Citat:
Ursprungligen postat av
Unizero
Aktievärdet borde väl sjunka om vi har deflation?
Kronan på den inhemska marknaden borde väl öka i värde?
Har vi lågkonjuktur kan ju aktierna inte stiga?
Det är ju inte kronan som blir starkare (i fallet med deflation, iaf inte nu), det är ju priset på olika saker vi köper det handlar om.
Jag vet inte varför vi har den, utländska varor borde ju blivit dyrare nyss, energi billigare, på inhemska varor och tjänster vilket det kanske mer beror på har ju folks löner ökat en del men å andra sidan har ju inte försörjningsstöd och a-kassa och dylikt gjort det och andelen som befinner sig där är ju större än tidigare och de har ju ingen vidare köpkraft. Hög konkurrens på typ åkerinäringen och kanske lätt att skaffa billig arbetsplats till områden som inte kräver så mycket kunskap.
Se det som att priserna faller istället (hade vi hög efterfrågan på våra produkter och tjänster hade priserna på dem antagligen ökat? och så även vår valuta?)
Beror väl på vad definitionen på lågkonjunktur är. Vi har ju tillväxt men den är låg. Och per capita är den typ obefintlig eftersom vi har befolkningstillväxt också och ger väl inte tillräckligt stort tillskott i landets tillväxt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Modellplanet
Kan och kan, det finns mer pengar som folk behöver investera med minusränta, företagen och hushållen mår bra. Det skall nog upp en 10-12% till innan det mattas av.
Det spelar ju fortfarande ingen roll.
Om du har 100 spänn och räntan sänks från 0.25 till 0% och du istället för 25 öre i ränta fick 0 öre eller om den sänks från 0 till -0.25% och du istället för 0 blev av med 25 öre gör det någon större skillnad för dig? I båda fallet får du ju 25 öre mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
njaexs
Ja räntan är inte mycket lägre nu än förra året ifall man ser till skillnaden rent räknemässigt, men det är just det att vi gått under 0 som är den väsentliga skillnaden. Fortsatta sänkningar tror jag inte kommer att ha någon större effekt nu när vi redan passerat under 0, om du förstår mig

Fast jag vill rätta till det där.
Räntan är ju rätt mycket mindre:
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta
Om vi tar denna som exempel så var den negativ under första halvan av febuari och är nu 0.32% men var 1.54% som högst under det gångna året och 2.20% som högst under de senaste 3 åren.
Så det är ju mer än just den där sista lilla 0.1% som riksbanken har sänkt under noll.
Men att räntan på en femårig sådan har sjunkit från 2.2% till 0.32% spelar ju större roll än om den hade sjunkit ifrån 0 till -0.1% bara för att det senare råkade ha ett minustecken. Det är ju fortfarande knappt någon som helst skillnad i den senare räntesänkningen.