Citat:
Ursprungligen postat av
wincentb
Hur kan Tino Sanandaji vara trovärdig då han själv kommit hit som flykting...
Varför skulle Sverige öppna famnen för honom, men inte andra flyktingar, och notera då att Tino kom hit under den kanske värsta ekonomiska kris som Sverige upplevt i modern tid. (90-talet)
Svaret är att vi tog emot honom eftersom han (hans föräldrar) flydde från Kohmenies förföljelse av oliktänkande i Iran, på samma sätt som människor idag flyr undan IS i Syrien.
Nationalekonomen Tino Sanandaiji borde kanske även räkna in det moraliska ansvaret av att hjälpa människor i nöd i sina beräkningar för att bli trovärdig.
Allt kan heller inte mätas i lönsam, eller olönsam...
Anta att någon skulle räkna på hur lönsamma de som regelbundet skriver på flashback är för samhället, så skulle det förmodligen visa sig att andelen aktiva på FB i större utsträkning lyfter socialbidrag, sjukpenning eller A-kassa, än genomsnittet för befolkningen i övrigt.
Hur menar du, skulle han inte vara trovärdig bara för att han själv är invandrare?
Jag bryr mig inte ett dugg om ursprung, men däremot om fakta.
Vänster gillar ofta att ljuga och fabricera när det gäller rapporter.
Om det är en svensk eller en tysk, en somalie, utvandrare, invandrare eller en häst som skriver om detta ämne och samtidigt lutar sig tillbaka på hard facts så spelar det ingen roll.
Jag förstår inte varför inte detta är intressant att belysa.
Mängder med andra saker i samhället gör man grafer och räknar på, det ligger i allas intresse att veta vad vägar, broar, sjukhus, invandring etc etc de facto kostar.
Annars kan vi ju lika gärna skita i att ha en regering som presenterar en budget.
Jo, allt kan faktiskt mätas i lönsamhet/olönsamhet. Det är viktigt att veta vad saker och ting kostar.
SEDAN efter det får man bestämma hur mycket pengar man är beredd på att lägga.
Det är olönsamt att ha en symfoniorkester, tycker samhället att det behövs, ja då har vi det och betalar för det. Samhället (genom röstning) bestämmer också hur vi skall göra i invandringsfrågan.
Det är faktiskt inte konstigare än så.