Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-03, 16:30
Medlem
Hej hej!
Köpte en Alienware M18x för 30000 år 2012. Rejält överprisat men var OK för en spellaptop prestandamessigt.

Jag spelade på den i kanske 6 månader innan jag köpte en stationär dator.
Laptoppen har bl.a PROCESSOR : INTEL CORE I7 PROCESSOR 2670
Och 2 x AMD Radeon HD 6900M och 4x4gb Ddr3.

2 år senare började jag använda datorn igen, det var väldigt seg, den laddade inte och batteriet är slut. Jag köpte en ny laddare, men datorn är rejät seg. Den var mycket bättre förut, nu kan det ta en minut att öppna Word. Värt att anmärka.är.att batteriet fortfarande inte laddas, jag skulle gissa på att det är slut.

Jag har blåst ren datorn från damm, fromatterat om den och skaffat drivrutiner, kanske inte alla drivrutiner men de viktigaste som GPU, CPU och chipset, plus det som följde med på Resource DVDn, jag formatterade med en genuin skiva av Windows 7 64bit.

Jag kunde spela Battlefield 3 på ulra med 30-40 FPS förut, nu tvärlaggar den i Binding of Isaac och windows explorer... Vad kan vara fel? Jag fick ingen hjälp av tidigare forum så länka mig helst inte till dessa.
Citera
2015-03-03, 17:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninKanon
Hej hej!
Köpte en Alienware M18x för 30000 år 2012. Rejält överprisat men var OK för en spellaptop prestandamessigt.

Jag spelade på den i kanske 6 månader innan jag köpte en stationär dator.
Laptoppen har bl.a PROCESSOR : INTEL CORE I7 PROCESSOR 2670
Och 2 x AMD Radeon HD 6900M och 4x4gb Ddr3.

2 år senare började jag använda datorn igen, det var väldigt seg, den laddade inte och batteriet är slut. Jag köpte en ny laddare, men datorn är rejät seg. Den var mycket bättre förut, nu kan det ta en minut att öppna Word. Värt att anmärka.är.att batteriet fortfarande inte laddas, jag skulle gissa på att det är slut.

Jag har blåst ren datorn från damm, fromatterat om den och skaffat drivrutiner, kanske inte alla drivrutiner men de viktigaste som GPU, CPU och chipset, plus det som följde med på Resource DVDn, jag formatterade med en genuin skiva av Windows 7 64bit.

Jag kunde spela Battlefield 3 på ulra med 30-40 FPS förut, nu tvärlaggar den i Binding of Isaac och windows explorer... Vad kan vara fel? Jag fick ingen hjälp av tidigare forum så länka mig helst inte till dessa.

Ja, låter man ett batteri bara ligga så länge så går det sönder, och det är sannolikt det som är problemet. Maskinen klockar sannolikt inte upp utan såväl fungerande strömförsörjning sommfungerande batteri.

Är det en originalladdare? Om inte, vilken effekt har den du köpte? Jag har för mig att originalladdaren låg på över 150W till de där.
Citera
2015-03-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, låter man ett batteri bara ligga så länge så går det sönder, och det är sannolikt det som är problemet. Maskinen klockar sannolikt inte upp utan såväl fungerande strömförsörjning sommfungerande batteri.

Är det en originalladdare? Om inte, vilken effekt har den du köpte? Jag har för mig att originalladdaren låg på över 150W till de där.

Originalladdaren ligger på 330W, jag köpte en billigare ersättningsladdare för cirka 1000kr. Den ska iaf ha samma effekt.

Jasså är det så att man måste ersätta bayteriet också? Borde det inte gå.bra att bara köra utan batteri isåfall? Känns ju konstigt att den skulle bottlenecka datorn så hårt, speciellt om den inte är i .
Citera
2015-03-03, 22:27
Medlem
Märkte nu att datorn bara använde 15-20% av processorn i spel, samt 25% physical memory. Kan det vara CPU drivrutiner?
Citera
2015-03-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninKanon
Märkte nu att datorn bara använde 15-20% av processorn i spel, samt 25% physical memory. Kan det vara CPU drivrutiner?

Skaffade nya drivrutiner, datorn anvönder fortfarande bara 15-20%
Citera
2015-03-04, 04:03
Medlem
x12s avatar
Batteriet kan (osäker på just din dator) funka som en "buffert", d.v.s om datorn tillfälligt vill ha mer ström än laddaren kan ge så tar den allt laddaren ger och därtill lite från batteriet också. Känner den av att batteriet inte är laddat så prioriterar den laddningen före prestanda, men jag kan inte just den datormodellen, så ta det som en grej att undersöka. Ett nytt batteri borde den i vart fall inte må dåligt av.

Förutom detta, kolla energiinställningar i windows, se om processorn är ställd på "prestanda", "balanserat" eller nåt strömsparläge.

Att den använder 25% cpu är normalt -OM- det är en 4-kärning processor och spelet är "entrådigt". Det är ganska vanligt. 12.5% om den visar 8 kärnor eller 4+4ht.
Minne använder den så mycket den vill av, i den mån det finns, den behöver kanske inte mer för just det spelet?

Öppna enhetshanteraren och se om det finns gula utropstecken eller "okänd enhet" nånstans, isåfall vill den ha fler drivrutiner. Hämta ner alla nyaste drivers du kan hitta från tillverkarens supportsite.
Senast redigerad av x12 2015-03-04 kl. 04:08.
Citera
2015-03-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Batteriet kan (osäker på just din dator) funka som en "buffert", d.v.s om datorn tillfälligt vill ha mer ström än laddaren kan ge så tar den allt laddaren ger och därtill lite från batteriet också. Känner den av att batteriet inte är laddat så prioriterar den laddningen före prestanda, men jag kan inte just den datormodellen, så ta det som en grej att undersöka. Ett nytt batteri borde den i vart fall inte må dåligt av.

Förutom detta, kolla energiinställningar i windows, se om processorn är ställd på "prestanda", "balanserat" eller nåt strömsparläge.

Att den använder 25% cpu är normalt -OM- det är en 4-kärning processor och spelet är "entrådigt". Det är ganska vanligt. 12.5% om den visar 8 kärnor eller 4+4ht.
Minne använder den så mycket den vill av, i den mån det finns, den behöver kanske inte mer för just det spelet?

Öppna enhetshanteraren och se om det finns gula utropstecken eller "okänd enhet" nånstans, isåfall vill den ha fler drivrutiner. Hämta ner alla nyaste drivers du kan hitta från tillverkarens supportsite.

Jag är helt säker på att spelen använder alla kärnor, så det är något konstigt och inte spelet, dessutom är det ganska välutrustade datorn segare än Intel I3 med 512MB ram.
Energiinställningar står på hög prestanda på både standardinställningarna och på AMD Catalyst.

Jag kan förstå att ett nytt batteri inte skadar, men borde inte datorn fungera mer eller mindre likadant med eller utan? Jag körde utan batteri den mesta delen av tiden jag haft datorn, då lirade allting bra.
Citera
2015-03-05, 11:44
Medlem
Hej KaninKanon

Prøv at check temperaturen på GPU & CPU & deaktiver "Intel Speed Step" i BIOS. Check også gerne at adapteren er registreret som en 330W i BIOS.

Kunne rigtig gerne tænke mig at se den originale konfiguration, da jeg ikke kan få det til at stemme at der skal være AMD HD6900M i denne model? Du må derfor meget gerne sende mig dit servicetag i en privat besked, så jeg kan undersøge sagen nærmere.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in