2015-03-05, 21:47
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Ja, så mycket förstår jag också. Jag syftade på att ändra ett accepterat pris mitt i pågående budgivning, ett pris säljaren rimligtvis måste ha godkänt när lägenheten gick ut på marknaden.

Jo, säljaren accepterade först. När det sen kom in fler olika budgivare så har säljaren rätt att vägra det accepterade priset och sedan höja det. Jobbigt för mäklaren och köparen.
Citera
2015-03-05, 21:50
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jo, säljaren accepterade först. När det sen kom in fler olika budgivare så har säljaren rätt att vägra det accepterade priset och sedan höja det. Jobbigt för mäklaren och köparen.

Jobbigt för säljaren också om man tänker efter, i och med att alla andra hoppade av när hon höjde. Hoppas vi vinner på det. Om inte så finns det andra fina lägenheter. Känner mig lite lugnare nu när jag fått snacka av mig och peppa för en ny, iskall attityd.
Citera
2015-03-05, 21:59
Medlem
Ta det lugnt!! De, mäklaren, sätter press på dig så att du ska tacka ja, de vill göra affären så snabbt som möjligt så att du inte hinner tveka! Du har fördelen, tydligen är det inga fler intressenter än du, så då bestämmer du takten, och naturligtvis priset. Ordet Acceptpris är i min mening bullshit, inget som reglera någonting, säljare kan bestämma vilket pris hon/han vill ha och sälja till vem hon vill, hon behöver inte ens sälja den till den som lagt högst, hon kan ju tycka att den andra spekulanten är snyggare och trevligare, det händer titt som tätt.

Om mäklaren nu haft två visningar så vet han att det inte är lika bra att försöka göra om visningarna igen, därför stressar han dig som fn för att du ska skriva på!! Dessutom vill han inte lägga mer tid på en ytterligare visning och eventuell budgivning, det kostar.

Betala bara för det som känns rätt, tänk också på att den där säljaren kanske är knepig, det kan ju bli en jävla soppa efter att ni gjort affären också!
Citera
2015-03-05, 22:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tjooo FB!

Är mitt uppe i lägenhetsletande. Har hittat en riktigt fin lägenhet som verkligen är speciell, kan verkligen se mig själv bo där. Utgångspriset låg på 2 395 000, accepterat pris! Kikade på den i måndags första gången, det var mäklarens andra visning på lägenheten och det hade inte varit så många intresserade, så allt såg hoppfullt ut. Dagen efter (tisdags) tog jag med en förälder (som är med och finansierar) och vi tyckte båda om den och ville gå vidare, men vi ville dubbelkolla bokalkylen och finansieringen med banken och bad om att få återkomma på torsdag förmiddag. Det skulle gå bra enligt mäklaren men han ville ändå att vi skulle försöka ge besked ännu tidigare om det gick, eftersom det redan var två budgivare med i leken, en som lagt ett bud på utropspriset och en som typ 30k över det.

Och ja, idag är det ju torsdag - så vi hörde av oss och sa att vi fortfarande är intresserade. Då säger mäklaren att säljaren börjat bråka och att det angivna accepterade priset "inte alls duger" och hon "ska ha inte ha ett öre under 2,5 miljoner som accepterat pris" (hon vill då att den ska stiga rejält över den summan). Båda de andra budgivarna hoppade då av så vi är de enda med i leken. Eftersom det plötsligt rörde sig om lite mer pengar sa vi att vi måste klura ut pengafrågan lite mer (vi kommer behöva dela upp lånet och arbeta runt lite). Mäklaren accepterade det.

Meeeeen... för några timmar sedan fick jag plötsligt ett sms om att säljaren vill att vi ger besked redan imorgon förmiddag. Det hela känns jävligt skumt. Jag vill verkligen ha den här lägenheten men det känns orimligt att höja utgångspriset på det sättet ett bra tag efter att den kommit ut på marknaden och när mäklaren verkligen försäkrat alla intresserade om att utgångspriset är vad det är, inte högre.

Hur ska jag gå tillväga nu? Vill inte gå miste om den - det är verkligen drömbostaden, men det rör sig ju ändå om en rejäl höjning. Okej om den gått upp så mycket i en budgivning, men nu är vi de enda spekulanterna och jag förstår inte varför de har så jävla bråttom.
Be mäklaren fara åt helvete, alt lägger ni ett sockrat bud men försöker skjuta kontraktsskrivandet någon vecka fram i tiden.
Dagen före kontraktet hoppar ni av affären.
Citera
2015-03-05, 22:08
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Ta det lugnt!! De, mäklaren, sätter press på dig så att du ska tacka ja, de vill göra affären så snabbt som möjligt så att du inte hinner tveka! Du har fördelen, tydligen är det inga fler intressenter än du, så då bestämmer du takten, och naturligtvis priset. Ordet Acceptpris är i min mening bullshit, inget som reglera någonting, säljare kan bestämma vilket pris hon/han vill ha och sälja till vem hon vill, hon behöver inte ens sälja den till den som lagt högst, hon kan ju tycka att den andra spekulanten är snyggare och trevligare, det händer titt som tätt.

Om mäklaren nu haft två visningar så vet han att det inte är lika bra att försöka göra om visningarna igen, därför stressar han dig som fn för att du ska skriva på!! Dessutom vill han inte lägga mer tid på en ytterligare visning och eventuell budgivning, det kostar.

Betala bara för det som känns rätt, tänk också på att den där säljaren kanske är knepig, det kan ju bli en jävla soppa efter att ni gjort affären också!

Tack för tipsen! Ska verkligen ha det här i åtanke. Kommer lägga ett bud på det ursprungliga utgångspriset imorgon och duger inte det så får det vara. Vi har ju trots allt kikat på andra lägenheter och har fler visningar inbokade, så det är faktiskt inte hela världen om den här går förlorad, hur fin den än är.

Vad är det för problem du tänker att kan uppstå efter affären?
Citera
2015-03-05, 22:10
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Be mäklaren fara åt helvete, alt lägger ni ett sockrat bud men försöker skjuta kontraktsskrivandet någon vecka fram i tiden.
Dagen före kontraktet hoppar ni av affären.

Haha, om det gällde vilken annan lägenhet som helst hade jag nog gjort det här, men den är verkligen så fin. Kan inte beskriva det men efter att ha varit på vad som känns som tusen visningar var det här verkligen en av få som jag verkligen kunde se mig själv bo i och bygga en vardag i - men det är inte värt att betala så mycket som de begär.
Citera
2015-03-05, 22:10
Medlem
Argrashs avatar
Mäklare är riktiga skojare och ljuger friskt kan jag lova dig, detta kan jag berätta ur egen erfarenhet. Vi kan ta ett exempel när jag skulle köpa min senaste bostadsrätt.

Letade länge efter ett objekt som passade mina önskemål och jag gick på ca 25 visningar på 6 månader. Flera gånger försökte mäklarna ljuga mig rätt upp i ansiktet med påhittade budgivare och att det fanns flera jätteintresserad spekulanter på objekten.

Jag kontrollerede detta på flera sätt, både genom att kontakta ägarna och spionerade även på mäklare vid visningar för att se hur många som kom.

Ibland kom inte någon alls på visningarna men trots detta bedyrade mäklaren att det hade varit "bra drag" på senaste visningen och att jättemånga är intresserade osv.

Tycker du ska ha is i magen, det enda jag ångrar i efterhand med senaste köpet var att jag inte prutade mer. 8% under accepterat pris fick jag den för och jag vet att jag hade kunnat kräma ur lite till.

Mitt tips blir att inte stressa fram ett köp eller låta mäklaren hetsa dig även ifall det är lätt att dras med och det kan gå rätt snabbt idag. Man kan få känslan att man missar något när folk köper något man ville ha, men det finns ju fler!

Kan tilläggas att lögnarna både jobbade på renommerade firmor och mindre lokala och ljög helt skrupelfritt trots att det är förbjudet enligt mäklarsamfundets regler och olagligt i vissa fall som med påhittade bud.
Senast redigerad av Argrash 2015-03-05 kl. 22:14.
Citera
2015-03-05, 22:12
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Mäklare är riktiga skojare och ljuger friskt kan jag lova dig, detta kan jag berätta ur egen erfarenhet. Vi kan ta ett exempel när jag skulle köpa min senaste bostadsrätt.

Letade länge efter ett objekt som passade mina önskemål och jag gick på ca 25 visningar på 6 månader. Flera gånger försökte mäklarna ljuga mig rätt upp i ansiktet med påhittade budgivare och att det fanns flera jätteintresserad spekulanter på objekten.

Jag kontrollerede detta på flera sätt, både genom att kontakta ägarna och spionerade även på mäklare vid visningar för att se hur många som kom.

Ibland kom inte någon alls på visningarna men trots detta bedyrade mäklaren att det hade varit "bra drag" på senaste visningen och att jättemånga är intresserade osv.

Tycker du ska ha is i magen, det enda jag ångrar i efterhand med senaste köpet var att jag inte prutade mer. 8% under accepterat pris fick jag den för och jag vet att jag hade kunnat kräma ur lite till.

Mitt tips blir att inte stressa fram ett köp eller låta mäklaren hetsa dig även ifall det är lätt att dras med och det kan gå rätt snabbt idag och känslan att man missar något när folk köper något man ville ha.

Kan tilläggas att lögnarna både jobbade på renommerade firmor och mindre lokala och ljög helt skrupelfritt trots att det är förbjudet enligt mäklarsamfundets regler och olagligt i vissa fall som med påhittade bud.

Får man fråga vilken stad det gäller? Känner mig dum som inte gjorde en tråd det första jag gjorde när vi började leta, har varit en sån himla rookie och verkligen gjort nybörjarmisstag.
Citera
2015-03-05, 22:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Haha, om det gällde vilken annan lägenhet som helst hade jag nog gjort det här, men den är verkligen så fin. Kan inte beskriva det men efter att ha varit på vad som känns som tusen visningar var det här verkligen en av få som jag verkligen kunde se mig själv bo i och bygga en vardag i - men det är inte värt att betala så mycket som de begär.

Synd att ni inte är 2st som ska köpa lägenheten tillsammans då kan man i ett sånt här läge säga till mäklaren att partnern inte är nöjd med lägenheten och letar andra objekt samtidigt som man lägger skambudet alt acceptpriset och säger att mäklaren inte kan förvänta sig några höjningar från dig.
Citera
2015-03-05, 22:17
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Synd att ni inte är 2st som ska köpa lägenheten tillsammans då kan man i ett sånt här läge säga till mäklaren att partnern inte är nöjd med lägenheten och letar andra objekt samtidigt som man lägger skambudet alt acceptpriset och säger att mäklaren inte kan förvänta sig några höjningar från dig.
Vi är två. Bara att den andra är min mamma, men min sambo kommer flytta med mig såklart, så den taktiken är ju inte helt förlorad. Dessutom skulle mamma föredra en lägenhet i de lite äldre kvarteren medan jag mer är inne på den nyrenoverade looken, så det blir inte svårt att säga att vi vill leta vidare. Vi går ju på andra visningar konstant!
Citera
2015-03-05, 22:25
Medlem
Så, endast två andra tyckte att lägenheten var knappt värd priset? Jag skulle efter att jag kollat upp bostadsrättsföreningen, och vilka skulder de har, lägga ett skambud. Tror inte att lägenheten är värd så mycket. Räntorna går upp, så priserna på BR kommer att stagnera. Var iskall, den kanske ser fin ut, men det ligger nog en hund begravd någonstans.
Citera
2015-03-05, 22:25
Medlem
Mäklaren vet att du vill ha lägenheten och därför höjer han priset. Enkel psykologi.

Ge inget mer bud och säg att du ska kolla på andra objekt. Kontakta under inga omständigheter mäklaren såvida han inte kontaktar dig och har insett att du inte tänker betala mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in