2015-03-06, 17:51
Avslutad
Nu är det ju så att vi inte för närvarande har några magiska krafter (eller de flesta, så vitt jag vet, fast efter en flaska whisky kan det väl kännas så). Men ponera detta: Du var Gud en gång, i en hel evighet, men du tröttnade. Så, du valde att bli en svag, liten människa benägen för mentala och fysiska problem (eventuellt i alla fall, de som klarar sig de första 50 åren får mer och mer problem)

Men here's the catch: Du/han/den kanske bara ville ha ett liv och sluta existera sedan och inte minnas sitt gudalika(bokstavligt talat) förflutna. Så, du bara sitter här på en flashback tråd och minns det.

Vad tycks? Jag vet inte om jag bokstavligt tror på det men Karl Popper skulle inte gilla den då man inte kan falsifiera idén.
Citera
2015-03-06, 18:00
Medlem
Nej. Sluta knarka. Vi är mer gudar nu än vi någonsin varit. Vi kan styra våra liv mer än något annat djur om vi förstår oss på vårt medvetna
Citera
2015-03-06, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeaZ
Nej. Sluta knarka. Vi är mer gudar nu än vi någonsin varit. Vi kan styra våra liv mer än något annat djur om vi förstår oss på vårt medvetna
Det är som sagt bara en idé. Knarkar inte. Men jag kan väl förstå vad du menar..

Eh, det är lite en förbannelse också. Vi kan reflektera över hur mycket bättre det hade varit om ditt och om datt. Skulle hellre vilja vara en liten gris eller katt som inte fattar någonting och bara har det bra.
Citera
2015-03-06, 18:33
Medlem
Skapa illussionen av en början och ett slut, ge livet en mening, istället för den meninglösa oändligheten utan tid och rum. Jag är övertygad om att vi är gudar.
Citera
2015-03-06, 18:38
Medlem
H1ONEs avatar
Dina tankegångar tyder på att du är på rätt stadie att börja lyssna på Alan Watts på youtube. Han berättar med insikt och klarhet om det du har svårt att formulera.
Citera
2015-03-06, 18:44
Medlem
Ereses avatar
Jag tror inte att Gud någonsin tröttnar på att vara Gud. Det måste betyda att Gud har en svaghet och är då per definition inte perfekt. Alltså inte Gud.
Citera
2015-03-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Jag tror inte att Gud någonsin tröttnar på att vara Gud. Det måste betyda att Gud har en svaghet och är då per definition inte perfekt. Alltså inte Gud.
Gud är perfekt enligt Bibeln. Sen om TS och mina tankar stämmer, så kan iallafall jag ärligt säga att jag inte är trött på den här vackra illussionen.
Citera
2015-03-06, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Dina tankegångar tyder på att du är på rätt stadie att börja lyssna på Alan Watts på youtube. Han berättar med insikt och klarhet om det du har svårt att formulera.
Har hört de flesta eller ja, rätt många Alan Watts-lectures. Har faktiskt för mig han hade en om just det här nu när jag tänker på det, men jag tog det inte från honom då jag hade glömt den när jag kom på det här
Citera
2015-03-06, 20:39
Medlem
Roger Rabbits avatar
Ok, eftersom teorin inte är falsifierbar, vad är syftet? Vad vill du diskutera?? Det kommer ju inte komma nån vart, annat än en kass fantasy-roman möjligtvis...
Citera
2015-03-06, 20:44
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ok, eftersom teorin inte är falsifierbar, vad är syftet? Vad vill du diskutera?? Det kommer ju inte komma nån vart, annat än en kass fantasy-roman möjligtvis...

Ändock - TS hypotes är lika god som någon annan religion och bör bemötas därefter.
Citera
2015-03-06, 20:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ändock - TS hypotes är lika god som någon annan religion och bör bemötas därefter.

Ja, för all del, men vi har väl ändå nog med stolliga idéer om vårt ursprung och behöver knappast ytterligare en ogrundad idé som inte går att testa.... Men ok, bring it on
Citera
2015-03-06, 20:47
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erese

Måste gud vara perfekt? De gamla grekiska gudarna var ju knappast perfekta, inte heller Oden etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in