i högre farter märker du av en relativistisk massa.
Den massan går mot oändligheten ju närmare c du kommer och är orsaken till att en partikel med massa inte kan nå upp till c, det krävs oändligt med energi för att uppnå det.
Citera
2015-03-06, 00:23
Medlem
Citat:
Vilomassa är den massa du räknar med i Newtons mekanik.
Det är när du ställer dig på vågen och ser du väger 75 kg.
När du börjar nå upp i högre farter märker du av en relativistisk massa.
Den massan går mot oändligheten ju närmare c du kommer och är orsaken till att en partikel med massa inte kan nå upp till c, det krävs oändligt med energi för att uppnå det.

Så, om jag förstår dig rätt så är vilomassa en "lokal" egenskap?
Därmed är det ju också "självklart" att en foton inte har en vilomassa iom att den "aldrig" befinner sig lokalt?
Eller, befinner sig inte fotoner lokalt? (om fotoner inte befann sig här lokalt så skulle väl vi knappast kunna se någonting, vilket de knappast kan göra iom att de då skulle ha en vilomassa)
Citera
2015-03-06, 02:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Så, om jag förstår dig rätt så är vilomassa en "lokal" egenskap?
Därmed är det ju också "självklart" att en foton inte har en vilomassa iom att den "aldrig" befinner sig lokalt?
Eller, befinner sig inte fotoner lokalt? (om fotoner inte befann sig här lokalt så skulle väl vi knappast kunna se någonting, vilket de knappast kan göra iom att de då skulle ha en vilomassa)
Nej det är inte därför en foton saknar vilomassa.
Frågor av den karaktären kan ej besvaras faktiskt.
Universum skapades så bara, så vitt vi vet.

Det är ju ren energi vi talar om så det kan ju vara anledningen till att den saknar massa men säkert veta att det är därför det gör vi inte. Teoretiskt kan man tänka sig andra former av energiöverföring med en massbärande partikel men så är inte fallet nu.

Var exakt fotonen befinner sig vid ett bestämt tillfälle har vi inte en susning om. Statistiskt vet vi mycket exakt var den kan befinna sig men inte var dess exakta position är. Dess position i rummet kan ju ses som en fördelningskurva och man kallar ibland fotonens utbredning för en sannolikhetsvåg. http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5g-partikeldualitet
Citat:
Inom kvantmekaniken förklaras vågpartiklarnas dualitet genom att varje system och partikel beskrivs av vågfunktioner som bestämmer sannolikhetsdistributioner för alla mätbara variabler. Partikelns position är en sådan variabel. Innan en observation görs, beskrivs partikelns positioner i termer av sannolikhetsvågor, vilka kan interferera med varandra.
Wiki.
Senast redigerad av MeanME 2015-03-06 kl. 02:10.
Citera
2015-03-06, 02:42
Medlem
Citat:
Var exakt fotonen befinner sig vid ett bestämt tillfälle har vi inte en susning om. Statistiskt vet vi mycket exakt var den kan befinna sig men inte var dess exakta position är. Dess position i rummet kan ju ses som en fördelningskurva och man kallar ibland fotonens utbredning för en sannolikhetsvåg. http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5g-partikeldualitet
Wiki.

Det här är ju exakt vad vi säger om elektronen (åtminstone när den en befinner sig i en atom) och den påstås väl ändå ha en vilomassa?
Så, när saknar någonting en vilomassa?
Är det när vi inte klarar av att detektera denna, eller beror det på någonting annat?
Citera
2015-03-06, 06:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det här är ju exakt vad vi säger om elektronen (åtminstone när den en befinner sig i en atom) och den påstås väl ändå ha en vilomassa?
Så, när saknar någonting en vilomassa?
Är det när vi inte klarar av att detektera denna, eller beror det på någonting annat?
Det är sant men det beror på en annan sak och det är pga att våra mätmetoder inte klarar av att detektera en partikel utan att påverka den. Det kallas för Heisenbergs osäkerhetsprincip.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincipen

Det blir lite som om du vill kolla om det kommer några bilar igenom en tunnel och du gör detta genom att köra bilar från den andra tunnelöppningen för att se om det kommer några bilar från andra sidan. Vi har inte finare mätmöjligheter än så att tillgå.

Har du en massa så har du alltid en vilomassa.
Citera
2015-03-06, 21:45
Medlem
Sesamdamans avatar
Kan anledningen till varför vi inte förstår kvantgravitationen vara att det finns en partikel som är tidsrymden? Tanken slog mig efter jag läst denna länken:

Citat:
With an incomplete theory of quantum gravity, it is impossible to be certain what space-time would look like at these small scales, because existing theories of gravity do not give accurate predictions in that realm.

då jag på riktigt började fundera på vad egentligen tidsrymden som böjer sig i närvaron av stora massor egentligen består av. För tidsrymden måste väl vara något man kan ta på relativistiskt sett även om det inte är möjligt för våra ögon att se. Tidsrymden måste alltså vara någon form av materia, eller någonting för att det ska kunna agera med materian. Nu tänker jag inte på gravitonen utan något annan slags partikel som ännu är undiscovered så att säga?

ursäkta rörigt inlägg, smått full och trött
creativity never sleeps
Citera
2015-03-07, 03:11
Medlem
Citat:
1) Det är sant men det beror på en annan sak och det är pga att våra mätmetoder inte klarar av att detektera en partikel utan att påverka den. Det kallas för Heisenbergs osäkerhetsprincip.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincipen

2) Har du en massa så har du alltid en vilomassa.

1) Visst, jag känner till Heisenbergs osäkerhetsprincip. Det han påstår är ju helt logiskt, kanske inte i detaljerna, men i helheten.

2) Så all energi har en vilomassa? Iom att massa kan omvandlas till energi och vice versa enligt Einstein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in