2015-03-01, 13:04
Medlem
Mikronesiens avatar
Alla som söker Elektroteknik, Teknisk fysik, Teknisk matematik, Kemiteknik med fysik eller Arkitektur och teknik på Chalmers eller Teknisk fysik, Elektroteknik, Farkostteknik eller Simuleringsteknik och virtuell design på KTH kan göra det alternativa antagningsprovet Matematik- och fysikprovet för att öka sin chans att bli antagen till programmen.

Detta är ett prov med frågor endast om matematik och fysik och det är inte alltid så lätta frågor. Gränsen för att få godkänt och då även ha en stor chans att bli antagen till ovanstående program säger nog en del om svårighetsgraden: 30/75 frågor för godkänt!

Jag har skrivit provet redan en gång, men eftersom resultatet endast gäller i 1 år hade jag tänkt skriva om provet i år och det kommer definitivt krävas en hel del repetition för att få igång min mattetrötta hjärna igen.

Finns det någon annan här på U&S som redan nu vet att denne kommer skriva provet i maj?
Citera
2015-03-02, 00:26
Medlem
FelixGustavssons avatar
Jag.
Citera
2015-03-02, 00:59
Medlem
jousif650s avatar
Jag Stockholm KTH
Citera
2015-03-02, 03:39
Medlem
Hur svårt är det? Är det som alla de svåraste talen i matteboken/fysikboken sammansatta till ett prov?
Citera
2015-03-02, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannen
Hur svårt är det? Är det som alla de svåraste talen i matteboken/fysikboken sammansatta till ett prov?
Lite så, fast inte samma typ av uppgifter som i vanliga matteböcker. Du kan kika på gamla prov på hemsidan.

http://www.matematik-och-fysikprovet.se/ma-fyprovet-sv/tidigare-prov
Citera
2015-03-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Lite så, fast inte samma typ av uppgifter som i vanliga matteböcker. Du kan kika på gamla prov på hemsidan.

http://www.matematik-och-fysikprovet.se/ma-fyprovet-sv/tidigare-prov

Det verkar ju ganska lätt. Det påminner om Högskoleprovet väldigt mycket, dvs. kluriga frågor men inte så avancerad matte/fysik. Kul prov.
Citera
2015-03-03, 22:45
Medlem
Citat:
Det verkar ju ganska lätt. Det påminner om Högskoleprovet väldigt mycket, dvs. kluriga frågor men inte så avancerad matte/fysik. Kul prov.

Va? Det är ju snarare raka motsatsen till högskoleprovet. Du klarar dig knappast med 1b matte på detta prov.
Citera
2015-03-03, 23:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken nivå du ligger på men frågorna kanske är något klurigare än de verkar. Högskoleprovet kan inte anses vara klurigt utan snarare tidspressat. På matematik- och fysikprovet är det hög nivå på matematiken för att vara för gymnasieelever.

Att 30/75p räcker för att komma in på i princip alla utbildningar som erbjuder antagningsprovet borde säga en del om svårighetsgraden. Men kul prov, absolut!
Citera
2015-03-03, 23:42
Medlem
Mikronesiens avatar
Det är tillräckligt svårt för att endast 1/3 ska klara att få godkänt, vilket då är så lite poäng som 30 av hela 75 poäng. Står i denna utvärdering av provet: http://www.ep.liu.se/ecp/075/012/ecp12075012.pdf (sök på "godkända")

Fysikdelen kan man dock med enkelhet träna upp sig inför ganska snabbt om det skulle vara så.
Citera
2015-03-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Det är tillräckligt svårt för att endast 1/3 ska klara att få godkänt, vilket då är så lite poäng som 30 av hela 75 poäng. Står i denna utvärdering av provet: http://www.ep.liu.se/ecp/075/012/ecp12075012.pdf (sök på "godkända")

Fysikdelen kan man dock med enkelhet träna upp sig inför ganska snabbt om det skulle vara så.

Jo, fast sen får man tänka att de som gör detta prov kanske är de med dåliga betyg och som inte klarar av att prestera på HP, så då kan det vara många som skriver det som ett sista alternativ och misslyckas.
Citera
2015-03-04, 00:38
Medlem
Citat:
Jo, fast sen får man tänka att de som gör detta prov kanske är de med dåliga betyg och som inte klarar av att prestera på HP, så då kan det vara många som skriver det som ett sista alternativ och misslyckas.
Har för mig att det finns studier som visar att höga resultat på matematik- och fysikprovet har högre korrelation med fortsatt goda studieresultat än t.ex. HP och betyg.

Jag fick både tillräckligt bra betyg och tillräckligt högt resultat på högskoleprovet för att komma in på F men gränsade provet, men det kanske bara är jag som är dum!
Citera
2015-03-04, 00:39
Medlem
jousif650s avatar
Citat:

Gjorde provet föra året, alla som jag pratade med hade snitt 22,xx, 21,xx och HP på minst 1,6. Då gjorde de provet bara för att testa sina kunskaper
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in