2015-03-06, 18:30
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Slog till i alla fall och köpte Heaven's Gate på Criterion blu-ray. Hittade mitt gamla ex av dvd:n där speltiden är 209 min medan DC är 216 min. Mycket skumt för där finns ingen klippt version på 209 min så då kan man undra vad som tagits bort i denna europeiska version?

Hm, låter skumt. Man vill ju se hela filmen oklippt så undrar vad de 7 minuterna kan vara för borttagna scener. Kul att du skaffade Criterionversionen, nu blir jag själv ännu mera köpsugen på filmen. Antar att du valde den textade amerikanska utgåvan?
Citera
2015-03-06, 18:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Antar att du valde den textade amerikanska utgåvan?
Precis Criterion är den amerikanska utgåvan med text. Det är den brittiska blu-ray-utgåvan som inte har text.
Citera
2015-03-06, 18:52
Medlem
Slottsherres avatar
Ångrade djupt att jag betalade sura pengar för Criterion-utgåvan.
Älskar visserligen västern-genren, och kan njuta lite av de noggrant rekonstruerade miljöerna och det vackra fotot, men en film (lång dessutom) där en dans på rullskridskor i en lada är det i särklass mest spännande har inte precis någon dramatisk nerv. Och Kristoffersons huvudperson är så tråkig och blek att klockorna stannar. Att filmen, enligt honom själv, blev slutet på hans karriär som leading man är inte helt orättvist.
Ett magnifikt misslyckande, det går inte att omvärdera bort.
Citera
2015-03-06, 18:54
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Precis Criterion är den amerikanska utgåvan med text. Det är den brittiska blu-ray-utgåvan som inte har text.

Drog iväg en beställning på den amerikanska med text nu faktiskt. Kände starkt för det, speciellt också efter att jag har börjat titta på making-of dokumentären du länkade till på youtube. Ser ju riktigt intressant ut.
Citera
2015-03-06, 19:32
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Älskar visserligen västern-genren, och kan njuta lite av de noggrant rekonstruerade miljöerna och det vackra fotot, men en film (lång dessutom) där en dans på rullskridskor i en lada är det i särklass mest spännande har inte precis någon dramatisk nerv. Och Kristoffersons huvudperson är så tråkig och blek att klockorna stannar. Att filmen, enligt honom själv, blev slutet på hans karriär som leading man är inte helt orättvist.

(Min fetning)

Men, skjuter de inte litegrann i filmen? Verkar ju riktigt tråkigt om dansscenen är det enda som är spännande. Christopher Walken ser hård och cool ut och verkar skjuta en massa folk. Har inte sett filmen så jag ska väl inte argumentera för mycket, men lite orolig blir jag nu. Hoppas att jag inte får ångra mig att jag inte läste ditt inlägg innan jag beställde Heaven's Gate.
Citera
2015-03-06, 21:54
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
(Min fetning)

Men, skjuter de inte litegrann i filmen? Verkar ju riktigt tråkigt om dansscenen är det enda som är spännande. Christopher Walken ser hård och cool ut och verkar skjuta en massa folk. Har inte sett filmen så jag ska väl inte argumentera för mycket, men lite orolig blir jag nu. Hoppas att jag inte får ångra mig att jag inte läste ditt inlägg innan jag beställde Heaven's Gate.

Lugn, det skjuts utav bara helvete mellan varven

Problemet för mig var att jag i den stora, larmande slutuppgörelsen knappt kunde utläsa vem som sköt vem, kanske för att jag inte längre brydde mig.
Men ser man den som en uppvisning i hur en gränslös regissör med gallopperande storhetsvansinne barkar rakt i fördärvet är det ändå ganska fascinerande.
Men jag skulle inte orka se om den ens under revolverhot
Citera
2015-03-07, 00:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Förväntar man sig en dramaturgisk A-till B-historia av Heaven's Gate, blir man såklart besviken. Men där var något mycket fängslande med miljöerna och stämningen som jag gillade med filmen. Lite, som jag skriv längre upp, att den befinner sig i ett helt eget univers. Föredrar alla dagar i veckan en "långsam" film som HG än stentråkiga Tarkovskij (Stalker specifikt) som ofta hyllas (särskilt här). Den var en sann plåga att ta sig igenom, mer givande att se färg torka.
Citera
2015-03-07, 00:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Drog iväg en beställning på den amerikanska med text nu faktiskt. Kände starkt för det, speciellt också efter att jag har börjat titta på making-of dokumentären du länkade till på youtube. Ser ju riktigt intressant ut.
Så kul! Men du köpte DVD:n va?
Citera
2015-03-07, 11:57
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Så kul! Men du köpte DVD:n va?

Blu-Ray valde jag, eller skulle jag kanske inte ha gjort det med tanke på region 1 och 2 skillnaden mellan USA och Europa?
Citera
2015-03-07, 12:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Föredrar alla dagar i veckan en "långsam" film som HG än stentråkiga Tarkovskij (Stalker specifikt) som ofta hyllas (särskilt här). Den var en sann plåga att ta sig igenom, mer givande att se färg torka.

Nu har jag inte sett Heavens Gate men det är enormt tveksamt att jag skulle uppskatta den lika mycket som Stalker eller ens Tarkovskijs övriga filmer som jag har sett, dock är ju jämförelsen mellan dom inte direkt rättvis. Men kände ändå för att komma in och försvara Stalker som är en av mina favoriter, men någon gång ska jag se Heavens Gate, men då den nerklippta versionen då jag inte orkar sitta igenom en film på över 4h som jag med största sannolikhet inte kommer att gilla.
Citera
2015-03-07, 15:21
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Blu-Ray valde jag, eller skulle jag kanske inte ha gjort det med tanke på region 1 och 2 skillnaden mellan USA och Europa?
Houston we have a problem! Har du en regionsfri blu-ray-spelare som kan köra region A (USA) annars funkar det inte tyvärr, då alla Criterion blu-ray är regionslåsta.

Jag köpte själv en regionsfri blu-ray-spelare för några år sen just för att jag också ville kunna se amerikanska blu-ray-utgåvor. Den var rätt dyr, typ 2200 kr. Vet inte vilken blu-ray-spelare du har och vissa kan man nog "låsa" upp regionen på med det beror som sagt på hur tekniskt intresserad man är. Kanske man kan få den upplåst på en elektronikaffär? Även om min är regionsfri så måste man skifta mellan regioner när man ska se på blu-ray.

Däremot går såklart Criterions DVD:er att köra på svenska spelare (då i princip alla DVD-spelare är regionsfria).
Citera
2015-03-07, 16:12
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Houston we have a problem! Har du en regionsfri blu-ray-spelare som kan köra region A (USA) annars funkar det inte tyvärr, då alla Criterion blu-ray är regionslåsta.

Jag köpte själv en regionsfri blu-ray-spelare för några år sen just för att jag också ville kunna se amerikanska blu-ray-utgåvor. Den var rätt dyr, typ 2200 kr. Vet inte vilken blu-ray-spelare du har och vissa kan man nog "låsa" upp regionen på med det beror som sagt på hur tekniskt intresserad man är. Kanske man kan få den upplåst på en elektronikaffär? Även om min är regionsfri så måste man skifta mellan regioner när man ska se på blu-ray.

Däremot går såklart Criterions DVD:er att köra på svenska spelare (då i princip alla DVD-spelare är regionsfria).

Hm, jag tror jag avbeställer den och skaffar DVD:en istället. Hade tidigare tänkt skaffa Criterions UK-Bluray utgåva som är otextad men läste nyss den här recensionen där de tar upp det faktum att mycket av dialogen i filmen drunknar i bakgrundsljudet vilket gör det svårt för även engelsktalande människor att förstå vad som sägs. Då är ju textat ett måste!

Får väl tacka att du varnade mig där, annars hade jag gått på en nitlott. Hoppas att bildkvalitén är lika bra på DVD som på BluRay, eller att det åtminstone inte är en alltför stor skillnad mellan dem. Hade gärna velat haft den på BluRay men jag vill ju också kunna förstå vad som sägs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in