2015-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Något liknande hände när poliserna som jobbade med Cobra-fallet började kolla upp den sk Palmhusgruppen. Ledaren för gruppen hade påstått för deltagarna att deras spaningsuppgifter lämnades vidare till polisen. Utredarna fick intrycket att gruppmedlemmarna blivit förda bakom ljuset eftersom de aldrig hade hört talas om någon sådan grupp och att de skulle jobba idéellt för polisen. Det blev en pinsam tystnad i förhörsrummet säger en av poliserna som var med. Gruppen och dess aktivitet togs alltså inte på allvar och hade inget med Operation Cobra att göra. Amatörer var polisens slutsats och ärendet ledde inte till någon åtgärd mer än en tillsägelse.

Detta kan ju ha varit glada amatörer. Eller så var det en av våra grupper som kom undan uppmärksamhet genom att spela korkade.

https://www.flashback.org/sp19399119

Tanken är faktisk inte så vild som den först kan verka. Dvs att den delen att de (som kan ha varit en liten grupp) som utförde mordet eller deluppgifter som spaning inför det trodde och kanske fortfarande tror att de utförde ett sanktionerat uppdrag t ex med bakgrunden att OP var en förrädare och att det var bevisat att han stod i begrepp att förråda landet.

Det återstår dock en massa faktorer och en stor portion tur att förklara hur något sådant skall gå i lås och få det resultat vi sett med mörkläggning och många parter inblandade.

Mycket mer social ingenjörskonst än att lura några gubbar fram tills dess att de avslöjas.
Citera
2015-03-07, 00:41
Medlem
Eiler Augustsson. Den enda Augustsson som fanns på Sthlm - polisen (förutom en kvinnlig trafipax) i mitten av 1980-talet. Då VD1. Nu på polisens GMP-grupp. Brukar beskrivas som mkt duglig.

Bornerheim: Vd7, alltså Arlanda vid ungefär samma tidpunkt.

Klöverknekt: Enda jag hittat är Vd4, alltså Farsta. Det var 1984.
Citera
2015-03-07, 00:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är det någon av dem som berättar det då att GS ringer upp?

Ö själv verkar inte vilja säga vem?

Och är det inte märkligt isf att nämna GS namn i samband med besöket men inte i samband med telefonsamtalet?

Vill bara reda ut det här så man får klarhet i detta så man kan släppa och gå vidare.

I ett förhör i augusti 1988 berättar Calle Östling att det är Göran Stigsson som ringt honom på natten och berättat om MOP. I det förhör som hålls -93 med GS intygar han att det var han som ringde till CGÖ mordnatten.
Citera
2015-03-07, 01:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Eiler Augustsson. Den enda Augustsson som fanns på Sthlm - polisen (förutom en kvinnlig trafipax) i mitten av 1980-talet. Då VD1. Nu på polisens GMP-grupp. Brukar beskrivas som mkt duglig.

Klöverknekt skall väl ha arbetat med "snusket". Finns ju en artikel där han blir intervjuad om sexköpshandeln. Han borde ju varit anställd på annat ställe än Farsta vid det tillfället.
Citera
2015-03-07, 01:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Klöverknekt skall väl ha arbetat med "snusket". Finns ju en artikel där han blir intervjuad om sexköpshandeln. Han borde ju varit anställd på annat ställe än Farsta vid det tillfället.

TT-telegrammet med Dan Klöverskjöld när han jobbade på sedlighetsroteln gjordes i juli 1987. Han kan jobbat i Farsta tidigare .
Citera
2015-03-07, 01:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas

E Augustsson började som polis 1970 (VD1). Den Augustsson som vi letar efter behöver ju inte ha jobbat på Stockholmspolisen, han kan ju varit på t ex Säpo. Fanns en kriminalkommissarie Augustsson på Rikskrim men det var på 70-talet. Han bör ha varit pensionerad vid tiden för MOP eftersom han var född 1923. Kan ju iofs haft kvar kontakter och extraknäckt som kontaktperson.
Citera
2015-03-07, 01:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I ett förhör i augusti 1988 berättar Calle Östling att det är Göran Stigsson som ringt honom på natten och berättat om MOP. I det förhör som hålls -93 med GS intygar han att det var han som ringde till CGÖ mordnatten.

Jag tycker det här väcker några frågeställningar:
- Var det många poliser som ringde upp kompisar mitt i natten för att berätta att OP just kastat in handduken? Visst, en stor händelse och många (t.ex. CGÖ) måste ju ha blivit lyckliga som små barn på julafton över nyheten. Men varför kunde det inte vänta till på morgonen?

- Ringde Stigsson upp flera för att berätta vad som hänt, eller bara CGÖ? Varför inte fler? Om bara CGÖ, varför just han av alla?

Men jag antar att dessa frågor aldrig ställdes i förhöret.
Citera
2015-03-07, 01:44
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
- Var det många poliser som ringde upp kompisar mitt i natten för att berätta att OP just kastat in handduken? Visst, en stor händelse och många (t.ex. CGÖ) måste ju ha blivit lyckliga som små barn på julafton över nyheten. Men varför kunde det inte vänta till på morgonen?

- Ringde Stigsson upp flera för att berätta vad som hänt, eller bara CGÖ? Varför inte fler? Om bara CGÖ, varför just han av alla?

Jag har för mig att det finns uppgifter om att han ringde Lars Ulfving också.
Citera
2015-03-07, 02:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Bra. Då är det utrett.

Läser man Ös förhör 86 får man känslan av att uppringaren är en annan. Ö sätter namn direkt på besökaren men verkar inte vilja sätta det namnet på personen som ringer.

Tack för uppgifterna.
Citera
2015-03-07, 02:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Det verkar inte ställas några svåra följdfrågor någon stans. Börjar det osa bränt byter man spår.
Citera
2015-03-07, 03:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Förvisso låter det absurt och kanske också är det. Men tänk om det är just så taffligt och absurt... Jag skulle inte vilja sitta på en presskonferens och försöka förklara omständigheterna kring mordet i så fall:
" - Jo, ni förstår att vi hade lite folk ute, militären också, i fredags. En övning så att säga, alltså... Spanade på knarkare och sån´t, tränade lite lönnmord i händelse av krig och ja... Det blev lite fel där... så att säga... ja... Frågor?"

Allt annat, t o m lögner och manipulationer, kändes nog rätt där på den tidiga lördagsmorgonen. Om det nu gick till så här...

Men detta resonemang låter oss ana något som jag varit inne på tidigare.

Det fanns med säkerhet personer på plats som iakttagit men inte kan träda fram av olika skäl. Inblandade oräknade.

Dels för att man själva skulle bli misstänkta

Eller att det man deltar i får inte komma fram av andra skäl. Skäl som är viktigare att dölja än att hitta en mördare.

Handlingsförlamningen efter mordet och desinformationen bli då förklarad.

Snarare än att alla var inblandade i en konspiration avseende mord.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-07 kl. 04:15.
Citera
2015-03-07, 04:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
'Ensam mördare' eller 'grupp som utnyttjade läget' förklarar inte förhandsinformationerna om ett förestående mord eller all den "legitima" verksamhet som påstås ha pågått just där Palme kom att befinna sig. Jag köper inte det.

Jag får en annan typ av aha-upplevelse av DF, att "totalförsvaret" har infiltrerat hela samhället ungefär som de nazistiska underrättelse- och säkerhetstjänsterna gjorde.

Ditt resonemang innebär då att OM det kan bevisas att HH åkte runt där på kvällen, då på något sätt var inblandad i mordet.

Eller tror du att det är en skröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in