2015-03-05, 13:21
Medlem
En liten notering som jag funderar på. Om det var en man med WT i dekorimahörnan så tror jag inte att denne sköt, av den enkla anledningen att ingen vid mordplatsen eller flyktvägen har angivit att man sett mördaren greja med walkie-talkie. Och skulle GM ha en WT innanför rocken när han springer iväg? Lite väl otympligt va?

Om det fanns en dekorimaman så tror jag att denne avlägsnade sig strax innan skotten. Varför inte ner i Skandiahuset?
Citera
2015-03-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
En liten notering som jag funderar på. Om det var en man med WT i dekorimahörnan så tror jag inte att denne sköt, av den enkla anledningen att ingen vid mordplatsen eller flyktvägen har angivit att man sett mördaren greja med walkie-talkie. Och skulle GM ha en WT innanför rocken när han springer iväg? Lite väl otympligt va?

Om det fanns en dekorimaman så tror jag att denne avlägsnade sig strax innan skotten. Varför inte ner i Skandiahuset?

Om det var otympligt beror på hur stor kommunikationsradion var. Anneli kan ju inte ge några detaljer om den i det första förhöret med henne: https://svenaner.wordpress.com/2013/10/24/forhoret-med-anneli-aldrig-meningen-att-det-skulle-fa-publiceras/

Ole Dammegård anser att Dekorima-mannen -- som Ole tror är Anti Avsan -- byttes ut mot Abdul Kassem som fanns på västra sidan av Sveavägen, och att det är Kassem som är mördaren, möjligen utan kommunikationsradio vid själva skjutningen; jag vet inte om Ole har sagt eller skrivit något om just den detaljen.
Citera
2015-03-05, 14:00
Medlem
Abdul kasem är vg's alias i de anonyma breven han skickar. Så antingen är VG samma person som abdul eller så anger han den riktiga mördaren i ett anonymt brev. Inte så troligt va ? Troligare att abdul bara existerar i vg's hjärna.
Citera
2015-03-05, 14:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är det någon som kan de faktiska avstånden kring MP?

Hur långt är det mellan den bankomat AB står vid till MP?

Hur långt är det mellan ABs bankomat till reklampelaren?

Mellan Sari och MP ska, under LOPs promenad, endast 2 personer ha befunnit sig på trottoaren, NF och AB.

Om LOP ser in i Saris fönster antar jag att de går nära inpå fönstret. Trottoaren är nästan 8 meter bred, det är ganska mycket.

Då är frågan: Varför, om trottoaren är i det närmaste folktom, går LOP på utsidan av reklampelaren när de kommer dit? Då är man nästan ute på körbanan. Varför om man är ensam på en 8 meter bred trottoar går man nästan ut i gatan?

Kan LOP uppfatta AB som störande och går så långt ut som möjligt förbi honom? Det hade då varit av intresse att veta avståndet mellan ABs plats ochpelaren, för om avståndet är mer än 5-10 meter borde man väl ha gått inåt igen?

Det märkliga är också att AB inte uppfattar att någon passerar honom för att LOP border då ha passerat AB bara ett par sekunder innan han själv går.

Detta är ju något som CA ser och jag menar, till skillnad från många andra, att man kanske borde lita mer på detta än att säga att hon feltolkat situationen.

Alltså är det så att detta har hon ju sett, jag menar att om LOP inte skulle ha gått på utsidan av pelaren så finns inget stöd av vittnen för det. Det har ingen sett alltså.

Uppenbarligen är det något som inte stämmer här.

Om man nu man ska bry sig om vittnens utsagor och logik.

Men enligt mig så är det Lisbets vittnesmål som avviker. Inte de andras.

LP har inte sett någonting före mordet. Det andra iakttagit betyder ingenting i sammanhanget.

En rekonstruktion utan LP betyder inget. Eftersom hon satt med facit. Varför ska man då göra en rekonstruktion. Ett spel för galleriet tror jag. Holmer hade hört talas om att man ska göra så. För att inte se misstänkt ut. Men ändå missade han hela innebörden. Men inte slutsatsen.

Känner inte till om faktiska avstånd mätts. Men jag tvivlar. Holmer avskydde elefanten. Hur långt bort han än stod var det ändå för nära.

Det var inte avståndet i meter som var intressant. Det var avståndet till det officiella händelseförloppet som avvek.

Jag litar på AB men jag tror inte på SE.

Det är för stort avstånd mellan de 2. I alla avseenden.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-05 kl. 14:43.
Citera
2015-03-05, 15:36
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Mellan Sari och MP ska, under LOPs promenad, endast 2 personer ha befunnit sig på trottoaren, NF och AB.

Säger vem då?
Inte Skandiamannen i alla fall, för enligt honom själv skall han ha befunnit sig precis just här, stående och glo på sitt armbandsur i just den här vevan. Dock efter makarna Palme, säger han själv.

Citat:
Då är frågan: Varför, om trottoaren är i det närmaste folktom, går LOP på utsidan av reklampelaren när de kommer dit? Då är man nästan ute på körbanan. Varför om man är ensam på en 8 meter bred trottoar går man nästan ut i gatan?

Kan LOP uppfatta AB som störande och går så långt ut som möjligt förbi honom? Det hade då varit av intresse att veta avståndet mellan ABs plats ochpelaren, för om avståndet är mer än 5-10 meter borde man väl ha gått inåt igen?

Svårt att säga. Kanske Skandimannen gav ett hotfullt intryck när han svängde upp armen för att kolla på klockan.

AB verkar ha hållit en allmänt väldigt låg profil rent allmänt. Verkar vara en tillbakadragen och försynt snubbe som knappast besvärar någon ens i berusat tillstånd. Nu verkar han dessutom inte varit mer än sallongsberusad den här kvällen och inte alls stupfull som t.ex. Hans Holmér velat antyda.

Varför detta vinglande då? Jo, man hade kollat klart i skyltfönstret och tänkte snedda över gatan till västsidan, som är den mer naturliga vägen om man skall till Gamla Stan. Men, ändrar sig genast eftersom det kommer bilar och man går bort till trafikljuset i stället.
Ett tänkbart scenario och inte alls helt olikt hur folk brukar bete sig.
Citera
2015-03-05, 15:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Abdul kasem är vg's alias i de anonyma breven han skickar. Så antingen är VG samma person som abdul eller så anger han den riktiga mördaren i ett anonymt brev. Inte så troligt va ? Troligare att abdul bara existerar i vg's hjärna.

Varför skulle inte VG kunna hjälpa till med detta?
VG blev mördad. Han som är fälld för mordet är med största sannolikhet helt oskyldig, som det ser ut. Varför tror du VG blev mördad? Varför tror det hände i precis samma veva som Hans Ölvebro var på ett längre besök i USA, någon som knappast hände allt för ofta. Rena tillfälligheter, eller? Konstigare saker händer ju, så visst kan det vara tillfälligheter. Jag tror ju inte det.
Citera
2015-03-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Först säger du att AK är VG:s alias, sedan att han inte måste vara det.

"Säll är den som har till rättesnöre att man nog bör tänka efter före."
Tage Danielsson
Citera
2015-03-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag ser din ovilja att lämna VG.

Men ändå är din beskrivning av honom som hämtad från en billig deckare.

En person som snackar med alla. Som vet för mycket. Som inte väjer för att alla ska veta. Hur betydelsefull han är. Men ändå måste avrättas i maffiastil som en varning.

Är det inte just denna typen av människa som dör i första kapitlet. För att skapa must åt berättelsen i en billig deckare.

Ja ,det är fullt möjligt att han bara t ex SE är en Palmehatare som blir först begeistrad över att OP skjutits och sedan lite orolig för egen del och villar in sig i förklaringar. Han kan ha observerat från en position längst Svevägen utan att ha blivit observerad efter skotten . Vittnena har ju inte direkt uppmärksamhet där.

Liknande gäller LJ som kan ha kommit på att han hade något olämpligt med sig han inte ville visa upp men sedan kommit på andra tankar efter att ha gjort sig av med det kompromenterande.

Det finns också en hel del möjligheter med VG och hans agerande som kan bero på att han är en märklig figur men det är lite väl mycket slump inblandat och saker som inte är utredda t ex när och hur det kom krutstänk på VG:s ärm osv gör att man inte bara kan släppa det eller avfärda det men att det idag är svårt också att komma vidare utan nya uppgifter.

En sådan uppgift är ju visserligen Tinytinys uppgift om VG:s samröre med AL som man hoppas att t ex PU skulle efterlysa.

Tyvärr har de instruktioner att inte jobba med det. Det finns en hemlig instruktion från just den tid som VG avlidit som säger att de endast får jobba med spår som inte kan leda till ett åtal och döda personer kan inte åtalas enligt mina poliskontakter.

Därför behövs en tribunal av experter för att ta i dessa saker liksom uppgifter kring CGÖ och flera andra. Jag tror att en sådan skulle kunna skapa en hel del klarhet. Mer än PU i vart fall.

Är du med i min tanke. Man måste gå till botten också med spår där ingen kan dömas för att kunna bekräfta eller dementera dem.
Citera
2015-03-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Din kategorisering av mig som rättshaverist är häftig.

Där jag i ett tidigare inlägg spekulerade om vittnens trovärdighet och dess betydelse för utredningen.

Jag har inte försökt köra en väg till helvetet. Det är enbart din tolkning.

Ibland går du för långt. Och reagerar överdrivet.

Det var inte så jag menade. Bara att det för oss alla är lätt att hamna i sådana resonemang. Jag tror att många av oss någon gång under vägen hamnat i det och det är viktigt att vara uppmärksam på det.

Haveristerna tror bara att det är en ännu större konspiration när man påpekar sådant!
Citera
2015-03-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Vem menar du debattören är som utsätter Gunnar Wall för förtal, förföljelser och näthat? Kan du ge några exempel på det du påstår utförs?

Det är väl ganska uppenbart eller hur. Det är du som inte är balanserad utan direkt anklagar Wall för att vara en mörkläggare bara för att han inte vill att du skall flöda hans bloggar (som han är utgivare för) med anklagelser meot en namngiven person.

Jag vet också att Wall kan vara känslig för att bli motsagd men det betyder inte att han är en mörkläggare för det. Man kan se det som att han inte vill medverka i något som kan vara förtal och det är både hans rätt och hans skydlighet att agera om han tycker att det går över gränsen.
Citera
2015-03-05, 16:42
Medlem
Ang. VG har vi ju med flickorna på Mon Cheri, och som HH sa, "negern på Döbelnsgatan", som alla sa att han luktade vitlök. Sen blev det ju lite fel med konfontationen..men det är väl fastslaget att VG stoppade han på Döbelnsgatan?
Citera
2015-03-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS

Teoretiskt sett kan det ha varit någon som hörde till knarkspan som hämtades upp några minuter före mordet. Vem vet. Mycket är oklart där och det finns många felkällor. När uppgiften kommer så många år senare och dessutom inte hakar på alla andra vittnesmål om CP:s signalement som var kända då gör att man åtminstone kan tro att det inte var en medveten felinformation eller desinformation utan en delvis (tid och plats) oklar iakttagelse som inte följts upp vad vi vet så grundligt! Kanske var det så att utpekandet av en namngiven person av andra som kunde prestera alibi gjorde att man nöjde sig för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in